-9- Mevr. VAN NISPEN-AARDEN stelt daartegenover de toch wat egoïstische argumenten van de Boutwegbewonersdie het gaat om de auto rustig buiten te kunnen wassen, de kinderen te kunnen laten crossen en het voorkomen van scheurtjes in het huis. Dat staat haaks op het algemeen Kruislands1 belang De VOORZITTER herhaalt, dat het gaat om wering van doorgaand verkeer, dat van een ongeschikte sluiproute gebruik maakt. Dat is door de politie en door de verkeerscommissie erkend. Er racen thans 's morgens en 's avonds 60 a 70 auto's door de straat. Dat heeft niets te maken met andere straten, die immers geen sluipverkeer kennen. De oorspronkelijk gekozen oplossing is begrijpelijk, omdat de Eerste Boutweg daar van woonstraat in een soort smalle landweg overgaat. Het doorgaande verkeer wordt dan naar de normale daarvoor wèl geschikte route geleid. Mevr. VAN NISPEN-AARDEN wijst dan op 200 overstekende kinderen, vier maal per dag, en de verkeerstoename na gereedkoming van de Philipsdamweg De VOORZITTER antwoordt, dat dit in de overwegingen niet vergeten is. De heer VAN ZANTVLIET meent dat altijd nog kan worden afgewacht of doorgaand verkeer door b.v. de Graaf Engelbrechtstraat gaat rijden. Borden bestemmingsverkeer kunnen dat dan tegengaan. De VOORZITTER stelt voor om de ontwikkelingen af te wachten. De heer REIJNDERS is het voorstel van de Werknemerspartij een volkomen verrassing. In de verkeerscommissie was hij de enige van de raadsleden, die aan het eerder gegeven advies vasthield, met het nuance-verschil, dat een wegneembaar hek aangebracht zou worden. Dat is in het voorstel van de Werknemerspartij een paal geworden en dat had toch in de laatste vergadering van de verkeerscommissie door de W.P. gezegd kunnen worden. Dan was ook de ontstane opschudding voorkomen. Hij denkt, dat de brief van bewoners, die vandaag binnenkwam, het gevolg is van dp onduidelijkheid, gecrëeerd door de suggestie van wethouder Ooms om de afsluiting tussen de StJorisstraat en de Antoniusstraat aan te brengen. Immers dan ontstaat er een omweg door de woonwijk en dat is nu net niet de bedoeling van het oorspronkelijke voorstel. Overigens hebben de mensen een half jaar de gelegenheid gehad om te reageren en daar is gebruik van gemaakt. Het lijkt hem sterk, dat nu ineens veertig bewoners tegen zijn. Hij stelt voor om het aanvankelijk unaniem advies van de verkeerscommissie te volgen. Dat was mede gebaseerd op een degelijk onderzoek en na afweging door deskundigen. De heer VAN REIJEN merkt op, dat voor zijn fractie van belang is, dat het doorgaand verkeer een goede andere mogelijkheid heeft. Hij hecht grote waarde aan de wens van nagenoeg alle bewoners van de Eerste Boutweg. Zijn fractie steunt derhalve de motie van de Werknemerspartij De heer FRANKEN vindt, dat, nu het gaat om een wegneembare afsluiting, hieraan de voorkeur moet worden gegeven. Mocht er ongewenste toename van verkeer in de aanliggende straten plaatsvinden dan kan de kwestie opnieuw bezien worden. Mevr. ONLAND-VAN HAAREN vraagt om een korte schorsing. De VOORZITTER schorst de vergadering om 20.00 uur.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1987 | | pagina 112