-4-
Het moet niet zo zijn dat men over enige tijd moet zeggen: "Het is nu te laat
De VOORZITTER blijft bij het standpunt van b&w, maar zal zich bij een andere
uitspraak van de raad neerleggen. Overigens heeft de raad en zijn ambtenarenkorps niet
de kennis om over kernenergie te oordelen.
De heer IJZERMANS meent, dat dit laatste een zaak is van ogen en oren open zetten en naar
deskundigen luisteren.
De VOORZITTER wijst erop, dat het nu over de bouw van kerncentrales gaat.
De heer IJZERMANS zou met alléén de bouw van kerncentrales nog akkoord kunnen gaan,
als er niet zoveel meer is.
De heer 'HEIJMANS gaat het te ver om landbouwgiffen, mestoverschotten e.d. in de
discussie te betrekken. Het gaat alleen over de brief van milieu-defensie.
Mevr. ONLAND- VAN HAAREN deelt de zorg van de heer IJzermans. Zij heeft echter ook
oog voor de realiteit. Geheel Nederland is dichtbevolkt en overal gelden de bezwaren. Het is
kiezen of delen: geen energie of kerncentrales. Zij sluit zich aan bij het advies orn niet te
reageren.
De heer FRANKEN sluit zich hierbij aan.
De heer VAN SCHILT verklaart, dat zijn fractie wel met de woorden van de heer IJzermans
kan meegaan. Inderdaad is er al veel en er komt maar bij. Een protestbrief is zeker op zijn
plaats.
De heer IJZERMANS wenst stemming.
De VOORZITTER verricht de stemming bij hand opsteken, waaruit hij constateert, dat
het voorstel om protest aan te tekenen tegen de bouw van kerncentrales met zes tegen vijf
stemmen is aangenomen.
4. VASTSTELLING "SUBSIDIE-VERORDENING STADS- EN DORPSVER
NIEUWING STEENBERGEN, 1985"
Uittreksel vergaderverslag CIE GEMEENTEWERKEN:
"De heer IJZERMANS vraagt zich af waarom ook niet t.b.v. het treffen
van voorzieningen door huurders een bepaald bedrag wordt gereserveerd
Antwoord: B&W"
De heer IJZERMANS meent, dat ook huurders, die een lage huur betalen waardoor de
eigenaar niet in "staat is noodzakelijke woningverbeteringen aan te brengen, voor een
bijdrage in aanmerking moeten kunnen komen.
De VOORZITTER verwijst naar bladz. 4 van het voorstel, waaraan aan deze categorie
aandacht is besteed. Bovendien komt er een aparte rijksregeling voor verbetering van
huurwoningen.
De heer IJZERMANS wacht deze regeling af, maar behoudt zich het recht voor om zo
nodig gelden te reserveren.
De heer ADRIAANSEN vraagt zich afof, gezien het geringe beschikbare bedrag, het wel
juist is om ook voor wegen gelden te reserveren.
Wethouder OOMS antwoordt, dat dit een zaak is, die in het volume-besluit wordt geregeld.
B&W stellen zich voor om voor infra-structurele werken maar 30.000,te reserveren.
De raad beslist hierover, na de inspraakronde, in de juni-vergadering.
De heer FRANKEN"vraagt of voor realisering van infra-structurele werken een beroep
kan worden gedaan op de knelpuntenpot van de provincie.
De VOORZITTER deelt mee, dat de secretaris intensief contact met de provincie onderhoudt
om te bewerkstelligen, dat Steenbergen de beschikking krijgt over het volledige bedrag
volgens de rijksverdeling, dat 408.000,bedraagt.
De heer ADRIAANDEN wijst op een type-fout in het voorstel op bladzijde 3, 3e regel,
"ongewenst" moet z.i. zijn "gewenst".
De VOORZITTER erkent dit en zegt wijziging toe.
De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
5. ALGEMENE MACHTIGING TOT VERTEGENWOORDIGING IN HET KADER
VAN DE WET AROB
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.