a
5
Zijn fractie denkt, dat de verantwoordelijkheid ligt bij de vorige colleges, van bijna altijd
behoudende signatuur, die door een jarenlang gevoerd financieel beleid, gegrond op prioriteiten
stelling en afweging van belangen, de Steenbergse burger tot kampioenbelastingbetaler in de regio
hebben gemaakt. Hij meent, dat nu geprobeerd moet worden om daarin verandering te brengen.
De VOORZITTER gaat dit te ver. Hij acht dergelijke verwijten aan vorige colleges iets onmoge
lijks. Zo is spreker al zes jaar voorzitter en voelt zich dus verantwoordelijk. De gemeente
heeft steeds in grote lijnen de richtlijnen van de ministers aangehouden en dat heeft niets met
college-samenstellingen te maken, wel met raadsbesluiten.
Overigens blijkt alweer hoe noodzakelijk het is een consistent en consequent beleid te voeren.
Hij herinnert aan discussies over telefooncellen, het mortuarium nieuwe sportvelden enz. B en W zijn
thans bezig om na te gaan of de kosten, welke aan de dienstverlening bij evenementen zijn verbonden,
kunnen worden teruggedrongen. Naast de subsidies worden veel verenigingen kosteloos geholpen. Dat
kan niet meer en veel verenigingen hebben daar begrip voor en reageren daarop positief. Echter
juist uit de kring van de heer van Reijen verneemt hij, dat tegen dit beleid grote bezwaren bestaan.
Komt er geen bezuinigend beleid dan zullen de belastingen hoog blijven.
Het gaat niet op aan de ene kant te zeggen, dat de belastingen omlaag moeten en aan de andere
kant meer voorzieningen te vragen. Men ziet dat verschijnsel ook in de Tweede Kamer.
Overigens hoort bij het belastingdrukoverzicht een uitgave-plaatje en de verschillen met andere
gemeenten zullen wel gevonden worden in de franjes, zoals de diensten, die de gemeente voor ver
enigingen e.d. verricht buiten de subsidies om. Hem is b.v. bekend, dat Steenbergen op dat
terrein meer doet dan Halsteren.
Wethouder OOMS merkt op, dat tot voor kort het reinigingsrecht in Halsteren niet rechtstreeks
werd geheven, maar zat in de te kopen vuilniszakken. Als dat er bij geteld wordt dan liggen
Halsteren en Steenbergen al nagenoeg gelijk. Daarnaast is Halsteren met ongeveer hetzelfde aantal in
woners naar oppervlakte veel kleiner en heeft maar één kerkdorp. Zo heeft Steenbergen 88 km aan
buitenwegen, dat binnen een aantal jaren 150 km zal bedragen.
De heer ADRIAANSEN is het er mee eens, dat nu geen beschuldigende vinger naar vorige colleges
kunnen en moeten worden uitgestoken. Daarnaast steunt hij de suggestie van de heer van Elzakker
om een gedeelte van de hogere gemeentefondsuitkering te reserveren voor belastingdrukvermindering.
De VOORZITTER acht dan een consistent beleid voorwaarde, waarbij de raad ook minder prettige
maatregelen zal moéten accepteren hoe moeilijk dat ook kan en zal zijn.
11. Herbezetting van vrijkomende arbeid
De heer VAN REIJEN kan zich in de intentie van deze mededeling geheel vinden.
De VOORZITTER mer'kt op, dat de definitieve regeling nog moet worden afgewacht. Overigens zou
het wel eens zo kunnen zijn, dat handhaving van arbeidsplaatsen nog mooier is, want ook daar staat
men voor.
1. BEGROTINGSWIJZIGINGEN GEWESTELIJKE GEZONDHEIDSDIENST EN ALGEMENE
DIENST 1983 EN 1981 VAN HET STREEKGEWEST WESTELIJK NOORD-BRABANT
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
5. MACHTIGING BURGEMEESTER EN WETHOUDERS TOT HET AANGAAN VAN
KASGELDLENINGEN BOVEN DE KASGELDLIMIET TOT EEN BEDRAG VAN
MAXIMAAL 3.000.000,-- VOOR DE PERIODE 1 JULI TOT EN MET
30 SEPTEMBER 1981
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
6. KROONBEROEP C.J.J. SUIKERBUIK IN VERBAND MET EEN NIET-ONT-
VANKELIJK VERKLARING VOOR ZIJN VERZOEK OM EEN PLANSCHADE
VERGOEDING EX ART. 19 W.R.O.
De RAAD besluit zonder disucssie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
7. TREFFEN REKREATIEVE VOORZIENINGEN IN HET ZWEMBAD
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.