- 6 - Een compliment voor een sterke rapportage is dan ook zeker op zijn plaats. Het apart verwarmen van de bassins is niet mogelijk i.v.m. de circulatie. Voor een technische uiteenzetting verwijst hij de heer IJzermans naar de heer van Aart. De heer IJZERMANS zal dit graag doen, omdat hij weet, dat dit in andere baden wel wordt toe gepast. T«a.vvde tariefstelling wil wethHage de overwegingen, die tot het voorstel hebben geleid, noemen: 1. De laatste jaren zijn de tarieven niet aangepast, bewust omdat er geen voorzieningen waren. Dus was verhoging toch al nodig, want de gemeente loopt nu wel erg uit de pas; De raad had b&w het verwijt kunnen maken, dat de tarieven de afgelopen jaren niet zijn aangepast; 2. Nu er recreatieve voorzieningen zijn aangebracht, zoals een glijbaan, en het water verwarmd wordt is de tijd aangebroken om de tarieven te herzien; 3. De vraag welke aanpassing redelijk, is:,fis aangepakt door eerst na te gaan welke tarieven in de regio gelden. Daaruit bleek, dat Dinteloord het laagste tarief hanteert en dat met een gas ver warmd zwembad, dus 100 garantie; 4. Gekozen is toen voor 90 van de Dinteloordse tarieven, omdat de warmte-garantie 90 is; 5. De komende jaren worden de gemeenten geconfronteerd met door het rijk toe te passen profijt kortingen door verlaging van de uitkeringen uit het gemeentefonds. Voor Steenbergen betekent dat 300.000,a 400.000,en dat moet de gemeente door tariefaanpassingen in diverse sectoren terug verdienen; 6. Het zwembad geeft nu al een exploitatie-verlies van 200„000, 7. Extra voorzieningen moeten betaald worden door hen, die er het meest gebruik van maken. Het gaat te ver om de gemeenschap ook daarvoor te laten bijdragen. Overigens erkent hij, dat zolang een systeem niet aan de praktijk getoetst is, niet te zien is hoe het werkt. Daarom blijven b&w bij hun voorstel, ook al omdat dit het laagste tarief in de regio is. Graag wil hij in gaan op hetgeen de sprekers naar voren hebben gebracht: 1. tarief studerenden van 16 jaar en ouder (van Riessen) en meerbadenkaarten. Spreker stelt, dat het college niet over een toelaatbaar extra exploitatietekort van 25.000, maximaal heeft gesproken. Hij ziet niet in waarom de tariefaanpassing gefaseerd moet geschieden nu de nieuwe tarieven op zich heel redelijk zijn. Hij heeft bezwaar tegen reductie voor de studerende jeugd boven de 16 jaar. Dat betekent uitholling van het systeem. Overigens is dit onbillijk t.o.v. de jeugdigen, die het van een uitkering moeten hebben. De heer VAN RIESSEN merkt op, dat de studerende jeugd helemaal geen inkomsten heeft, werkloze jongeren wel, Ook al is dat niet veel er van zwemmen kunnen zij,, als ze dat willen, wel. Wethouder HAGE wijst er op, dat in het verleden de meerbadenkaart niet is ingevoerd, omdat de tarieven toch al laag waren. Nu de prijzen wat hoger worden is die tussenvorm wel mogelijk geworden. Als de meerbadenkaart niet op naam gesteld wordt dan, is het beter om de tarieven met 10 te verlagen. Het eenmalig toegangskaartje heeft dan geen enkele betekenis meer. De heer VAN RIESSEN bestrijdt dit. Het op naam zetten van de meerbadenkaart is arbeids intensief en moeilijk controleerbaar. De meerbadenkaart zal gemakkelijker gekocht worden. Hij ziet er geen enkel probleem in, dat binnen een gezin meerdere personen van zo'n"kaart gebruik maken,,want dat bevordert het zwembadbezoek. Wethouder HAGE ziet dan het nut van de meerbadenkaart niet. 2. te groot verschil tussen abonnement en éénmalig toegangskaartje. (C.van Reijen) Wethouder HAGE deelt deze vrees niet. Z.i„ behoeft men met een abonnement maar 23 keer het zwembad te bezoeken om de kosten er uit te hebben, terwijl in 1984 gemiddel 38 maal van één abonnement gebruik werd gemaakt. Hij denkt ook, dat gezien de voorzieningen abonnementhouders meer gebruik van het zwembad zullen gaan maken en dat het gemiddeld bezoek tot 40 a 42 zal toe nemen. Dat geeft t.o.v. de gewone kaartjes dus een aanzienlijke reductie. De heer VAN REIJEN antwoordt, dat zijn bezwaar zich richt tegen het risico, dat abonnement houders lopen. Zij moeten vroeg in het seizoen beslissen, niet wetende hoe het weer uit zal pakken en dat ondanks een verwarmd bad„ Hij vreest, dat de forse verhoging leidt tot een afwachtende houding bij het publiek. De abonnementsprijs verhoudt zich niet tot het risico, dat men bewust neemt. De verdubbeling van het abonnementstarief zal de mensen afschrikken. Wethouder HAGE is daar niet zo bang voor. Hij wijst er dan op, dat de laatste jaren de prijzen niet zijn aangepast en tot nu 125 onder het gemiddelde tarief lagen. Dat moet ook meetellen bij de beoordeling van de tariefhoogte.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1985 | | pagina 114