fe - 1 - 0. Algemeen Bestuur 1. Reeds twee jaar wordt ons verlangen naar een meer beleidsvoorbereidende rol voor de gehele raad geblokkeerd. Ondanks dat, blijven wij echter van mening dat het idee goed is. Dat wij daarin ook door anderen worden ge steund blijkt o.a. uit een artikel in "De Neder Iandse Gemeente" van 18 september jl. Mede daardoor zijn wij over het onderwerp blijven denken en hebben we onze beeldvorming aangepast. Nu zien, en bepleiten, wij de instelling van een vaste Begrotingscommissie als eerste aanzet in ons streven. Deze corrmissie moet als een breed, alle frakties vertegenwoordigend, adviesorgaan door het co I Iege worden betrokken bij alle belangrijke begrotingszaken. En wel in een vroegtijdig stadium. Ter advies te behandelen zaken kunnen bijv. zijn: de beschikbare investeringsruimte en de invulling daarvan het vast te stellen subsidie-nivo omgaan met eventuele voor- of tegenvallers en moge I i j ke be I ast i ngwi j z i g i ngen. 2. Door deWSWwordt, zoals wij hebben vernomen, zeer weinig ondernomen inzake een mogelijk vast dienstverband voor diegene, die via hen bij de gemeente te werk zijn gesteld. Dat is jammer...temeer omdat de Nieuwe Wet Tewerkste I I i ng Gehand i capten ('WA GW") op ons toekomt. Cm daarop te anticiperen zou het o.i. goed zijn om tot een volgende werkwijze te komen: Een via de W S W tewerkgestelde, die zijn/haar funktie naar behoren vervult, komt bij een mogelijkevergelijkbare vakature bij voorkeur in aanmerking vóór sollicitanten van buiten. Zijn/haar ervaring en het feit dat men soms jarenlangin een geheel andere situatie dan de ambtelijke collega, goed heeft gefunktioneerd moeten voor hen een pré zijn. Wij willen hierover een principe-uitspraak. 3. De publieksvragen aan het einde, of liever gezegd na de raadsvergadering hebben voor ons iets van "mosterd na de maaltijd". Daar het over het algemeen toch zo is dat een deel van de burgers op de publieke tribune direkt belang heeft bij de te nemen besluiten (tenminste toch enkele daarvan), kunnen ze op de huidige manier alleen nog maar achteraf commentaar geven. Dat moet soms erg frustrerend zijn. Wij pleiten daarom voor publieksvragen, voorafgaande aan de raadsvergaderingen. Op die manier krijgt men op zijn minst de indruk dat de besluitvorming op een meer afgewogen manier plaatsvindt. 4. Vooral bij nagekomen agenda-stukken is het soms nodig om aan het einde van de week nog dossier-stukken in te zien. Dat kan ook op vrijdagavond of zaterdagmorgen het geval zijn. Wij willen op die tijdstippen ook, zonder enige belemmeringtoegang tot de stukken hebben. Voorts vinden wij, dat ten faveure van een goed lokaal bestuur, fraktfe- beraad in stadhuis of stadskantoor (ruimtelijk) mogelijk moet zijn. 5. Bij de komende verkiezingen moet, naar ons oordeel, de wijk Noord-Oost, een eigen stemlokaal krijgen. Wanneer dat in de wijk zelf niet kan, dan een plaats er zo direkt mogelijk bij, bijvoorbeeld in het Scoutinggebouw. De Jacinta-school is te ver verwijderd van die wijk. 6. Tot slot vinden wij dat in een goed algemeen bestuur collegeleden af moeten zien van toezeggingen aan individuele burgers.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1987 | | pagina 137