4 -
De COMMISSIE is van oordeel dat gezien de dwang tot het storten op De Kragge I
de aan de gemeente Bergen op Zoom te betalen vergoeding als onbillijk moeten
worden aangemerkt (o.a. B.T.W. betalingafronding tonnage; administratie
kosten per vracht).
De heer ABBENHUIS heeft begrepen, dat er met Bergen op Zoom overleg is
geweest zonder voldoende duidelijkheid of resultaat. Hij vraagt of over de
kwestie van tarieven en kosten overleg met het Streekgewest is geweest en
zo neen, waarom niet, want het streekgewest heeft hier toch een coördinerende
taak
Wethouder OOMS antwoordt, dat het hier gaat om de gemeentelijke stort
plaats De Kragge I, waar het streekgewest buiten staat. De kosten vallen
inderdaad tegen, want tijdens een gesprek met Bergen op Zoom in december
1984 werd alléén een prijs van 28,50 per ton genoemd.
Later gevoerd telefonisch overleg loog er niet om, want toen bleken
er meer condities, zoals 6,61 administratiekosten per vracht en afronding
van tonnen naar boven. Bovendien wordt b.v. een vrachtwagen met een laadver-
vermogen van meer dan 4,5 ton geacht 5 ton geladen te hebben, ook al weegt de
vracht maar één ton. Hij heeft hierover inmiddels wethouder van Kemenade van
Bergen op Zoom benaderd en er zijn ongenoegen over uitgesproken, dat een en
ander niet tijdens het gesprek in december 1984 is meegedeeld. Wethouder van
Kemenade antwoordde, dat men daar niet bij stil heeft gestaan. Overigens
verklaarde wethouder van Kemenade, dat er al meer gemeenten hebben geklaagd.
Inmiddels is het plan opgevat om gezamenlijk met het streekgewest te
zoeken naar een eenvoudige regeling, ook i.v.m. opneming van de kosten in
de nieuwe begroting.
T.a.v. de BTW-ontheffing zijn de besprekingen met de belasting
inspectie nog gaande.
De heer ABBENHUIS weet, dat het streekgewest graag bereid is aan een
oplossing mee te werken en daarover al contacten met verschillende gemeenten
heeft gehad.
De heer IJZERMANS heeft er erg veel moeite mee, dat de tonnage per
vracht naar boven wordt afgerond. Gezien het grote aanbod van Steenbergen
moet gestreefd worden naar een afspraak om de afronding niet per vracht
maar periodiek toe te passen. Door het provinciaal beleid wordt de ge
meente naar De Kragge gedwongen en zij hoeft daar niet dubbel de dupe van
te worden.
Mevr. ONLAND-VAN HAAREN vraagt of het onderzoek naar de mogelijkheden
van privatisering van de ophaaldienst doorgang vindt. Zowel de kosten van
transport als die van storting stijgen en het is zaak de totale kosten van
vuil verwij dering en dus de reinigingsrechten in de hand te houden.
De VOORZITTER vindt deze vraag gevaarlijk, omdat die tot onrust bij
het gemeentepersoneel kan leiden. Hij stelt daarom nadrukkelijk, dat b&w
niemand gedwongen zullen ontslaan. Wel zal het college werken aan een
hogere efficiëntie. Het wil wel over kostenvergelijkirigen beschikken, maar
aan privatisering wordt niet gedacht. Daar kunnen wachtgelduitkeringen aan
vast zitten. Binnenkort wordt wel met het betrokken personeel gepraat, maar
dat gaat dan om verbetering van de doelmatigheid, waarbij verandering van
werk wel tot de mogelijkheden behoort. Overigens zijn b&w al lange tijd met
deze kwestie bezig. Uiteraard is het niet onmogelijk, dat kostenverhoging
tot verhoging van het reinigingsrecht zal leiden. Dat hangt echter ook af van de
bezuinigingsmaatregelen van de regering en de financiële positie van-de
gemeente
Mevr. VAN NISPEN-AARDEN wijst er op, dat Kruisland en De Heen erg ver
van De Kragge verwijderd liggen, waardoor particuliere stortingen moeilijk
worden. Zij ziet als tussenoplossing het plaatsen van een container in
beide kerkdorpen.
De V00RZI'TTER zegt onderzoek naar de mogelijkheden toe.
De heer VAN SCHILT meent, dat praten over hogere kosten weinig zin heeft
zolang er geen kostenplaatje beschikbaar is.
De VOORZITTER antwoordt, dat een kostenoverzicht nog niet kan worden
opgemaakt. Pas sinds december 1984 is er met Bergen op Zoom contact.
Zodra er voldoende bekend is zal de raad een kostenplaatje worden voorgelegd.