ia
-5-
De heer VAN REIJEN: wil de laatste zin projekteren op de destijds in de raad gevoerde discussie
over de besteding van de herbezettingsgelden. Zijn fractie heeft daar toen een hard punt van
gemaakt. De raad heeft dat voorstel niet aangenomen en zelfs is gesuggereerd om daarmee de
belasting te verminderen. Hij heeft dat korte termijnpolitiek genoemd.
De VOORZITTER kan zich niet voorstellen, dat toen gezegd is, dat de herbezettingsgelden
helemaal niet voor dat doel worden aangewend. Wat aan de orde is, is het volkomen terugdringen
van het gebruik van chemische middelen, waaraan een kostenplaatje hangt. Er zijn zoveel taken,
die met beperkte mankracht worden uitgevoerd. Men dient wel het totaal in de gaten te houden.
Waar het persé nodig is vindt herbezetting plaats.
De heer VAN SCHILT vindt, dat de gemeente heel goed werk doet. De natuurbeschermers er
kennen, dat niet alles zonder chemische bestrijding kan.
13. Glijbaan zwembad
De heer IJZERMANS heeft in een regionale krant gelezen, dat ook in Bergen op Zoom, waar
zich hetzelfde type als in Steenbergen bevindt, dit probleem zich voordoet. Hij vraagt of
het college contact met Bergen op Zoom heeft gehad.
Wethouder HAGE vindt,dat de uiteenzetting op grond van een degelijk:onderzoek voor zich
spreekt. Het is dus geen kwestie van de constructie.
De heer IJZERMANS weet van de ouders, dat de blauwe plekken niet ontstonden door botsingen
bij het verlaten van de glijbaan,, Omdat men in Bergen op Zoom blijkbaar met hetzelfde euvel
kampt lijkt hem nader overleg toch wel nuttig.
Wethouder HAGE meent, dat de rapportage van de badmeester voldoende duidelijk is.
4. VERKOOP KLEUTERSCHOOL KRUISLAND MET DE DAARBIJ BEHORENDE GROND AAN DE
STICHTING REGIONAAL WONINGBEZIT
Uittreksel vergaderverslag CIE FINANCIEN
"De heer FRANKEN vraagt zich af of het volledige perceel grond wel aan de Stichting
Regionaal Woningbezit overgedragen moet worden
Wethouder HAGE vindt van wel, omdat anders het onderhoud van de grond (groenvoor
ziening e.d„) voor rekening van de gemeente blijft en het behoudt van de grond
alleen maar geld kost.
Op een vraag daaromtrent van de heer VAN REIJEN merkt de SECRETARIS op, dat met
onderwijskundige voorzieningen ook bouwkundige voorzieningen bedoeld worden, zoals
toiletten, diverse lokalen e.d., die bij verbouw alleen maar extra kosten betekenen'!
De heer REIJNDERS is blij, dat er een bestemming is gevonden, maar vraagt of niet is gezocht
naar andere belangstellenden, die een hogere prijs willen bieden.
De VOORZITTER meent, dat door verkoop aan de stichting de volkshuisvesting een goede dienst wordt
bewezen. De ligging vlakbij de "woning-plus-gemeenschap" schept bovendien de mogelijkheid tot het
verlenen van diensten aan de bewoners-bejaarden, zoals warme maaltijden.
Eventueel bestaat de mogelijkheid^om de woningen voor invaliden geschikt te maken.
De heer FRANKEN vraagt waarom de verkoop niet tot de nodige 1.000 m2 grond beperkt blijft. De
gemeente kan dan met de andere 1.000 m2 iets anders doen.
Wethouder HAGE antwoordt, dat de enige mogelijkheid openbaar groen is en dat betekent onderhoud
plegen.
De heer FRANKEN ziet dan wel graag als voorwaarde opgenomen de eis, dat achter de woningen parkeer
plaatsen worden aangelegd.
De VOORZITTER ziet dit financieel niet haalbaar, want dan overschrijdt men het toelaatbaar huur
bedrag, tenzij de gemeente daarin bijdraagt of deze, zo nodig, aanlegt.
Mevr. VAN NISPEN- AARDEN vindt het onjuist, dat van bejaardenwoningen wordt gesproken. Immers
dan zou de Stichting Bejaardenzorg moeten bouwen. Het gaat om H.A.T.-woningen, waarin natuurlijk ook
bejaarden kunnen wonen. Ook speelt dan de toewijzing een rol, want de bejaardenwoningen worden toege
wezen door de bejaarden-stichting. Zij zou niet graag zien, dat ook een andere stichting bejaarden-
woningen gaat toewijzen. Dat kan tot ongelijke en ongewenste toewijzing leiden en is voor de bejaar
den verwarrend. Niet vergeten mag worden, dat er thans een wachtlijst van 19 kandidaten voor een
bejaardenwoning is 9 vooi de woning-plus-gemeenschap. Het gevolg daarvan is, dat men een H.A.T.-
woning aanvraagt en daarmee urgentere gevallen passeert. Zo kan men vlakbij de kerk in het dorp komen
wonen en moet iemand, die slecht ter been is in een bejaardenwoning aan b.v. de West-Zandberg.
De VOORZITTER meent, dat ervan moet worden uitgegaan, dat de Stichting Regionaal Woningbezit
de woningtoewijzing zorgvuldig behandelt en dat op advies van de door de raad benoemde commissie.