ft -12- Zij vraagt of de gemeente hiervan al officieel op de hoogte is gesteld en meent, dat de gemeente snel zal moeten gaan bekijken wat er moet gaan gebeuren. De VOORZITTER stelt, dat de kwestie erg gecompliceerd is. Op ambtelijk niveau is over de consequenties van de brugsluiting nagedacht. Het leggen van een dam is voor provinciale waterstaat de eenvoudigste en goedkoopste oplossing, maar dat betekent wel, dat een doorverbinding van recreatief water onherroepelijk wordt afgesneden. Ook de Kamer van Koophandel is door de kwestie geattendeerd op de mogelijk recreatieve funktie van de Westbrabantse binnenwateren, dus ook de Vliet, en met name de route-vaart en heeft de gemeente gevraagd de provincie om een half jaar uitstel te verzoeken. Inmiddels heeft de Kamer van Koophandel in samenwerking met het Stads^ en Streekgewest aan de provincie een rapport verzonden met een verzoek om subsidie voor nader onderzoek. B&W hebben het vragen om uitstel toegezegd, ooê hadden zij daar i.v.m. de verkeersonveiligheid grote moeite mee. Overigens is de hoop, dat de brug goed bruikbaar is,voor spreker de bodem ingeslagen tijdens de raadsexcursie, waar terplaatse een toelichting is gegeven, flls de brug door een dam is vervangen of aparte fietsdammen zijn aangelegd dan is de Vliet voor doorgaande vaart verloren en het zou kunnen zijn dat men daar later spijt van heeft. Als de raad ermee instemt dan geeft dat half jaar uitstel in ieder geval meer zekerheid voor een goede beslissing. Een en ander neemt niet weg, dat daardoor ook ook de gevaarlijke verkeerssituatie een half jaar langer zal bestaan. Oplossingen op korte termijn zijn niet te verwachten. Mevrouw ONLAND-VAN HAAREN vraagt of de Kamer van Koophandel in het onderzoek ook; de kosten belicht, die aan de instandhouding van de brug zijn verbonden of dat de gemeente zelf moet bekijken of het aanhangen van aluminium-fietsbruggen mogelijk is en wat dat kost. De VOORZITTER merkt op, dat provinciale waterstaat verklaard heeft, dat aanhanging van fiets paden, gezien de toestand van de brug, niet mogelijk is. De Kamer van Koophandel maakt thans de provincie duidelijk, dat de Vliet voor de doorgaande recreatievaart van groot belang is. Als de provincie daar geen geld voor over heeft en bovendien zo maar een vaarweg mag afsluiten -ook dat heeft de gemeente aanhangigt igemaakt- dan schiet er weinig over dan kiezen voor de verkeersveiligheid terplaatse. De heer HEIJMANS is blij met de medewerking van de Kamer van Koophandel, waardoor toch bewezen wordt, dat de doorgaande recreatievaart belangrijk is. De VOORZITTER wijst erop, dat de Kamer van Koophandel niet op de hoogte is van de toestand van de brug. Als de raad ermee instemt willen b&w de provincie om een half jaar uitstel verzoeken. De situatie rond de brug bestaat al zo lang en er is gelukkig nog nooit iets mis gegaan. De gemeente Dinteloord pleit echter voor een veiliger situatie voor de schoolkinderen en dat telt voor b&w zwaar. Aan de andere kant is een studie naar de mogelijkheden voor de recreatievaart en beveiliging van het fietsverkeer zeer de moeite waard. 9. Doortrekken Meestoot in 't Hoogje (M. Reijnders) De heer REIJNDERS acht het een goede zaak om de Meestoot door te trekken en wel om de volgende redenen - betere ontsluiting van dat wijkgedeelte; - betere bereikbaarheid voor de brandweer, want het parkeren bij "De Tuimeler" verspert de töegang; - de ingang van Meestoot aan de Roosendaalseweg is bijzonder slecht. Hij acht het voor iedereen goed als het doortrekken nu al wordt aangepakt. De voorzitter zal hierover advies vragen en de raad informeren. 10. Realisering woonwaqencentrum aan Liqneweq (A. IJzermans) Uittreksel vergaderverslag CIE FINANCIEN "De heer VAN REIJEN vraagt of er al een onderzoek is ingesteld naar de mogelijk heden om het woonwagenkamp op de plaats van het oude kamp te realiserenWethouder HAGE stelt, dat dit gebeurd is, maar dat de kosten i.v.m. de vervuiling van de grond te hoog zouden worden De heer IJZERMANS herinnert aan een vraag van zijn fractie de.sfijds, waarbij wordt gevraagd serieus te bekijken hoeveel het afgraven van de verontreinigde grond kost. Hij vraagt of dit is gebeurd of dat volstaan is met een "slag in de lucht". De VOORZITTER antwoordt, dat doorslaggevend is de uitspraak van milieu-inspektie en provincie, dat sanering niet nodig is en derhalve niet wordt gesubsidieerd.Daaraan is toegevoegd, dat er niet gewoond mag worden. Wil de gemeente afgraven en afvoeren dan moet zij dat zelf betalen.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1984 | | pagina 109