-5- Uittreksel vergaderverslag CIE GEMEENTEWERKEN "Reakties komen in de raadsvergadering De heer ABBENHUIS spreekt als volgt "Gezien dat binnen afzienbare tijd geen kijk is op een rondweg ter bestrijding van het zwaar verkeer in de binnenstad zijn wij met u van mening, dat plan 2 toch de beste oplossing is. Een ander punt is iets wat in uw voorstel niet voldoende uit de verf komt, n.l. de toekomstige geluids-^en niet te vergeten de trillings- overlast voor de bewoners en huizen in de Burg. v. LoonstraatIn de september-vergadering van vorig jaar hebben wij een voorstel gedaan waarbij wij met de gedachten aan geluids-en trillings-overlast voorgesteld hebben de Burg. v. Loonstraat te as falteren. Hier nu zien wij niets in uw voorstel van terug, integendeelin de stukken is er sprake van nieuwe klinkerbestrating Kunt u ons zeggen waarom asfalteren niet meer ter sprake komt Is er een berekening gemaakt met daarin de extra kosten voor asfalteren (Ver leggen van nutsleidingen Is er al berekend of asfalt uiteindelijk toch niet goedkoper is dan klinker bestrating .met het oog op steeds weer opnieuw herstraten Wij vinden het voor de leefbaarheid van de burgers in de Burg. v. Loonstraat alleszins zinvol hier grote aandacht aan te bestedenIn dit verband vragen wij uw aandacht voor het gegeven, dat een half jaar na de reconstructie in Kruisland een deel van de nieuwe klinkerbestrating in de kom reeds opnieuw gelegd moet worden en de rest van de nieuwe bestrating reeds veel meer geluid en trillingen produceerd dan de ruim 20 jaar oude geasfalteerde Kruislandse Langeweg Bovendien mogen wij u er op attent maken, dat allerwege in de Nederlandse gemeenten de doorgaande straten en wegen geasfalteerd zijn of worden, een mooi voorbeeld hiervan is b.v. Oudenbosch De vraag rijst dan ook waarom dat elders wel zou kunnen en hier niet. Nogmaalswij zijn het eens met plan 2 voor wering zwaar verkeer uit de binnen stad, maar als het ook maar even kan dan wel zonder onnodig extra overlast voor de bewoners van de Burgv. Loonstraat en Franseweg De VOORZITTER meent, dat enige overlast nu al aanwezig is en ook nooit uitge sloten zal kunnen worden. Door de keuze van plan 2 heeft de V.V.D. ook oog voor de belangen van anderen, die nu bijzonder veel last ondervinden. De voorkeur van gemeentewerken voor klinkerbestrating begrijpt ook hij niet, maar de reden schijnt de aanwezigheid van nutsleidingen, rioleringen,o.a. midden onder de weg. Reconstruktie zou anders erg duur worden. Hij zegt echter toe een en ander nog nader te zullen verifiëren, omdat ook het college vraagtekens heeft gezet bij de problemen rond asfaltering. De heer ABBENHUIS lijkt de aanwezigheid van riolering onder asfalt niet zo'n groot probleem, want dat komt elders in de gemeente zoals in Zuid en Noord-Oost, volop voor. Bovendien bleek hem bij informatie op het gemeentehuis, dat men niet zeker is van plaats van de nutsleidingen. Er schijnen ook geen tekeningen van te zijn. Dat de riolering midden onder de weg ligt is geen bezwaar. De heer IJZERMANS voegt daaraan toe, dat hij in het kader van de C.A.I.- aanleg de ligging van de nutsleidingen heeft nagegaan. In de Burg. v. Loonstraat liggen de nutsleidingen onder het trottoir en onder de fietsstrook, dus niet onder de rijbanen. Wel zijn er uiteraard doorsteken naar de andere wegzijde. Hij vervolgt "Al vele jaren dendert het verkeer door onze binnenstadDit veroorzaakt nógal wat overlastzoals geluidhinder,- en trillingenonveilige verkeerssituaties door opstoppingen en ga zo maar door. Vooral het zware vracht- en landbouwver- keer veroorzaken met de regelmaat problemen in onze binnenstadDit met name in de Grote KerkstraatKaaistraatBlauwstraatBurg. v. Loonstraat en de Kade Dat hier iets aan gedaan moet worden, onderschrijft ook de P.v.d^A. Dat de oplossing niet eenvoudig zal zijn, daar zijn wij ook van overtuigdDat wil zeggen, dat er een andere route door de kom van onze gemeente komt. De echte oplossing is er wel, maar niet door de bebouwde kom. De P„v.d..A. heeft in 1983 een motie ingediendwaarin wij vaststelden dat de oplossing zou zijn, de aanleg van een nieuwe westelijke ontsluitingsweghierbij gebruik makend van het tracé Oostgroenewegviaduct over de Vliet en Westgroene- wegAlles bij elkaar 3,8 km.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1985 | | pagina 38