4 - De COMMISSIE is van oordeel dat gezien de dwang tot het storten op De Kragge I de aan de gemeente Bergen op Zoom te betalen vergoeding als onbillijk moeten worden aangemerkt (o.a. B.T.W. betalingafronding tonnage; administratie kosten per vracht). De heer ABBENHUIS heeft begrepen, dat er met Bergen op Zoom overleg is geweest zonder voldoende duidelijkheid of resultaat. Hij vraagt of over de kwestie van tarieven en kosten overleg met het Streekgewest is geweest en zo neen, waarom niet, want het streekgewest heeft hier toch een coördinerende taak Wethouder OOMS antwoordt, dat het hier gaat om de gemeentelijke stort plaats De Kragge I, waar het streekgewest buiten staat. De kosten vallen inderdaad tegen, want tijdens een gesprek met Bergen op Zoom in december 1984 werd alléén een prijs van 28,50 per ton genoemd. Later gevoerd telefonisch overleg loog er niet om, want toen bleken er meer condities, zoals 6,61 administratiekosten per vracht en afronding van tonnen naar boven. Bovendien wordt b.v. een vrachtwagen met een laadver- vermogen van meer dan 4,5 ton geacht 5 ton geladen te hebben, ook al weegt de vracht maar één ton. Hij heeft hierover inmiddels wethouder van Kemenade van Bergen op Zoom benaderd en er zijn ongenoegen over uitgesproken, dat een en ander niet tijdens het gesprek in december 1984 is meegedeeld. Wethouder van Kemenade antwoordde, dat men daar niet bij stil heeft gestaan. Overigens verklaarde wethouder van Kemenade, dat er al meer gemeenten hebben geklaagd. Inmiddels is het plan opgevat om gezamenlijk met het streekgewest te zoeken naar een eenvoudige regeling, ook i.v.m. opneming van de kosten in de nieuwe begroting. T.a.v. de BTW-ontheffing zijn de besprekingen met de belasting inspectie nog gaande. De heer ABBENHUIS weet, dat het streekgewest graag bereid is aan een oplossing mee te werken en daarover al contacten met verschillende gemeenten heeft gehad. De heer IJZERMANS heeft er erg veel moeite mee, dat de tonnage per vracht naar boven wordt afgerond. Gezien het grote aanbod van Steenbergen moet gestreefd worden naar een afspraak om de afronding niet per vracht maar periodiek toe te passen. Door het provinciaal beleid wordt de ge meente naar De Kragge gedwongen en zij hoeft daar niet dubbel de dupe van te worden. Mevr. ONLAND-VAN HAAREN vraagt of het onderzoek naar de mogelijkheden van privatisering van de ophaaldienst doorgang vindt. Zowel de kosten van transport als die van storting stijgen en het is zaak de totale kosten van vuil verwij dering en dus de reinigingsrechten in de hand te houden. De VOORZITTER vindt deze vraag gevaarlijk, omdat die tot onrust bij het gemeentepersoneel kan leiden. Hij stelt daarom nadrukkelijk, dat b&w niemand gedwongen zullen ontslaan. Wel zal het college werken aan een hogere efficiëntie. Het wil wel over kostenvergelijkirigen beschikken, maar aan privatisering wordt niet gedacht. Daar kunnen wachtgelduitkeringen aan vast zitten. Binnenkort wordt wel met het betrokken personeel gepraat, maar dat gaat dan om verbetering van de doelmatigheid, waarbij verandering van werk wel tot de mogelijkheden behoort. Overigens zijn b&w al lange tijd met deze kwestie bezig. Uiteraard is het niet onmogelijk, dat kostenverhoging tot verhoging van het reinigingsrecht zal leiden. Dat hangt echter ook af van de bezuinigingsmaatregelen van de regering en de financiële positie van-de gemeente Mevr. VAN NISPEN-AARDEN wijst er op, dat Kruisland en De Heen erg ver van De Kragge verwijderd liggen, waardoor particuliere stortingen moeilijk worden. Zij ziet als tussenoplossing het plaatsen van een container in beide kerkdorpen. De V00RZI'TTER zegt onderzoek naar de mogelijkheden toe. De heer VAN SCHILT meent, dat praten over hogere kosten weinig zin heeft zolang er geen kostenplaatje beschikbaar is. De VOORZITTER antwoordt, dat een kostenoverzicht nog niet kan worden opgemaakt. Pas sinds december 1984 is er met Bergen op Zoom contact. Zodra er voldoende bekend is zal de raad een kostenplaatje worden voorgelegd.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1985 | | pagina 51