ft
-12-
Zij vraagt of de gemeente hiervan al officieel op de hoogte is gesteld en meent, dat de
gemeente snel zal moeten gaan bekijken wat er moet gaan gebeuren.
De VOORZITTER stelt, dat de kwestie erg gecompliceerd is. Op ambtelijk niveau is over de
consequenties van de brugsluiting nagedacht. Het leggen van een dam is voor provinciale waterstaat
de eenvoudigste en goedkoopste oplossing, maar dat betekent wel, dat een doorverbinding van
recreatief water onherroepelijk wordt afgesneden. Ook de Kamer van Koophandel is door de kwestie
geattendeerd op de mogelijk recreatieve funktie van de Westbrabantse binnenwateren, dus ook de Vliet,
en met name de route-vaart en heeft de gemeente gevraagd de provincie om een half jaar uitstel te
verzoeken. Inmiddels heeft de Kamer van Koophandel in samenwerking met het Stads^ en Streekgewest
aan de provincie een rapport verzonden met een verzoek om subsidie voor nader onderzoek.
B&W hebben het vragen om uitstel toegezegd, ooê hadden zij daar i.v.m. de verkeersonveiligheid
grote moeite mee.
Overigens is de hoop, dat de brug goed bruikbaar is,voor spreker de bodem ingeslagen tijdens
de raadsexcursie, waar terplaatse een toelichting is gegeven, flls de brug door een dam is vervangen
of aparte fietsdammen zijn aangelegd dan is de Vliet voor doorgaande vaart verloren en het zou
kunnen zijn dat men daar later spijt van heeft.
Als de raad ermee instemt dan geeft dat half jaar uitstel in ieder geval meer zekerheid voor
een goede beslissing.
Een en ander neemt niet weg, dat daardoor ook ook de gevaarlijke verkeerssituatie een half jaar
langer zal bestaan. Oplossingen op korte termijn zijn niet te verwachten.
Mevrouw ONLAND-VAN HAAREN vraagt of de Kamer van Koophandel in het onderzoek ook; de kosten
belicht, die aan de instandhouding van de brug zijn verbonden of dat de gemeente zelf moet bekijken
of het aanhangen van aluminium-fietsbruggen mogelijk is en wat dat kost.
De VOORZITTER merkt op, dat provinciale waterstaat verklaard heeft, dat aanhanging van fiets
paden, gezien de toestand van de brug, niet mogelijk is. De Kamer van Koophandel maakt thans de
provincie duidelijk, dat de Vliet voor de doorgaande recreatievaart van groot belang is. Als de
provincie daar geen geld voor over heeft en bovendien zo maar een vaarweg mag afsluiten -ook dat heeft
de gemeente aanhangigt igemaakt- dan schiet er weinig over dan kiezen voor de verkeersveiligheid
terplaatse.
De heer HEIJMANS is blij met de medewerking van de Kamer van Koophandel, waardoor toch bewezen
wordt, dat de doorgaande recreatievaart belangrijk is.
De VOORZITTER wijst erop, dat de Kamer van Koophandel niet op de hoogte is van de toestand
van de brug.
Als de raad ermee instemt willen b&w de provincie om een half jaar uitstel verzoeken. De
situatie rond de brug bestaat al zo lang en er is gelukkig nog nooit iets mis gegaan. De gemeente
Dinteloord pleit echter voor een veiliger situatie voor de schoolkinderen en dat telt voor b&w zwaar.
Aan de andere kant is een studie naar de mogelijkheden voor de recreatievaart en beveiliging van het
fietsverkeer zeer de moeite waard.
9. Doortrekken Meestoot in 't Hoogje (M. Reijnders)
De heer REIJNDERS acht het een goede zaak om de Meestoot door te trekken en wel om de volgende
redenen
- betere ontsluiting van dat wijkgedeelte;
- betere bereikbaarheid voor de brandweer, want het parkeren bij "De Tuimeler" verspert de
töegang;
- de ingang van Meestoot aan de Roosendaalseweg is bijzonder slecht.
Hij acht het voor iedereen goed als het doortrekken nu al wordt aangepakt.
De voorzitter zal hierover advies vragen en de raad informeren.
10. Realisering woonwaqencentrum aan Liqneweq (A. IJzermans)
Uittreksel vergaderverslag CIE FINANCIEN
"De heer VAN REIJEN vraagt of er al een onderzoek is ingesteld naar de mogelijk
heden om het woonwagenkamp op de plaats van het oude kamp te realiserenWethouder
HAGE stelt, dat dit gebeurd is, maar dat de kosten i.v.m. de vervuiling van de
grond te hoog zouden worden
De heer IJZERMANS herinnert aan een vraag van zijn fractie de.sfijds, waarbij wordt gevraagd serieus
te bekijken hoeveel het afgraven van de verontreinigde grond kost. Hij vraagt of dit is gebeurd
of dat volstaan is met een "slag in de lucht".
De VOORZITTER antwoordt, dat doorslaggevend is de uitspraak van milieu-inspektie en provincie,
dat sanering niet nodig is en derhalve niet wordt gesubsidieerd.Daaraan is toegevoegd, dat er niet
gewoond mag worden. Wil de gemeente afgraven en afvoeren dan moet zij dat zelf betalen.