Gedifferentieerd tarief inzake Afvalstoffenheffing t.b.v.
Eénpersoonshuishoudens
De P vd.Afraktie heeft al vele malen geijverd voor financiële
voordelen t.b.v. minima. Ook ons idee over een gereduceerd tarief
afvalstoffenheffing moet u in dit licht bezien. Wij realiseren ons
dat het bij de groep "Eénspersoonshuishoudensniet uitsluitend om
minima gaat.
Er zitten er wel veel bij.... B.v. alleenstaande bejaarden met
alléén een A.0.W.uitkering en verder weduwen of andere
alleenstaanden (bijv. werklozen) niet slechts een minimum—uitkering
Daarom vinden wij het gerechtvaardigd om op de duur tot zo'n tarief
over te gaan.
Wij stellen de raad daarom voor:
Beslis in principe dat, met ingang van 1 januari 1990 een
gereduceerd tarief afvalstoffenheffing voor éénpersoonshuishoudens
wordt ingevoerd. Dit tarief zal dan 2/3 deel van het normale tarief
bedragen.
Kosten te dekken uit de strukturele opbrengst van de verkoop van de
ambtswoning
Mijnheer de voorzitter, dit waren onze Algemene Beschouwingen in
tweede termijn. Niet zo zeer als kritiek op uw Begroting, maar meer
als aansporing tot een gewijzigd beleid.
e.en politieke partij als de P. v. dA. met drie zetels in deze
raad en navenant kiezers achter zich zal hierbij toch serieus moeten
word en g en omen
Geacht college,
Als VVD-fractie zijn wij U erkentelijk dat U zo uitgebreid ingegaan bent op
alle vragen, ideeen en suggesties. Uit Uw antwoorden blijkt wel dat we met
veel spanning de voorjaarsnota tegemoet moeten zien, daar op vele vragen
geen concrete antwoorden gegeven worden.
Als V.V.D.-fractie hebben we naar aanleiding van enkele antwoorden toch
nog wat op- en aanmerkingen.
0,$, Wat hetverkopen van de ambtswoning betreft vinden wij niet dat deze beslis-
singmoet afhangen van het gesprek met de Commissaris van de Koningin.
Zoals wij in onze eerste termijn al hebben betoogd, vinden wij nog steeds dat
de nieuw te benoemen burgemeester zelf een huis kan kopen of huren.Het
aanvaarden van het burgemeestersambt in een gemeente van deze omvang lijkt
ons al aantrekkelijk genoeg.
OJO Naar aanleiding van Uw vraag bij punt 0.. 10 over een betere afbakening tussen
beleid voeren en uitvoeren merken we op, dat er enerzijds een college en
een raad is die beleid voeren en daarvoor verantwoordelijk dragen en ander
zijds ambtenaren, die adviseren en beleidsbeslissingen uitvoeren. Ver
trouwen stellen in onze ambtenaren geeft meer motivatie en arbeidsvreugde.
t. Wat punt ^2 betreft merken wij op dat het treffen van verkeersmaatregelen
en verkeersvoorzieningen wel degelijk effect sorteren,met name denken we dan
aan de Molenweg in Steenbergen. U stelt dat de ouders en de school zelf
voor het veilig oversteken van hun kinderen over de Nassaulaan moeten zorgen.
Wij dachten dat zorgen voor verkeersveiligheid toch in de eerste plaats een
taak van de gemeente was en is. Dat ouders en school daar aan meewerken
door hun kinderen een zo goed mogelijke verkeersopvoeding te geven is na
tuurlijk ook van groot belang.Wij zouden dan ook graag zien dat er desnoods
ruwe plannen gemaakt worden van de mogelijke snelheidsbeperkende maatregelen
met de daaraan gekoppelde oversteekplaats. We kunnen als raad dan zelf vast
stellen of het wegonderhoudsschema aangepast moet worden.
t Wat de reconstructie Moerstraatseweg betreft punt^ J^) wachten we het
onderzoek af. Een gescheiden fietspad, ter bevordering van de veiligeheid,
spreekt ons wel aan. We vermoeden dat dit sterk kostenverhogend zal werken,
indien daar geen extra subsidie voor gegeven zal worden. Zijn daar misschien
mogelijkheden voor?
/,?.ftDe antwoorden gegeven bij de punten 2<c2.16,en 2 -21 kunnen wij niet goed
met elkaar rijmen. Zowel voor Kruisland als Welberg is ƒ15.000,- subsidie
lil
uit de pot verkeersvoorzieningen van het kleine kernenproject toege
zegd. Mag deze subsidie ook voor 1990 gebruikt worden, omdat U schrijft dat
deze projecten niet in 1989 aangepakt zullen worden
iyjJ W»1'