-7- "Het C.D.A. heeft meerdere malen gepleit voor wering van het zwaar verkeer uit de binnenstadWij zijn met u van mening dat model 2hetgeen de C.D.A. fraktie ook voorstaatniet de ideale oplossing is. Immers het is het verleggen van het probleem naar Franseweg en Burg. v. Loonstraat. Wij delen echter de zorg van de bewonersmaar een ander alternatief om het verkeer uit de binnenstad te weren is er momenteel niet. Zolang de Philipsdam niet is opengesteld zal de verkeersdruk op deze wegen o.i geen grotere vormen gaan aannemen dan die er nu is Indien openstelling van de Philipsdam plaatsvindt voorzien wij die problemen wel.. Wij zullen er met z'n allen dan ook voor moeten vechten om zo snel mogelijk gerealiseerd zien te krijgen aanleg van omleiding Noord c.q. ZoomwegT.a.v. de parkeermogelijkheden op de Burg. v. Loonstraat; aan een zijde komt er, als ik juist ben geïnformeerd een parkeerverbodDan zijn de bewoners er natuurlijk niet mee gebaat wanneer zij enkele honderden meters vanaf hun woning de auto moeten parkeren. Wij mogen er vanuit gaan dat e.e.a. zorgvuldig zal worden hekeken en alle mogelijk heden zullen worden benut. Nu dus ook wering van het landbouwverkeer uit de binnenstad een feit wordt, verzoeken wij u om dat verkeer wel toe te laten op de Fabrieksdijki.v.m, de bereikbaarheid van de landbouwgronden aan de Groeneweg Voor de goede orde wordt er door u op gewezen, dat er geen belemmeringen zullen worden opgeworpen voor de personen-auto'sdie de binnenstad inrijdenToch zou het C.D.A. het college willen verzoeken om maatregelen te treffen bij het kruispunt Markt-Blauwstraat En wel deze: het verkeer komende vanuit de Grote Kerkstraat verbieden linksaf te slaan Blauwstraat in. Hiermede worden de opstoppingen voorkomen, die er nu regelmatig zijn. De VOORZITTER wil het knelpunt, dat het kruispunt Blauwstraat - Markt is, nader bezien, maar de funktie van de Blauwstraat maant tot voorzichtigheid. Persoonlijk had hij graag éénrichtingsverkeer in het centrum gezien. Mevr. ONLAND- VAN HAAREN weet, dat het toelaten van landbouwverkeer op de rondweg bij wijze van proef geschiedt H.i. zou model 2 ook voor een jaar als proef kunnen worden ingevoerd. De VOORZITTER merkt op, dat verkeersmaatregelen zonder dat aanpassing van wegen plaatsvindt altijd weer ongedaan, aangepast of gewijzigd kunnen worden. Als er echter een parkeerverbod wordt ingesteld betekent dat elders parkeergelegen heid scheppen en daarvoor zijn voorzieningen nodig. Kiezen,, voor model 2 heeft dus wel degelijk consequenties, ook financiële. Uiteraard is een proef, zoals de provincie doet, mogelijk, maar bij de keuze van model 2 zijn er dan wel parkeerterreinen aangelegd. Mevr. ONLAND- VAN HAAREN meent, dat als er in eerste instantie alleen verkeers maatregelen zijn genomen er toch gelegenheid is om het effect te evalueren e.v.t. aan de hand van verkeerstellingen. De VOORZITTER wijst er op, dat tegen het besluit tot het nemen van verkeers maatregelen beroep kan worden ingesteld tot de Kroon toe. Dat kan ook maanden duren. De reconstruktie en overname van de wegen moet toch plaatsvinden en dat kost ook nog enige tijd van voorbereiding. Ondertussen lopen ook de eventuele beroeps procedures. Zaak is dus, dat de raad een keuze doet, zodat verkeersmaatregelen te nemen zijn. Indien geen beroep wordt ingesteld kan inderdaad worden bekeken of het effect aan de verwachtingen beantwoordt, zonder dat er verder nog reconstruktie heeft plaatsgevonden. In die zin is er van een proef sprake. De heer ADRIAANSEN weet, dat alle raadsleden ervan overtuigd zijn, dat ep maat regelen genomen moeten worden. De consequentie van het b&w-voorstel is, dat al het zwaar verkeer naar de B.v.Loonstraat wordt verplaatst, ook het bestemmingsverkeer voor de binnenstad. Zijn fractie is bang, dat de nu al gevaarlijke Molenweg door bekenden gebruikt gaat worden als sluiproute. Iemand van zijn partij heeft op donderdag 21 maart j.l. een telling gehouden. Die dag passeerden er tussen 07.00 tot 17.30 4.660 personen- en 502 vrachtauto's. Overnemen van model 2 betekent, dat de Burg.v.Loonstraat nog meer wordt belast. Daarnaast moet worden beseft, dat deze straat 40 uitritten kent en in de zomermaanden veel bestemmingsverkeer voor de CHV moet verwerken. Zijn fractie kiest voor model 4, n.l. invoering van eenrichtings verkeer in de binnenstad.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1985 | | pagina 40