Wethouder HAGE erkent, dat er sprake is van een moeilijke belangenafweging.
Wel moet beseft worden, dat er een koppeling van omleiding van het landbouw-
verkeer met model 1 of desnoods model 2 is. Er bestaat dus de kans, dat als voor
een ander model wordt gekozen de provincie geen landbouwverkeer op de rondweg
zal toelaten.Het heeft toch al veel moeite gekost landbouwverkeer op de rondweg
te krijgen, een unicum in Noord-Brabant.
De heer IJZERMANS, meent dat het wel het proberen waard is, want de provincie
heeft erkend, dat de bewoners van de Burg.v.Loonstraat eigenlijk een onverantwoorde
last opgelegd krijgen. Overigens kan de gemeente altijd nog éénrichtingsverkeer
instellen.
Wethouder OOMS wijst er op, dat dan landbouwverkeer over de Oostdam en Westdam
moet worden toegelaten.
De heer IJZERMANS acht het opnieuw bekijken van de problematiek toch beter.
De heer van SCHILT vraagt zich af of bij elk model geen sprake is van geld-
verslinden als over enkele jaren de Philipsdamweg gereed is en er dan toch een om
leiding moet komen. De thans te beschikbare gelden zouden beter besteed kunnen worden
als bijdrage in zo'n verbinding.
De VOORZITTER zegt, dat dit niet terzake is. De provincie reconstrueert de wegen
i.v.m. overdracht aan de gemeente. Overigens moet dat toch al gebeuren in het kader
van onderhoud. De gemeente treft aanvullende voorzieningen en neemt verkeersmaat
regelen. De provincie geeft aan dat geld geen andere bestemming en kan dat ook niet,
want de gemeente neemt geen slechte wegen over. De provincie is toch al met veel
moeite tot hogere bedragen gekomen.
De heer VAN SCHILT vindt, dat Steenbergen misdeeld wordt. Hij denkt, dat de
gemeente met steun van de inwoners weer actie moet voeren, zoals dat voor de stop
lichten met succes plaats vond.
De VOORZITTER verklaart, dat b&w best bereid zijn met de provincie over om
leidingen te praten als de raad hen dat opdraagt. Het zal echter weinig zin hebben,
al is hij het er mee eens, dat Steenbergen misdeeld wordt. Er is gewoon geen geld
meer.
De heer IJZERMANS handhaaft zijn voorstel om voor model 3 te kiezen. Hij vindt
overigens, dat de gemeente in het verslag elk jaar het provinciaal wegenplan moet
afkeuren, zolang dat niet voorziet in een noordelijke en westelijke omleiding.
Wethouder OOMS deelt mee, dat a.s. zomer de provincie de Franseweg zal opknappen.
Dit jaar wordt ook de Burg.van Loonstraat gereconstrueerd. Het busstation zal toch
met parkeerplaatsen moeten worden uitgebreid, want tijdens de drukke winkeldagen
is de situatie onhoudbaar.
Hij adviseert om model 3 te kiezen en daaraan een proefperiode te verbinden.
Nu is niet te zeggen hoe het effect precies zal zijn, dan is er duidelijkheid en weet
de raad waaraan hij toe is.
De heer IJZERMANS wijst er op hoe moeilijk het is genomen maatregelen terug te
draaien. Model 3 kan ook als proef dienen.
Wethouder OOMS ontkent dit, want ook de provincie beschouwt het toelaten van
landbouwverkeer op de rondweg als een proef.
De heer ADRIAANSEN vraagt schorsing.
De VOORZITTER schorst om 20.21 de vergadering.
De VOORZITTER heropent de vergadering om 20.34 uur.
De heren IJZERMANS en ADRIAANSEN stellen voor model 3 te kiezen.
De heren ABBENHUIS, VAN RIESSEN en REIJNDERS steunen het voorstel van b&w te
kiezen voor model 2.
De heren IJZERMANS en ADRIAANSEN wensen stemming.
De VOORZITTER brengt het voorstel van de heer IJZERMANS, te kiezen voor model 3,
zijnde het ver strekkendst in stemming, daaraan verbindend, dat afwijzing tot dit
voorstel betekent het kiezen van model 2.