m -8- Er heeft toen publikatie plaats gevonden. Onlangs heeft de verkeerscommissie opnieuw over de problematiek beraadslaagd en kwam toen niet tot een advies. Nadere studie, ook naar andere verkeersbeperkende en snelheidsremmende voorzieningen, werd wenselijk geacht. Dit is gebeurd en tijdens de laatste commissievergadering gemeentewerken zijn alternatieven voorgelegd. Inmiddels was er actie uit de bevolking ontstaan, die vond, dat het wel erg lang ging duren. Dat resulteerde in een brief, waarin afsluiting werd bepleit, maar vanmorgen ook een, die het tegendeel beoogt. De Werknemerspartij diende een voorstel in om de afsluiting toch aan te brengen. Mevr. VAN DE WATERING licht het voorstel van haar fractie toe, omdat dit nu, gezien in het licht van de discussie in de laatste verkeerscommissievergaderingwat vreemd zal over komen. In de vergadering van deze commissie in april j.l. is n.l. de "doorknipmaatregel" aangedragen. Terecht heeft mevr. Onland-van Haaren tijdens de laatste commissievergadering aangevoerd, dat er weinig genotuleerd was, want in geen schrijven is dit terug te vinden. Zo heeft zij voorgesteld om te volstaan met het plaatsen van een uitneembare paal en dat is niet genotuleerdIn de laatste vergadering van de verkeerscommissie is niemand op de gedachte gekomen, dat die oplossing was ingebracht. Was dat wel het geval geweest dan was zij akkoord gegaan met het "doorknippen" van de Eerste Boutweg. De VOORZITTER vraagt zich af waarom mevr. van de Watering dit dan niet gezegd heeft toen de raad b&w vroeg om hun besluit op te schorten. Mevr. VAN DE WATERING geeft toe, dat dit fout was, maar daarom komt haar fractie dan ook met haar voorstel om "de knoop nu door te hakken". Het gaat dus om een afsluiting, die bij omleidingen kan worden weggenomen. Mevr. VAN NISPEN-AARDEN betreurt het, dat de leden van de financiële commissie het alternatief van gemeentwerken niet hebben ontvangen. Daarin wordt gedacht aan drempels en bloembakken of een grote kruising.. De VOORZITTER vindt dat verwijt niet juist. De verkeerscommissie wordt tot een advies geroepen en voldoet daaraan eerst wel en daarna niet. In de commissie gemeentewerken gaf de direkteur tekst en uitleg. Het enige wat de raad nu te doen staat is de kwestie behandelen of niet. Mevr. VAN NISPEN-AARDEN kan zich best voorstellen, dat de bewoners van de Eerste Boutweg een hekel hebben aan het hard rijdend verkeer. Zij begrijpt echter ook de andere bewoners van Kruisland, die graag eenzelfde maatregel voor hun straat zouden zien. Het is toch niet zo, dat alleen de bewoners van de Eerste Boutweg recht op een autovrije straat hebben. De VOORZITTER bestrijdt deze conclusie. Het gaat niet om het autovrij maken, maar om wering van doorgaang verkeer. Overigens hebben zowel de verkeerscommissie als b&w aanvankelijk gevonden, dat het doorknippen dè oplossing was. Mebr. VAN NISPE-AARDEN meent, dat er ook andere matregelen mogelijk zijn in de Eerste Boutweg. De gemeente heeft in de Eerste Boutweg flink geinvesteerdZo zijn er 24 lantaarnpalen geplaatst, is er een nieuw wegdek aangelegd en zijn er parkeerplaatsen gecreërd. Het aanbrengen van drempels zal de snelheid verminderen en als er al een afsluiting moet komen dan op een andere plaats, zodat men vanuit de woonwijk ook richting Oud-Gastel kan. De VOORZITTER constateert, dat mevr. VAN NISPEN-AARDEN als enig argument aanvoert, dat het gehele dorp recht op gebruik van de volledige weg heeft.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1987 | | pagina 111