Gedifferentieerd tarief inzake Afvalstoffenheffing t.b.v. Eénpersoonshuishoudens De P vd.Afraktie heeft al vele malen geijverd voor financiële voordelen t.b.v. minima. Ook ons idee over een gereduceerd tarief afvalstoffenheffing moet u in dit licht bezien. Wij realiseren ons dat het bij de groep "Eénspersoonshuishoudensniet uitsluitend om minima gaat. Er zitten er wel veel bij.... B.v. alleenstaande bejaarden met alléén een A.0.W.uitkering en verder weduwen of andere alleenstaanden (bijv. werklozen) niet slechts een minimum—uitkering Daarom vinden wij het gerechtvaardigd om op de duur tot zo'n tarief over te gaan. Wij stellen de raad daarom voor: Beslis in principe dat, met ingang van 1 januari 1990 een gereduceerd tarief afvalstoffenheffing voor éénpersoonshuishoudens wordt ingevoerd. Dit tarief zal dan 2/3 deel van het normale tarief bedragen. Kosten te dekken uit de strukturele opbrengst van de verkoop van de ambtswoning Mijnheer de voorzitter, dit waren onze Algemene Beschouwingen in tweede termijn. Niet zo zeer als kritiek op uw Begroting, maar meer als aansporing tot een gewijzigd beleid. e.en politieke partij als de P. v. dA. met drie zetels in deze raad en navenant kiezers achter zich zal hierbij toch serieus moeten word en g en omen Geacht college, Als VVD-fractie zijn wij U erkentelijk dat U zo uitgebreid ingegaan bent op alle vragen, ideeen en suggesties. Uit Uw antwoorden blijkt wel dat we met veel spanning de voorjaarsnota tegemoet moeten zien, daar op vele vragen geen concrete antwoorden gegeven worden. Als V.V.D.-fractie hebben we naar aanleiding van enkele antwoorden toch nog wat op- en aanmerkingen. 0,$, Wat hetverkopen van de ambtswoning betreft vinden wij niet dat deze beslis- singmoet afhangen van het gesprek met de Commissaris van de Koningin. Zoals wij in onze eerste termijn al hebben betoogd, vinden wij nog steeds dat de nieuw te benoemen burgemeester zelf een huis kan kopen of huren.Het aanvaarden van het burgemeestersambt in een gemeente van deze omvang lijkt ons al aantrekkelijk genoeg. OJO Naar aanleiding van Uw vraag bij punt 0.. 10 over een betere afbakening tussen beleid voeren en uitvoeren merken we op, dat er enerzijds een college en een raad is die beleid voeren en daarvoor verantwoordelijk dragen en ander zijds ambtenaren, die adviseren en beleidsbeslissingen uitvoeren. Ver trouwen stellen in onze ambtenaren geeft meer motivatie en arbeidsvreugde. t. Wat punt ^2 betreft merken wij op dat het treffen van verkeersmaatregelen en verkeersvoorzieningen wel degelijk effect sorteren,met name denken we dan aan de Molenweg in Steenbergen. U stelt dat de ouders en de school zelf voor het veilig oversteken van hun kinderen over de Nassaulaan moeten zorgen. Wij dachten dat zorgen voor verkeersveiligheid toch in de eerste plaats een taak van de gemeente was en is. Dat ouders en school daar aan meewerken door hun kinderen een zo goed mogelijke verkeersopvoeding te geven is na tuurlijk ook van groot belang.Wij zouden dan ook graag zien dat er desnoods ruwe plannen gemaakt worden van de mogelijke snelheidsbeperkende maatregelen met de daaraan gekoppelde oversteekplaats. We kunnen als raad dan zelf vast stellen of het wegonderhoudsschema aangepast moet worden. t Wat de reconstructie Moerstraatseweg betreft punt^ J^) wachten we het onderzoek af. Een gescheiden fietspad, ter bevordering van de veiligeheid, spreekt ons wel aan. We vermoeden dat dit sterk kostenverhogend zal werken, indien daar geen extra subsidie voor gegeven zal worden. Zijn daar misschien mogelijkheden voor? /,?.ftDe antwoorden gegeven bij de punten 2<c2.16,en 2 -21 kunnen wij niet goed met elkaar rijmen. Zowel voor Kruisland als Welberg is ƒ15.000,- subsidie lil uit de pot verkeersvoorzieningen van het kleine kernenproject toege zegd. Mag deze subsidie ook voor 1990 gebruikt worden, omdat U schrijft dat deze projecten niet in 1989 aangepakt zullen worden iyjJ W»1'

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1988 | | pagina 39