-7-
"Het C.D.A. heeft meerdere malen gepleit voor wering van het zwaar verkeer
uit de binnenstadWij zijn met u van mening dat model 2hetgeen de C.D.A. fraktie
ook voorstaatniet de ideale oplossing is.
Immers het is het verleggen van het probleem naar Franseweg en Burg. v. Loonstraat.
Wij delen echter de zorg van de bewonersmaar een ander alternatief om het verkeer
uit de binnenstad te weren is er momenteel niet.
Zolang de Philipsdam niet is opengesteld zal de verkeersdruk op deze wegen o.i
geen grotere vormen gaan aannemen dan die er nu is
Indien openstelling van de Philipsdam plaatsvindt voorzien wij die problemen wel..
Wij zullen er met z'n allen dan ook voor moeten vechten om zo snel mogelijk
gerealiseerd zien te krijgen aanleg van omleiding Noord c.q. ZoomwegT.a.v. de
parkeermogelijkheden op de Burg. v. Loonstraat; aan een zijde komt er, als ik juist
ben geïnformeerd een parkeerverbodDan zijn de bewoners er natuurlijk niet mee gebaat
wanneer zij enkele honderden meters vanaf hun woning de auto moeten parkeren.
Wij mogen er vanuit gaan dat e.e.a. zorgvuldig zal worden hekeken en alle mogelijk
heden zullen worden benut.
Nu dus ook wering van het landbouwverkeer uit de binnenstad een feit wordt, verzoeken
wij u om dat verkeer wel toe te laten op de Fabrieksdijki.v.m, de bereikbaarheid
van de landbouwgronden aan de Groeneweg
Voor de goede orde wordt er door u op gewezen, dat er geen belemmeringen zullen
worden opgeworpen voor de personen-auto'sdie de binnenstad inrijdenToch zou
het C.D.A. het college willen verzoeken om maatregelen te treffen bij het kruispunt
Markt-Blauwstraat En wel deze: het verkeer komende vanuit de Grote Kerkstraat
verbieden linksaf te slaan Blauwstraat in.
Hiermede worden de opstoppingen voorkomen, die er nu regelmatig zijn.
De VOORZITTER wil het knelpunt, dat het kruispunt Blauwstraat - Markt is, nader
bezien, maar de funktie van de Blauwstraat maant tot voorzichtigheid. Persoonlijk
had hij graag éénrichtingsverkeer in het centrum gezien.
Mevr. ONLAND- VAN HAAREN weet, dat het toelaten van landbouwverkeer op de
rondweg bij wijze van proef geschiedt H.i. zou model 2 ook voor een jaar als proef
kunnen worden ingevoerd.
De VOORZITTER merkt op, dat verkeersmaatregelen zonder dat aanpassing van
wegen plaatsvindt altijd weer ongedaan, aangepast of gewijzigd kunnen worden.
Als er echter een parkeerverbod wordt ingesteld betekent dat elders parkeergelegen
heid scheppen en daarvoor zijn voorzieningen nodig.
Kiezen,, voor model 2 heeft dus wel degelijk consequenties, ook financiële.
Uiteraard is een proef, zoals de provincie doet, mogelijk, maar bij de keuze
van model 2 zijn er dan wel parkeerterreinen aangelegd.
Mevr. ONLAND- VAN HAAREN meent, dat als er in eerste instantie alleen verkeers
maatregelen zijn genomen er toch gelegenheid is om het effect te evalueren e.v.t.
aan de hand van verkeerstellingen.
De VOORZITTER wijst er op, dat tegen het besluit tot het nemen van verkeers
maatregelen beroep kan worden ingesteld tot de Kroon toe. Dat kan ook maanden duren.
De reconstruktie en overname van de wegen moet toch plaatsvinden en dat kost
ook nog enige tijd van voorbereiding. Ondertussen lopen ook de eventuele beroeps
procedures.
Zaak is dus, dat de raad een keuze doet, zodat verkeersmaatregelen te nemen
zijn. Indien geen beroep wordt ingesteld kan inderdaad worden bekeken of het
effect aan de verwachtingen beantwoordt, zonder dat er verder nog reconstruktie heeft
plaatsgevonden. In die zin is er van een proef sprake.
De heer ADRIAANSEN weet, dat alle raadsleden ervan overtuigd zijn, dat ep maat
regelen genomen moeten worden. De consequentie van het b&w-voorstel is, dat al het
zwaar verkeer naar de B.v.Loonstraat wordt verplaatst, ook het bestemmingsverkeer
voor de binnenstad. Zijn fractie is bang, dat de nu al gevaarlijke Molenweg door
bekenden gebruikt gaat worden als sluiproute. Iemand van zijn partij heeft op
donderdag 21 maart j.l. een telling gehouden. Die dag passeerden er tussen 07.00
tot 17.30 4.660 personen- en 502 vrachtauto's. Overnemen van model 2 betekent,
dat de Burg.v.Loonstraat nog meer wordt belast. Daarnaast moet worden beseft, dat
deze straat 40 uitritten kent en in de zomermaanden veel bestemmingsverkeer voor
de CHV moet verwerken.
Zijn fractie kiest voor model 4, n.l. invoering van eenrichtings
verkeer in de binnenstad.