NR.
REPLIEK
DUPLIEK - DISCUSSIE - BESLUITVORMING
Wij zijn eveneens van mening dat u een ac
tief beleid dient te voeren v.w.b. de mo
gelijkheden tot geheel of gedeeltelijke
vrijstelling van de 0GB.
Wij hebben u in de eerste termijn aange
geven waar het geld vandaan zou kunnen
komen en blijkens uw eigen beantwoording
kan dat ook. Alleen schuift u het op de
lange baan of stelt dat meevallers niet
mogen worden meegeteld. Daar waar u er
absoluut niet omheen kunt, of het u zo
uitkomt, voert u meevallers op, of geeft
er een bestemming aan. U geeft te kennen
de gemeentekwekerij af te gaan stoten,
maar stelt tegelijk voor het vrijkomend
geld te bestemmen voor uitbreiding op
sociale zaken. U zegt in de aanbiedings
brief de reserve mortuarium te zullen
brengen op 50.000,door meevallers
maakt u er nu 150.000,van. We kunnen
hieruit niets anders concluderen, dan dat u
als college lijdt aan blinde bezuinigings
woede of niet wil dat er iets anders gebeurt
dan u zelf voorstelt. U kunt zonder meer én
de subsidies handhaven op niveau 1983 én
de verhouding van de OBG handhaven, wanneer
u besluit de kosten verbonden aan de ge
meentekwekerij daarvoor te bestemmen. U bent
bezig met een doorlichting van de diensten
en het lijkt ons zeer onwaarschijnlijk dat
daaruit niet de middelen komen om tot
personeelsuitbreiding op sociale zaken te
kunnen komen. We willen dan nog niet eens
praten over de hogere uitkering uit het
gemeentefonds, uw onderhandelingen met de
Stichting Regionaal Woningbezit, het door
berekenen van de korting aan het RCMW, de
naar onze mening lagere kosten van de
brandweer, de hogere opbrengst van het zwem
bad, de mogelijk lagere kosten van riolering
plus een aantal andere zaken die we al
hadden voorgesteld. De daardoor vrijkomende
gelden zou u kunnen aanwenden om uw som
bere verwachtingen te financieren terwijl
uw verdere voornemens overeind kunnen
blijven.
Voorstel: Handhaving van de bestaande
verhouding in de 0GB.
W.P.
Mijnheer de voorzitter kan er duidelijk naar
de burger overgebracht worden wanneer ie
mand vrijgesteld kan worden van het betalen
van 0GB en reinigingsrechten. Wij stellen
voor om degenen, die in aanmerking komen
voor de eenmalige uitkering, deze vrij
stelling te verlenen.
V.V.D.
Als laatste nog iets over de begroting en
investeringen.
Hij herinnert aan de pessimistische benadering
van B&W bij de begrotingsbehandeling 1983 en wijst
op de toename van reserves met 600.000,
Daaruit is zijn standpunt te verklaren.
De VOORZITTER ziet alleen maar reden om blij
te zijn met de reservestijging, want in feite
sluit de begroting 1984 niet, 1/30 van de
saldireserve wordt nu al gebruikt. Hij vindt dat
veel te vroeg, want er komt nog veel meer over de
gemeente heen.
Hem is niet duidelijk waarom de P.v.d.A. B&W
verwijt t.a.v. de tariefstelling van de0GB oneer
lijk te zijn en de laagstbetaalden te duperen.
B&W zien een en ander op langere termijn en willen
aanzet geven tot het voeren van beleid, anders komt
de gemeente in de grootste moeilijkheden. Overigens
gaat het om maar 4%. De raad moet er van doordrongen
zijn, dat het niet zozeer gaat om 1984, maar om een
beleidslijn voor jaren daarna.
Hij wijst er op, dat er nogal wat eigenaar/ge
bruikers zijn, waartoe ook laagstbetaalden behoren
Overigens achten B&W de heffingsverhouding tussen
eigenaren en gebruikers redelijk.
Op de vraag van de Werknemerspartij over de
voorlichting over vrijstelling van 0GB en afval
stoffenheffing kan hij antwoorden, dat B&W geen
vrijstelling kunnen geven. Voor de Afvalstoffenwet
geldt in principe, dat iedereen huisvuil aan de
reinigingsdienst moet aanbieden en daarvoor moet
betalen. Vrijstelling van 0GB wordt beoordeeld
door de direkteur van direkte belastingen. B&W zul
len hierover een nota schrijven en die de raad aan
bieden. Dan zal ook voor publikatie worden ge
zorgd.
De heer HOENDERVANGERS licht toe, dat het zijn
bedoeling was het publiek bekend te maken welke
normen gelden en hoe men kwijtschelding kan aan
vragen.
De VOORZITTER verklaart, dat daarover juist de
nota zal gaan.
De door de V.V.D. gevraagde voorjaarsnota
zal worden gereedgemaakt en de raad aangeboden.
In de voorjaarsnota zal het resultaat van het
doelmatigheidsonderzoek worden meegenomen, waardoor
de door het C.D.A. bepleite rapportage plaatsvindt.
BEHANDELING VOORSTEL VAN DE P.v.d.A. TOT HAND
HAVING VAN DE BESTAANDE VERHOUDING IN DE ONROEREND
GOEDBELASTINGVERORDENING
De VOORZITTER merkt op, dat de minister li
mieten heeft vastgesteld op basis van percentages
van de algemene uitkering uit het Gemeentefonds.
Nu is het 12% voor de gebruikers en 15% voor de
zakelijk gerechtigden. De gemeenten mogen die per
centages niet overschrijden, tenzij aangetoond kan
worden, dat de belastingcapaciteit volledig ge
bruikt is. Door de kortingen op het Gemeentefonds
komen de zakelijk gerechtigden eerder aan die 15%
en dat betekent, dat de gemeente dus terug moet.
Hij vindt het onverstandig om in deze tijd die ver
houding toch in stand te houden.
-33-