-5-
Uittreksel vergaderverslag CIE GEMEENTEWERKEN
"Reakties komen in de raadsvergadering
De heer ABBENHUIS spreekt als volgt
"Gezien dat binnen afzienbare tijd geen kijk is op een rondweg ter bestrijding
van het zwaar verkeer in de binnenstad zijn wij met u van mening, dat plan 2
toch de beste oplossing is.
Een ander punt is iets wat in uw voorstel niet voldoende uit de verf komt, n.l.
de toekomstige geluids-^en niet te vergeten de trillings- overlast voor de
bewoners en huizen in de Burg. v. LoonstraatIn de september-vergadering van
vorig jaar hebben wij een voorstel gedaan waarbij wij met de gedachten aan
geluids-en trillings-overlast voorgesteld hebben de Burg. v. Loonstraat te as
falteren. Hier nu zien wij niets in uw voorstel van terug, integendeelin de
stukken is er sprake van nieuwe klinkerbestrating
Kunt u ons zeggen waarom asfalteren niet meer ter sprake komt
Is er een berekening gemaakt met daarin de extra kosten voor asfalteren (Ver
leggen van nutsleidingen
Is er al berekend of asfalt uiteindelijk toch niet goedkoper is dan klinker
bestrating .met het oog op steeds weer opnieuw herstraten
Wij vinden het voor de leefbaarheid van de burgers in de Burg. v. Loonstraat
alleszins zinvol hier grote aandacht aan te bestedenIn dit verband vragen wij
uw aandacht voor het gegeven, dat een half jaar na de reconstructie in Kruisland
een deel van de nieuwe klinkerbestrating in de kom reeds opnieuw gelegd moet
worden en de rest van de nieuwe bestrating reeds veel meer geluid en trillingen
produceerd dan de ruim 20 jaar oude geasfalteerde Kruislandse Langeweg
Bovendien mogen wij u er op attent maken, dat allerwege in de Nederlandse
gemeenten de doorgaande straten en wegen geasfalteerd zijn of worden, een mooi
voorbeeld hiervan is b.v. Oudenbosch
De vraag rijst dan ook waarom dat elders wel zou kunnen en hier niet.
Nogmaalswij zijn het eens met plan 2 voor wering zwaar verkeer uit de binnen
stad, maar als het ook maar even kan dan wel zonder onnodig extra overlast
voor de bewoners van de Burgv. Loonstraat en Franseweg
De VOORZITTER meent, dat enige overlast nu al aanwezig is en ook nooit uitge
sloten zal kunnen worden. Door de keuze van plan 2 heeft de V.V.D. ook oog
voor de belangen van anderen, die nu bijzonder veel last ondervinden. De voorkeur
van gemeentewerken voor klinkerbestrating begrijpt ook hij niet, maar de reden
schijnt de aanwezigheid van nutsleidingen, rioleringen,o.a. midden onder de weg.
Reconstruktie zou anders erg duur worden. Hij zegt echter toe een en ander nog
nader te zullen verifiëren, omdat ook het college vraagtekens heeft gezet bij
de problemen rond asfaltering.
De heer ABBENHUIS lijkt de aanwezigheid van riolering onder asfalt niet zo'n
groot probleem, want dat komt elders in de gemeente zoals in Zuid en Noord-Oost,
volop voor. Bovendien bleek hem bij informatie op het gemeentehuis, dat men niet
zeker is van plaats van de nutsleidingen. Er schijnen ook geen tekeningen van
te zijn. Dat de riolering midden onder de weg ligt is geen bezwaar.
De heer IJZERMANS voegt daaraan toe, dat hij in het kader van de C.A.I.-
aanleg de ligging van de nutsleidingen heeft nagegaan. In de Burg. v. Loonstraat
liggen de nutsleidingen onder het trottoir en onder de fietsstrook, dus niet
onder de rijbanen. Wel zijn er uiteraard doorsteken naar de andere wegzijde.
Hij vervolgt
"Al vele jaren dendert het verkeer door onze binnenstadDit veroorzaakt nógal
wat overlastzoals geluidhinder,- en trillingenonveilige verkeerssituaties
door opstoppingen en ga zo maar door. Vooral het zware vracht- en landbouwver-
keer veroorzaken met de regelmaat problemen in onze binnenstadDit met name
in de Grote KerkstraatKaaistraatBlauwstraatBurg. v. Loonstraat en de Kade
Dat hier iets aan gedaan moet worden, onderschrijft ook de P.v.d^A. Dat
de oplossing niet eenvoudig zal zijn, daar zijn wij ook van overtuigdDat wil
zeggen, dat er een andere route door de kom van onze gemeente komt.
De echte oplossing is er wel, maar niet door de bebouwde kom.
De P„v.d..A. heeft in 1983 een motie ingediendwaarin wij vaststelden dat de
oplossing zou zijn, de aanleg van een nieuwe westelijke ontsluitingsweghierbij
gebruik makend van het tracé Oostgroenewegviaduct over de Vliet en Westgroene-
wegAlles bij elkaar 3,8 km.