fe
- 1 -
0. Algemeen Bestuur
1. Reeds twee jaar wordt ons verlangen naar een meer beleidsvoorbereidende
rol voor de gehele raad geblokkeerd. Ondanks dat, blijven wij echter van
mening dat het idee goed is. Dat wij daarin ook door anderen worden ge
steund blijkt o.a. uit een artikel in "De Neder Iandse Gemeente" van 18
september jl. Mede daardoor zijn wij over het onderwerp blijven denken
en hebben we onze beeldvorming aangepast.
Nu zien, en bepleiten, wij de instelling van een vaste Begrotingscommissie
als eerste aanzet in ons streven. Deze corrmissie moet als een breed,
alle frakties vertegenwoordigend, adviesorgaan door het co I Iege worden
betrokken bij alle belangrijke begrotingszaken. En wel in een vroegtijdig
stadium. Ter advies te behandelen zaken kunnen bijv. zijn:
de beschikbare investeringsruimte en de invulling daarvan
het vast te stellen subsidie-nivo
omgaan met eventuele voor- of tegenvallers en
moge I i j ke be I ast i ngwi j z i g i ngen.
2. Door deWSWwordt, zoals wij hebben vernomen, zeer weinig ondernomen
inzake een mogelijk vast dienstverband voor diegene, die via hen bij de
gemeente te werk zijn gesteld. Dat is jammer...temeer omdat de
Nieuwe Wet Tewerkste I I i ng Gehand i capten ('WA GW") op ons toekomt.
Cm daarop te anticiperen zou het o.i. goed zijn om tot een volgende
werkwijze te komen: Een via de W S W tewerkgestelde, die zijn/haar
funktie naar behoren vervult, komt bij een mogelijkevergelijkbare
vakature bij voorkeur in aanmerking vóór sollicitanten van buiten.
Zijn/haar ervaring en het feit dat men soms jarenlangin een geheel
andere situatie dan de ambtelijke collega, goed heeft gefunktioneerd
moeten voor hen een pré zijn.
Wij willen hierover een principe-uitspraak.
3. De publieksvragen aan het einde, of liever gezegd na de raadsvergadering
hebben voor ons iets van "mosterd na de maaltijd".
Daar het over het algemeen toch zo is dat een deel van de burgers
op de publieke tribune direkt belang heeft bij de te nemen besluiten
(tenminste toch enkele daarvan), kunnen ze op de huidige manier alleen nog
maar achteraf commentaar geven. Dat moet soms erg frustrerend zijn.
Wij pleiten daarom voor publieksvragen, voorafgaande aan de raadsvergaderingen.
Op die manier krijgt men op zijn minst de indruk dat de besluitvorming
op een meer afgewogen manier plaatsvindt.
4. Vooral bij nagekomen agenda-stukken is het soms nodig om aan het einde
van de week nog dossier-stukken in te zien.
Dat kan ook op vrijdagavond of zaterdagmorgen het geval zijn.
Wij willen op die tijdstippen ook, zonder enige belemmeringtoegang
tot de stukken hebben.
Voorts vinden wij, dat ten faveure van een goed lokaal bestuur, fraktfe-
beraad in stadhuis of stadskantoor (ruimtelijk) mogelijk moet zijn.
5. Bij de komende verkiezingen moet, naar ons oordeel, de wijk Noord-Oost,
een eigen stemlokaal krijgen. Wanneer dat in de wijk zelf niet kan, dan
een plaats er zo direkt mogelijk bij, bijvoorbeeld in het Scoutinggebouw.
De Jacinta-school is te ver verwijderd van die wijk.
6. Tot slot vinden wij dat in een goed algemeen bestuur collegeleden
af moeten zien van toezeggingen aan individuele burgers.