-6-
10. VERHOGING TARIEF AFVALSTOFFENHEFFING 1985
Uittreksel vergaderverslag CIE FINANCIEN:
"Op vragen van diverse commissieleden antwoordt de SECRETARISdat het dekkings
percentage bij storting nogal kan wisselenNormal iter zal het dekkingsper
centage bij storting op "De Kragge" neerkomen op 85%, indien de kosten van de
oude stortplaats buiten beschouwing worden gelaten.
Het huidige voorstel is een redelijke verhogingMeer is in deze tijd moeilijk
te verteren doch minder zou onjuist zijn, omdat dan de mogelijkheid om tot
een hoger dekkingspercentage te komen, naar de toekomst verschoven zou worden
De COMMISSIE wil haar mening echter thans niet kenbaar maken."
Uittreksel vergaderverslag CIE GEMEENTEWERKEN:
"Naar aanleiding van een vraag van de heer VAN SCHILT, stelt de heer CORNEL,
dat ondanks de kortingen op de ambtenarensalarissende verwerkingskosten toch
zijn gestegenomdat ingevolge de Afvalstoffenwet ook het buitengebied thans
in de route is opgenomenIn het kader van de bezuinigingen wordt, hoewel vast
staat, dat de kostprijd ongetwijfeld omhoog zal gaan, er naar gestreefd de
kosten en baten in evenwicht te houden met zoveel mogelijk behoud van het huidige
service pakket. De heer IJZERMANS vraagt om m.b.t. de eventuele overgang naar
De Kragge zo spoedig mogelijk een kostenplaatje aan de raad voor te leggen
De heer VAN SCHILT erkent, dat het weliswaar een geringe verhoging betreft, maar toch vraagt
hij zich af of deze nodig is nu immers lonen zijn gedaald en nog dalen en de prijzen wellicht het
zelfde blijven.
De VOORZITTER merkt op, dat er door inflatie in ieder geval een kostenstijging plaatsvindt,
terwijl daarnaast nog niet bekend is hoeveel het storten in Bergen op Zoom zal gaan kosten.
Weliswaar kan de gemeente in 1985 nog wel op de eigen stortplaats terecht, maar b&w hebben toch ge
meend het streekgewest, de gedeputeerde en de gemeente Bergen op Zoom van de nijpende situatie
op de hoogte te moeten stellen. Naar aanleiding daarvan zullen het streekgewest en Bergen op Zoom
met Steenbergen overleg gaan voeren. B&w streven er nu naar om, in afwachting van de tot stand
koming van een gewestelijke stortplaats, er voor te zorgen, dat in De Kragge kan worden gestort.
Dat zal mogelijk eind 1985, maar anders zeker in 1986 moeten. Zeker is, dat alleen de transport
kosten al hoger zullen zijn. Omdat de overgangskosten in ieder geval hoger zullen zijn menen b&w,
dat tenminste een geringe tariefsverhoging noodzakelijk is, ook al om over enige tijd geen
schokeffect te veroorzaken. Hopenlijk is geen verder verhoging nodig, maar te voorzien is dit niet.
De heer VAN REIJEN is blij, dat b&w t.o.v. de tariefstelling een voorzichtig beleid voeren,
al is hij er niet verheugd over, dat er verhoogd moet worden. Gezien de ontwikkelingen van de
gezinsinkomens is elke verhoging in principe ongewenst.
De VOORZITTER stelt, dat b&w de verhoging evenzeer betreuren. Hij is daarom blij, dat de on
roerend goedbelasting met 3% kan worden verlaagd, terwijl bijna alle gemeenten met alle tarieven
omhoog gaan. In Steenbergen wordt alleen de afvalstoffenheffing verhoogd en dan nog minimaal.
De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
11. VERKLARING DAT WORDT VOORBEREID EEN WI3ZIGING VAN HET
UITBREIDINGSPLAN KOM KRUISLAND
Uittreksel vergaderverslag CIE GEMEENTEWERKEN:
"Het kostenaspect van dit soort bestemmingsplanwijzigingen valt mee, omdat het
streven erop gericht is een en ander in eigen beheer te verwerkendanwel meerdere
wijzigingen tegelijkert-ijd te verwerken (dhr. REIJNDERS). Naar aanleiding van
een opmerking van de VOORZITTER merkt de heer IJZERMANS op, dat het-college van
oordeel is, dat het doorberekenen van de kosten van een bestemmingsplanwijziging
aan een belanghebbende niet reëel is, omdat meer financieel draagkrachtigen dan
in een gunstiger uitgangspunt zouden komen te verkeren tegenover minder draag
krachtigen
Uittreksel vergaderverslag CIE FINANCIEN:
"De heer VAN ZANTVLIET en mevrVAN NISPEN-AARDEN merken op, dat de plaats
aanduiding in het voorstel onduidelijk is,