NR. REPLIEK DUPLIEK - DISCUSSIE - BESLUITVORMING Wij zijn eveneens van mening dat u een ac tief beleid dient te voeren v.w.b. de mo gelijkheden tot geheel of gedeeltelijke vrijstelling van de 0GB. Wij hebben u in de eerste termijn aange geven waar het geld vandaan zou kunnen komen en blijkens uw eigen beantwoording kan dat ook. Alleen schuift u het op de lange baan of stelt dat meevallers niet mogen worden meegeteld. Daar waar u er absoluut niet omheen kunt, of het u zo uitkomt, voert u meevallers op, of geeft er een bestemming aan. U geeft te kennen de gemeentekwekerij af te gaan stoten, maar stelt tegelijk voor het vrijkomend geld te bestemmen voor uitbreiding op sociale zaken. U zegt in de aanbiedings brief de reserve mortuarium te zullen brengen op 50.000,door meevallers maakt u er nu 150.000,van. We kunnen hieruit niets anders concluderen, dan dat u als college lijdt aan blinde bezuinigings woede of niet wil dat er iets anders gebeurt dan u zelf voorstelt. U kunt zonder meer én de subsidies handhaven op niveau 1983 én de verhouding van de OBG handhaven, wanneer u besluit de kosten verbonden aan de ge meentekwekerij daarvoor te bestemmen. U bent bezig met een doorlichting van de diensten en het lijkt ons zeer onwaarschijnlijk dat daaruit niet de middelen komen om tot personeelsuitbreiding op sociale zaken te kunnen komen. We willen dan nog niet eens praten over de hogere uitkering uit het gemeentefonds, uw onderhandelingen met de Stichting Regionaal Woningbezit, het door berekenen van de korting aan het RCMW, de naar onze mening lagere kosten van de brandweer, de hogere opbrengst van het zwem bad, de mogelijk lagere kosten van riolering plus een aantal andere zaken die we al hadden voorgesteld. De daardoor vrijkomende gelden zou u kunnen aanwenden om uw som bere verwachtingen te financieren terwijl uw verdere voornemens overeind kunnen blijven. Voorstel: Handhaving van de bestaande verhouding in de 0GB. W.P. Mijnheer de voorzitter kan er duidelijk naar de burger overgebracht worden wanneer ie mand vrijgesteld kan worden van het betalen van 0GB en reinigingsrechten. Wij stellen voor om degenen, die in aanmerking komen voor de eenmalige uitkering, deze vrij stelling te verlenen. V.V.D. Als laatste nog iets over de begroting en investeringen. Hij herinnert aan de pessimistische benadering van B&W bij de begrotingsbehandeling 1983 en wijst op de toename van reserves met 600.000, Daaruit is zijn standpunt te verklaren. De VOORZITTER ziet alleen maar reden om blij te zijn met de reservestijging, want in feite sluit de begroting 1984 niet, 1/30 van de saldireserve wordt nu al gebruikt. Hij vindt dat veel te vroeg, want er komt nog veel meer over de gemeente heen. Hem is niet duidelijk waarom de P.v.d.A. B&W verwijt t.a.v. de tariefstelling van de0GB oneer lijk te zijn en de laagstbetaalden te duperen. B&W zien een en ander op langere termijn en willen aanzet geven tot het voeren van beleid, anders komt de gemeente in de grootste moeilijkheden. Overigens gaat het om maar 4%. De raad moet er van doordrongen zijn, dat het niet zozeer gaat om 1984, maar om een beleidslijn voor jaren daarna. Hij wijst er op, dat er nogal wat eigenaar/ge bruikers zijn, waartoe ook laagstbetaalden behoren Overigens achten B&W de heffingsverhouding tussen eigenaren en gebruikers redelijk. Op de vraag van de Werknemerspartij over de voorlichting over vrijstelling van 0GB en afval stoffenheffing kan hij antwoorden, dat B&W geen vrijstelling kunnen geven. Voor de Afvalstoffenwet geldt in principe, dat iedereen huisvuil aan de reinigingsdienst moet aanbieden en daarvoor moet betalen. Vrijstelling van 0GB wordt beoordeeld door de direkteur van direkte belastingen. B&W zul len hierover een nota schrijven en die de raad aan bieden. Dan zal ook voor publikatie worden ge zorgd. De heer HOENDERVANGERS licht toe, dat het zijn bedoeling was het publiek bekend te maken welke normen gelden en hoe men kwijtschelding kan aan vragen. De VOORZITTER verklaart, dat daarover juist de nota zal gaan. De door de V.V.D. gevraagde voorjaarsnota zal worden gereedgemaakt en de raad aangeboden. In de voorjaarsnota zal het resultaat van het doelmatigheidsonderzoek worden meegenomen, waardoor de door het C.D.A. bepleite rapportage plaatsvindt. BEHANDELING VOORSTEL VAN DE P.v.d.A. TOT HAND HAVING VAN DE BESTAANDE VERHOUDING IN DE ONROEREND GOEDBELASTINGVERORDENING De VOORZITTER merkt op, dat de minister li mieten heeft vastgesteld op basis van percentages van de algemene uitkering uit het Gemeentefonds. Nu is het 12% voor de gebruikers en 15% voor de zakelijk gerechtigden. De gemeenten mogen die per centages niet overschrijden, tenzij aangetoond kan worden, dat de belastingcapaciteit volledig ge bruikt is. Door de kortingen op het Gemeentefonds komen de zakelijk gerechtigden eerder aan die 15% en dat betekent, dat de gemeente dus terug moet. Hij vindt het onverstandig om in deze tijd die ver houding toch in stand te houden. -33-

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1983 | | pagina 162