-4-
bijzonder laag. Dat is vooral een kwestie van intensiteitGetracht wordt
thans om de Zoomweg vanaf het zuiden door te trekken tot de S-10
(weg naar Tholen).
De provincie heeft in het kader van het nieuwe provinciaal wegenplan
gedachten ontwikkelddie trachten voor de komproblematiek van Steenbergen
althans enige uitkomst te bieden.
Omdat er van provinciale omleidingswegen geen sprake kan zijn gezien het
gegeven Zoomweg, zoekt men in de richting van het aanpassen van de
Burgemeester van Loonstraat-Franseweg en het door de gemeente afsluiten van
de binnenstad voor het doorgaand vrachtverkeer
De provincie is bereid daarvoor f. 650,000,uit te trekken, mits
de gemeente de rest zelf bijpast. De gemeente moet dan deze wegen over
nemen (om niet) en krijgt jaarlijks een onderhoudsbijdrage in het kader
van de aanwijziging tot"vervangend secundaire weg."
De provincie zal de gemeente een compleet voorstel doen, dat t.z.t
de raad zal worden voorgelegdDe aanpassing van de Burgemeester van
Loonstraat zal met name betreffende geluidsoverlast en de veiligheid
van het fietsverkeer
Ten aanzien van het toelaten van het landbouwverkeer op de rondweg is
de gedeputeerde positiefSamen met gemeentewerken zal provinciale water
staat de technische mogelijkheden nagaan.
3. Omleiding Kruisland-noord
De aanleg van dit reststukje verbinding in de S 7 zit er de eerst
komende 15 a 20 jaar niet in. Als zelfs de kom-Steenbergen in het provinciaa
prioriteitenlijstje ver achteraan staat, dan kan de gedeputeerde over deze
weg geen enkele hoop geven. Het beleid moet, door de geringe financiële
armslag gedwongenop het stellen van prioriteiten gericht zijn.
Drsde Geus zegde wel toe de bocht bij het ingang van Kruisland nog
eens te bezien.
4. Bebouwde kom Heense Molen
Alhoewel deskundigen er weinig resultaat van verwachten zal de
provincie op een daartoe in te dienen verzoek van de gemeenten Steenbergen
en Nieuw-Vossemeer voor Heense Molen een bebouwde kom instellen
5. Opheffen éénrichtingsverkeer Meester MolstraatKruisland
Nu door sloop van de hoekwoningen en verbreding van de straat het
uitzicht goed is zal de provincie op een verzoek van de gemeente om een
volledige aansluiting van de Meester Molstraat op de Molenstraat gunstig
beslissen. Mocht enige voorziening toch nog nodig zijn, dan neemt de
provincie die mee in de opknapbeurt van de provinciale wegen in de kom
van Kruisland."
De heer HEIJMANS verbaast zicht over de uitlating van de gedeputeerde, dat de Zoomweg-
noord onvoldoende verkeer kent om deze aan te leggen..;
De VOORZITTER antwoordt, dat i.v.m. afspraken met België aan de aanleg van het Zuidelijke
gedeelte door de minister hoge prioriteit is toegekend. Voor het noordelijke gedeelte is de
urgentie zodanig, dat aanleg de eerste tien a twintig jaar niet te verwachten is. Wel wordt
geprobeerd een stukje van de Zoomweg-noord langs Bergen op Zoom en Halsteren gerealiseerd te
krijgen.
De heer IJZERMANS meent, dat ophanging van rijwielpaden aan de brug technisch mogelijk is.
De VOORZITTER antwoordt, dat volgens P.W.S. de brug in een te slechte staat is om daaraan
fietspaden te bevestigen.
De heer IJZERMANS acht het niet van belang, dat de brug beweegbaar blijft.
De VOORZITTER vindt deze uitspraak voorbarig. Er zal gerekend moeten worden om de conse
quenties van de keuze-mogelijkheden op een rijtje te zetten.
De heer FRANKEN vraagt of nog vóór de bietencampagne de kwestie van het toelaten van
landbouwverkeer zal zijn geregeld.
De VOORZITTER kan hierover geen toezegging doen voordat het nader overleg hierover heeft
plaatsgevonden.Er wordt wel naar gestreefd.