tt - 2 - I.Openbare Orde en Vei I igheid 1Wi j wi I I en Uw col lege vragen om eens te onderzoeken of de inschakeling van het zgn. Halt-buro ter bestrijding van (vooral jeugdig) vandalisme voor onze gemeente een haalbare en/of gewenste zaak is. Volgens kranteberichten behoeft dat op de kosten niet af te springen. (Hf I0,60 per inwoner, waarvan de helft vergoed). 2.Verkeer, Vervoer en Waterstaat van de f i nanc iële meeval Ier Verf i j n i ngsregel i ng Soc i ale Ui tker i ngen, met prioriteit voor worden aangewend. Overigens bl ij ven wij van mening dat een autoloze Blauwstraat de veiligste zal zijn. De angst van de mi ddenstand kunnen wi j wel begrijpen maar niet delen. Kijk maar eens naar andere plaatsen met autovrije winkel straten: het publiek mijdt ze nietintegendeel. 2. In Uw meerjarenpI an Verkeersveiligheid spreekt U over een onderzoek naar overige (verkeers-) knelpunten. Volgens onze fraktie is de gevaarlijke, smalle linkerbocht bij Noorddonk zo'n knelpunt. Wi j verzoeken U om te bezien of een verruiming van die bocht op korte termijn haalbaar is. 3. Nu de Molenweg fietsvriendeI ijk gaat worden, wordt het o.iook tijd om het centrum van de stad eens wat fietsvriendenjker te maken. Maar dan op een geheel andere en goedkopere manier. Wij pleiten voor het aldaar aanbrengen van (verankerde) fietsrekken in het winkelgedeelte. Bijvoorbeeld op het brede trottoir voor het stadhuis of bij de Rabobank (na reconstructie Blauwstraat). Ook op de markt moet dit - ten koste van enkele parkeerplaatsen - mogelijk zijn. Dit zal de fietsoverIast op de trottoirs een stuk minder maken. 4. Als derde prioriteit voor de Stadsvernieuwi ngsgelden en financiële 3. Economische Zaken 1. Al vele malen is door onze fraktie, vanuit deze positie, gepleit voor de inrichting van een Bedrijvencentrum. Aanvankelijk wilden wij daar weer op terugkomen. LW mededeling aan de raad omtrent de nader komende mogelijkheid verraste ons aangenaam. Van harte hopen wij dat het door zal gaan en wij vinden dat de gemeente daar op alle mogel i jke manieren aan mee moet werken. Een mogel ijkheid om eventuele 'bewoners' voor het centrum te werven is ons inziens het optimaliseren van de zogenaamde loket-funktie. Voorlichting aan "starters" op een breed terrein is volgens ons een 'must' om potentiële kandidaten te werven. Bijvoorbeeld op het gebied van financiering, vergunningen, marktmechanisme en samenwerking met collega's; of anderen. Wellicht is hierover ook een afspraak te maken met de Regionale Ondernemers Groep in Bergen op Zoom. 1. De rekronstruktie van de Blauwstraat, die in 1987 werd opgeschoven naar 1988, moet met voortvarendheid worden aangepakt. Na de Molenweg moeten daar de Stadsvernieuwi ngsgeI den, ai dan niet aangevuld met een deel meevaller zien wij de oplossing van het parkeerprobleem achter het mor tuarium. Het wordt tijd dat daar eens echt iets vernieuwd gaat worden.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1987 | | pagina 138