-6- De heer IJZERMANS deelt mee, dat de P.v.d.A. helemaal niet zo gelukkig is met deze ont wikkeling. Weliswaar is zij niet tegen de reconstructie van de B. v. Loonstraat, maar tegen het doel daarvan, n.l. alle verkeer via deze straat leiden, heeft zij al eerder haar bezwaren kenbaar gemaakt. Graag zou hij toegevoegd willen zien een post om verkeersbelemmerende maatregelen uit te voeren. Om de kosten daarvan te beperken zal dit in het kader van de recon structie moeten gebeuren. Hij vraagt om tevoren contact op te nemen met verkeersdeskundigen om na te gaan welke mogelijkheden er zijn. Gebeurt dit niet dan voorziet hij in de toekomst veel klachten. Een positief punt vindt hij het voorlopig schrappen van de busstationreconstructie. De heer ADRIAANSEN is verheugd over het asfalteren, zodat de geluidoverlast voor de omwonenden wordt teruggedrongen. Hij heeft vernomen, dat in dat geval de bewoners hun verzet zullen staken. Ook al is de Werknemerspartij geen voorstander van de beoogde omleiding, wel kan zijn fractie meegaan met de opmerking van de V.V.D. te onderzoeken of het verleggen van de nutsleidingen niet goedkoper kan. De heer VAN RIESSEN verklaart dat het C.D.A. het voorstel van b&w onderschrijft. Zijn fractie is het niet eens met de V.V.D.waar die van het creëren van een race-baan spreekt. Het gaat om een lengte van 600 a 700 meter, zodat de toename van het verkeer eerdersnelheidsremmend zal werken. Daarbij speelt ook het gebruik door alle landbouwverkeer. De heer REIJNDERS vindt het voorstel prima en ondersteunt ook de wens tot aanschaf van controle-apparatuur. Dit temeer omdat andere daarvoor in aanmerking komende straten en wegen inten siever kunnen worden gecontroleerd. Ook in Kruisland. Hij meent, dat de aanschafkosten heel wat lager zullen zijn dan het aanbrengen van snelheidsbeperkende voorzieningen, terwijl van de radar controle de gehele gemeente profiteert. De gemeente en politie zijn dan ook in een klap verlost van de vele herhaalde vragen om extra controles. Mevr. ONLAND- VAN HAAREN wijst er op, dat de gemeente moet aanschaffen, maar dat de boetes door het rijk worden geïncasseerd. Voorts vraagt zij zich af of gezien het personeelstekort bij de rijkspolitie wel intensivering van snelheidscontroles mogelijk is en anders of daaraan extra kosten verbonden zijn. Toename snelheid en controle daarop De VOORZITTER antwoordt, dat ook b&w aannemen, dat asfaltering tot hogere snelheden zal leiden. Hij vindt, dat de heer Reijnders het juist stelt.Het aanbrengen van snelheidsbeperkende voor zieningen zorgt overigens voor aanzienlijk meer overlast. Als over snelheidsbeperking wordt gesproken gaat het niet alleen om de B. v. Loonstraat. Enige tijd geleden heeft hij de raad gevraagd controle-apparatuur te kopen, waarbij de politie zich bereid had verklaard die te zullen gebruiken, meer dan zij nu kan. De districtsradarwagen komt één dag per maand voor de groep Steenbergen, waarvan vier gemeenten deel uitmaken. Ook nu heeft hij met de groepscommandant in principe afgesproken de apparatuur te zullen inzetten. De commandant pleegt thans overleg met zijn personeel i.v.m. planning. Getracht wordt wekelijks een straat te controleren met andere denkbare variaties Spreker zal opnieuw overleg plegen met zijn collega's en hij hoopt, dat het thans wel tot een possitief resultaat leidt. Lukt dit niet dan kan Steenbergen de apparatuur voor eigen gebruik aanschaffen en er is garantie dat dat ook gebeurt. De aanschafkosten bedroegen enkele jaren geleden f. 24.000,maar dat kan nu duurder uitvallen. Als de raad tot aanschaffing besluit dan zal hij t.z.t. meedelen hoe de politie zich het gebruik voorstelt. Dat het rijk de boetes int is inderdaad een gegeven, maar er doet zich nog een mogelijk probleem voor: het zou best kunnen, dat gedeputeerde staten de betreffende begrotingswijziging niet goedkeuren omdat het een justitie-taak is. Hij is benieuwd hoe de provincie zal reageren op een dergelijk besluit, dat immers voortkomt uit taak en verantwoordelijkheid t.a.v. de verkeersveiligheid, die ook een gemeenteraad aangaat. De vraag van de heer IJZERMANS om onderzoek naar mogelijke verkeersremmende voorzieningen be tekent wel, dat dan alles op de Burg.v.Loonstraat wordt gericht, terwijl raderapparatuur in de gehele gemeente te gebruiken is. De VOORZITTER vraagt de raad of het zin heeft, dat b&w in overleg met de politie een voorstel om een crediet voor de aanschaf indienen. De heer IJZERMANS deelt mee, dat ook de P.v.d.A. zich hierachter kan scharen. Wel zou hij graag zien, dat als op de aanschaf geen goedkeuring wordt verkregen verkeersdeskundigen zich over andere mogelijkheden buigen. De VOORZITTER heeft er geen bezwaar tegen om nu ook de districtsverkeersdeskundige een onder zoek te laten instellen. Gegeven is echter, dat de rijbanen smal zijn en ook, dat belemmeringen voor meer geluidoverlast zorgen. De heer ABBENHUIS merkt op, dat hij in deze vergadering niet over een racebaan heeft gesproken, maar over enige angst voor te snel rijden.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1985 | | pagina 125