-6- Wethouder HAGE merkt op, dat er al wel enig overleg is geweest en het verleggen van kabels mogelijk op problemen zal stuiten. Nader onderzoek zal moeten uitwijzen of de kabels niet kunnen blijven liggen onder het wegdek." Uittreksel vergaderverslag CIE GEMEENTEWERKEN "De heer VAN RIESSEN wenst te weten of het zeker is dat de gehele weg wordt geasfalteerd. Wethouder OOMS geeft een beknopte schets van de ontwikkelingen bij de voorbereiding van het voornemen om tot asfaltering over te gaan. Volgens de nutsbedrijven kan door asfaltering leidingonderhoud en calamiteitenzorg niet meer effectief worden uitgevoerdDe PNEM eist in beginsel een verplaatsing van de leidingen van de raad van het wegdek de huidige leiding straat) naar de geprojekteerde fietsstrokenof liever nog, naar de trottoit- stroken. Ook de mogelijkheid van een ander tracé door de v. Gaverenlaan is onder zocht. Deze laatste verplaatsing kost 250.000,welke kosten volgens de PNEM voor rekening van de gemeente behoren te komen. Onderzocht wordt nog of de fietsstroken van betontegels kunnen worden voorzien zodat het in beginsel mogelijk is om kabels- en leidingonderhoud- en herstel via de fietsstroken te verrichtenAls dit mogelijk is behoeft het asfalt niet te worden opgebroken bij onderhoudDonderdag 19 december a.s. vindt een overleg plaats tussen vertegenwoordigers van de Verkeersgroep der Rijkspolitie te Breda en de heren Van Viersen en Ooms. In dit overleg zal de verkeersveiligheid van de voorgenomen uitvoering van de fietspaden met betonplaten aan de orde komen. Wethouder OOMS besluit zijn uiteenzetting met de mededeling dat de gemeente in feite niet meer van asfaltering kan afzienDaarvoor zijn reeds teveel ver wachtingen (m.b.t„ verkeerslawaaireducerende werking van asfalt) bij de bewoners van de betrokken straat gewekt. Naar aanleiding van de uiteenzetting van wethouder OOMS betoogt de heer IJZERMANS een andere wijze van kabel- en leidingsituering terplaatseWaarom worden de leidingen niet gestapeld Dit gebeurt o.a. in Rotterdam en met goede resultaten Overigens behoeft de weigering van de PNEM om op eigen kosten de leidingen naar de fietsstroken te verplaatsen geen reden te zijn om asfaltering van de Burg. v. Loonstraat geen doorgang te laten vinden. De heer IJZERMANS bepleit een nieuw overleg met de nutsbedrijvenwaarin een voorstel tot multidisciplinaire kostendifferentiatie wordt gedaan. Met andere woorden een funktionele verdeling 'van de verantwoordelijkheden der deelnemende partijen. De kabels en leidingen blijven op de huidige plaats liggen. Bij een storing of bij noodzakelijk onderhoud betaalt de gemeente, de meerprijs van het openbreken en herstel van het asfalt t.o.v. bijv. betonklinkers Een vruchtbare regeling, meent de heer IJZERMANSzeker gelet op het lage aantal storingen in het terplaatse gelegen kabel- en leidingennet. De heer VAN SCHILT vraagt zich af op welke wijze het verkeer in januari 1986 wordt omgeleidindien met de reconstructie van de Burg. v. Loonstraat wordt aan gevangen De adj. direkteur deelt mede dat er van een omleiding in de zin als door de heer Van Schilt bedoeld geen sprake zal zijn. Eén rijstrook zal steeds ter beschikking zijn van het doorgaan- en verzorgendbestemmingsverkeer worden gehouden De heer REIJNDERS maakt de economische getinte opmerking dat, zo de fiets stroken in betontegels mogen worden uitgevoerd, de kosten van het aanbrengen van asfalt, wegens afname van het totale wegvlak, lager zullen worden.' De adj. direkteur merkt echter op dat de uiteindelijke besparing van de kosten helaas nihil zal zijn vanwege de extra onderhoudskosten De VOORZITTER vraagt of het mogelijk is om met klinkerbestrating te beginnen, aan het einde van de Burg. v. Loonstraat ter hoogte van de Lieve Vrouwepoort. Volgens de VOORZITTER veroorzaakt deze verandering van bestrating een snelheids beperkend effecthetgeen positief voor de verkeerssituatie in de Kaaistraat kan werken De adj. direkteur deelt deze opvatting gedeeltelijk, maar zegt daarbij dat het vanuit verkeerstechnisch oogpunt de voorkeur verdient om een doorgaande weg slechts in één soort bestrating uit te voeren, terwille van de verkeersduidelijkhei terplaatse

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1985 | | pagina 157