De VOORZITTER merkt op, dat dit model is afgevallen door argumenten van des kundigen. De heer IJZERMANS constateert, dat bijna alle fracties zeer bezorgd zijn voor de bewoners van de Burg.van Loonstraat. Voor hem ligt dan het kiezen van model 3 voor de hand, dat éénrichtingsverkeer alleen voor zwaar- en landbouwverkeer be helst. Zijn fractie pleit hiervoor en hij denkt, dat dan alle problemen voorlopig opgelost zijn. Dit zou voor een proef van een of twee jaar kunnen. Hij vraagt zich af of een reconstructie van het busstation,een duur onderdeel, wel nodig is. De uitbreiding van twaalf naar veertien busstandplaatsen begrijpt hij niet. De VOORZITTER antwoordt, dat het aantal busplaatsen juist wordt verminderd tot vier, waardoor meer auto-parkeerplaatsen beschikbaar komen. Ter plaatse is juist grote behoefte aan parkeerplaatsen. Overigens moet worden erkend, dat aan alle modellen nadelen kleven. Mocht de Molenweg onveiliger worden dan is bijsturing altijd mogelijk. Daartoe zou dan ook een V.R.I. op het kruispunt met de v.Gaverenlaan/Oudlandsestraat kunnen behoren, als dat nodig blijkt. Spreker heeft er geen enkel probleem mee om een betere oplossing dan model 2 aangeeft na te streven. De raad kan ook geen keuze doen en dan worden de wegen in samenwerking met de provincie alleen maar gereconstrueerd. De heer VAN RIESSEN verklaart, dat het C.D.A. onveranderd voor model 2 kiest. Wethouder OOMS denkt dat de extra belasting van de Burg.v.Loonstraat wordt overschat. Er is vooral veel landbouwverkeer in de richting noord-zuid v.v., dat nu door de binnenstad moet, omdat de rondweg voor dat verkeer verboden is. De aardappelafzetcentrale a/d Brooijmansdreef is een van de grootste van Nederland en dat verkeer kan straks rechtstreeks van en naar de rondweg. Veel vrachtverkeer van en naar de richting Zijpe maakt nu al gebruik van de Burg.v.Loonstraat. Hij zou het dan ook zeer toejuichen als de gehele raad zich uitsprak voor een proefperiode. In die tijd kunnen er opnieuw tellingen worden verricht. Hij deelt wel de angst, dat de Molenweg drukker zal worden. Sinds vorig jaar zijn er bij de CHV grote parkeerplaatsen aangelegd, zodat er bijna geen file-vorming op de Burg. van Loonstraat meer plaats vindt. Een verbetering vindt hij ook, dat grote landbouwmachines via de Eabrieksdijk en de rondweg kunnen worden afgewikkeld. De heer IJZERMANS vraagt waarom de wethouder wel een proef voor model 2, maar niet voor model 3 wil. Wethouder OOMS grondt zijn voorkeur op het probleem van het zware landbouw verkeer in de binnenstad, dat bij model 3 toegelaten wordt. Dan is er geen sprake van een verbetering. De heer IJZERMANS merkt op, dat de opstoppingen voornamelijk worden veroor zaakt door het passeren van brede voertuigen. Door éénrichtingsverkeer is dat, z.i. grootste probleem, opgeJLost. De heer ABBENHUIS deelt mee, dat de V.V.D. kiest voor model 2. De heer ADRIAANSEN meent, dat model 2 de problemen verplaatst. Vooral het dubbelparkeren van bestemmingsverkeer leidt tot opstopping. Ook hij acht de toe neming van het verkeer op de Molenweg een groot bezwaar Hij is het met de P.v.d.A. eens, ook gezien de kosten, dat model 2 niet de goede oplossing is. Beter is het te streven naar een westelijke omleiding van de Halsterseweg naar de Zeelandweg-oost, zoals de P.v.d.A destijds voorstelde. Dat is een echte oplossing. De heer ERANKEN merkt op, dat dit tracé door de V.V.D. werd ingebracht,, maar dat de raad de motie van de P.v.d.A. die een omleiding via de Oost-Groeneweg voor stond, aanvaardde. De heer ADRIAANSEN meent, dat dan opnieuw afweging moet plaatsvinden. Zijn fractie kiest in ieder geval niet voor model 2. De VOORZITTER herhaalt, dat hij de zorgen van de raad begrijpt. Er zal beslist meer verkeer door de Burg.v.Loonstraat komen. Het heeft echter geen enkele zin alternatieven aan te dragen die onbetaalbaar zijn. Hij is graag bereid om de vergadering te schorsen om onderling overleg mogelijk te maken. Als de raad een andere keuze wil doen dan willen b&w die best overwegen, desnoods vanavond nog. Kiest de raad niet dan wordt er alleen gereconstrueerd, maar opgelost wordt er dan niets. Ook uitstel van een keuze en het nog eens beleggen van een hoorzitting is mogelijk.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1985 | | pagina 41