Hij zal zich uiteraard niet tegen een andere beslissing van de raad verzetten. De heer VAN ECK komt tot de overtuiging, dat handhaving van de vergoeding wel, die van de onkostenvergoeding niet, haalbaar is. Zijn fraktie wenst geacht te worden te hebben tegengestemd ten aanzien van de onkostenvergoedingverhoging. De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming de onkostenvergoeding overeen komstig de ministeriële richtlijnen te verhogen, en de onkostenvergoeding op het peil 1982 te handhaven. De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders ten aanzien van de overige stukken. B. MEDEDELINGEN 2Noorde1ijke omleiding Kruisland LvdKar Vergaderverslag CIE FINANCIEN "De VOORZITTER vraagt zich af of het niet wenselijk is om in gewestelijk verhand de provincie te wijzen op de problemendie hier in de toekomst zullen ontstaan. De heer HAGE stelt, dat het wenselijk is om alle mogelijkheden aan te grijpen om de provincie te doordringen van de ernst van de situatie." Vergaderverslag CIE GEMEENTEWERKEN de heer IJZERMANS deelt mede, dat zijn fraktie van oordeel is, dat met de noorde lijke omleiding ook interlokale belangen gemoeid zijn. Deze kwestie dient naar zijn mening dan ook in de Gewestraad aan de orde te worden gesteld. De heer VAN DE KAR komt er a.s. donderdag op terug." De heer VAN DE KAR spreekt als volgt: "Omdat volgens mededelingen van Gedeputeerde Staten de noordelijke omleiding Kruisland op voltooiing zal moeten wachten, zijn wij als Kruislandse dorpsbewoners zeer te- leurgesteld. Al vele malen is door mij aangedrongen op de verkeersonveilige situatie die zich in de Molenstraat - Markt en kruispunt voordoet. Daar een afdoende oplossing in de reconstrüktie ter plaatse van kruispunt Brugweg uitbleef was voor ons de direkte verbinding Oud-Gastel - Steenbergen aanleiding om onze steun en instemming te hebben. Toen echter bleek, dat deze tracering niet verder gepland werd dan van Oud- Gastel tot aan de Langeweg, hebben wij wat betreft het verkeer in ons dorp verlibht geademd, want hierdoor wordt alsnog ons dorp verlost van het doorgaande verkeer. Wat ons zeer onduidelijk en onbegrijpelijk overkomt, is de mededeling van Gedeputeerde Staten waarin gerapporteerd wordt over het niet aanwezig zijn van de noodzaak verkeersverminderende maatregelen te treffen. Men stelt zelfs vast, dat met enige aanpassingen op het bestaande wegvak de problemen zullen worden opgelost. Wij zijn helemaal niet tevreden met deze uitspraak en verzoeken u dan ook om onze opmerkingen en teleurstelling over dit uitstel kenbaar te maken op het betreffen de bureau bij Gedeputeerde Staten in s-Hertogenbosch. Het is niet de verkeersdrukte in de Molenstraat en de tot ergernis oproepende situatie nabij de Brugweg alléén. Veel erger en intenser van aard zijn wij ook gefrusteerd door het nu op zeer lange baan schuiven van de verbinding Kruisland- Steenbergen. Ik heb u reeds eerder gewezen op de huidige zeer gevaarlijke Kruislandse- dijk met zijn smalle wegdek, hoge taluds en het ontbreken van rijwielpaden. On nodig maar wel belangrijk wil ik er bij noemen de kruising Afgesleahtedijk/Rondweg. Het is ook Gedeputeerde Staten bekend, dat er een verkeersaanbod volgt bij het gereedkomen van de Philipsdam. Wij stellen, dat bij het niet tijdig aanpassen of het aanbrengen van voorzieningen, zich desastreuseomstandigheden zullen voordoen. Kruisland, dat geen ander alternatief kan bieden dan de boerenweggetjes de Eerste en Tweede Boutweg als doorgang, zal verkeerstechnisch hopeloos in de knel komen. Het lijkt ons niet uitgesloten, dat deze sluiproutes meer verkeer te verwerken krijgen dan de hoofdroutede Molenstraat. Een ander facet is het niet aanwezig zijn van fietspaden in de Molenstraat. Auto's worden geparkeerd aan de uiterste rechtse zijde van de weg.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1983 | | pagina 4