-6- De gehele raad schaarde zich toen achter deze motie en werd dan ook éénstemmig aanvaard Alle problemen zouden dan opgelost zijn, ook voor de toekomst. Wij zijn van mening dat wegen, waarvan veel nationaal en internationaal ver keer gebruik maakt, niet door de bebouwde kom van steden en dorpen mogen leiden. Het is de taak van de provinciale overheid voor het aanleggen van dergelijke wegen en niet die van de gemeente. Het lijkt er soms op, dat Steen bergen er eigenlijk niet bij hoortWij moeten harder aan de bel trekken in Den Bosch. De oplossingdie de provincie samen met het gemeentebestuur hier in dit voorstel aandraagtis geen oplossingWij hebben het al eerder gezegd, het is het verleggen van de problemenDe geweldige verkeersoverlast, die regelmatig optreedt in de genoemde straten, moet je niet op de schouders leggen van de bewoners van de Franseweg en de Burg. b. Loonstraat. Dat is niet rechtvaardig Onze fraktie vindt dan ook, dat wij samen moeten aandringen bij de provincie dat er zo spoedig mogelijk een nieuwe ontsluitingsweg moet komen, daar hebben wij recht op en daarom heeft de raad destijds een motie aangenomen Als tijdelijke oplossing stellen wij ook voor om de lasten eerlijk te verdelen en kunnen wij alleen meegaan met model 3 dat door de politie is aangedragen Dus éénrichtingsverkeer voor vracht- en landbouwverkeer door de Kerkstraat en de Kaaistraat. Verder heb ik nog de volgende vragen - Als het voorstelvolgens model 2, aangenomen wordt, wat gebeurt er dan met het parkeren in de Burg. v. Loonstraat'j? - Worden er eventueel nog tuinen of gronden onteigend - waarom moet het busstation weer herzien worden en wie betaalt de kosten hiervan - Moeten er nu wel 14 busvakken komen, zoals uit de tekening blijkt, terwijl er maximaal 5 a 6 bussen tegelijk parkeren - En tot slot, wat gaat de hele operatie de gemeente kosten De VOORZITTER kan over de totale kosten nog geen uitsluitsel geven, omdat eerst het standpunt van de raad bekend moet zijn over het te volgen model. Daarna wordt bekeken wat het zal gaan kosten. Als gesproken wordt over een omleiding dan is het duidelijk, dat dit de Zoomweg zal zijn. Dat is geen provinciale maar een rijks-taak. Bekend is, dat die nog wel even op zich zal laten wachten. De destijds door de raad aangenomen motie doet aan die realiteit niets af. Even grote realiteit is, dat er iets aan het zwaar verkeer moet worden ge daan en dan kiest men voor een oplossing, die de meeste steun geniet.B&W be seffen, dat er met name voor de bewoners van de Burg. v. Loonstraat bezwaren ontstaan, bezwaren overigens die al jaren elders worden geleden. Er is dus sprake van een zekere verdeling van de pijn. De heer IJZERMANS vindt de Zoomweg niet aan de orde. De raad heeft de wenselijkheid van een noord-westelijke verbindingsweg bepleit, van de Dintel- oordseweg tot de Zeelandweg-Oost. Dat is 4 km weg, hetgeen neerkomt op 4.000.000,Een dergelijke weg ontlast nu het verkeer in de binnenstad en geeft t.z.t. ook een goede aansluiting op de Zoomweg. Als men dan ziet dat de reconstruktie van de Kade alleen al ruim 800.000, kost, waarvan 300.000,voor rekening van de gemeente, dan is de aanleg van de nootd-westelijke verbindingsweg een echte oplossing en in verhouding niet eens zo duur. Bovendien past dat tracé in de Zoomweg. Zijn fractie is van mening, dat gestreefd moet worden naar de aanleg van die verbindingsweg en direkt al het instellen van-éénrichtingsverkeer in de binnenstad. De VOORZITTER antwoordt, dat de totale operatie lang geen vier miljoen gulden zal kosten. Overigens zou een noordwestelijke verbinding een provinciale weg moeten zijn en daar is ook geen geld, nog los van de prioriteit, provinciaal gezien. Daar is ook, mede i.v.m. de komst van de Philipsdamweg, met de provincie al meermalen over gesproken. De heer van RIESSEN spreekt als volgt:

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1985 | | pagina 39