KRUISLAND '78
Algemene beschouwingen
begroting 1984
Mijnheer de voorzitter, met waardering voor de wijze van hulp en voorlichting, welke
ons ten dienste stond bij de bestudering van de begroting, hebben wij toch nog enkele op- en
aanmerkingen.
Wetende, dat we rekening moeten houden en dat we afhankelijk zijn van de kortingen en
bezuinigingsmaatregelen van de hogere overheid, vinden wij het een trieste begroting. De
lasten welke wij krijgen opgezadeld snijden steeds dieper in op het financieel beleid
van onze gemeente, welke op drastische wijze voelbaar zijn in onze burger-portemonnaie.
Heel duidelijk is het, dat u moet snoeien en kortingen toe moet passen, maar wij willen wel
een zó leefbaar mogelijk klimaat houden met de voorzieningen en diensten voor de gezondheid
en veiligheid.
(TV.12) 1. Subsidiering E.H.B.O.-verenigingen 3.132
Zo vinden wij, dat er niet bezuinigd mag worden op openbare veiligheid betreffende
de E.H.B.O.-verenigingen. Daar het verenigingen betreft, welke streven naar veiligheid
en hulp en door deskundig onderricht, door de veelheid van gediplomeerden op vele plaat
sen, direkt eerste hulp kan geboden worden.
(TV. 13) 2. Behoud niveau eerste lijns gezondheidszorg in de dorpen 4.172
Door het invoeren van de Regionale Gezondheidsdienst vrezen wij, dat er door
een vergaande reorganisatie en indelingen, de voorzieningen in de kerkdorpen terug
zullen vallen door te veel regelingen en maatregelen van bovenaf. Gezien de kosten
op de begroting doen wij een beroep op uw beleid er op toe te zien, dat de kerkdorpen
verzekerd blijven van gezondheidszorg en diensten zoals wijkverpleging, dokter- en tand
artsendiensten, consultatie- en therapiezittingen.
(II.1) 3. Kosten reinigingsdienst 6.268
De reinigingsdienst 1984 geeft een eigen dekkingspercentage van 79%, dat is
5 lager dan in 1983. De oorzaak blijkt te zijn de post onderhoud op rollend materiaal.
Ons lijkt dat deze post in omvang is gegroeid en verzoeken u een duidelijke mededeling
over de oorzaak in deze en vinden, dat reinigingsrechtenverhoging, terwille van de post
onderhoud rollend materieel, niet klopt.
Wij vrezen, dat bij 100 dekking, waar men naar streeft, het bedrag van de heffing
evenredig zal zijn aan de heffing van de vuilverbranding. Wat doen we dan met een eigen
stort, met alle kosten van dien, vragen wij ons af.
(XIII.2) 4. Instand houden Steenbergse haven.
Steeds hebben wij als Kruisland'78 geattendeerd op het in stand houden van de
Steenbergse haven. Nu na het wegvallen van het gebruik door de C.S.M. er enig watersport-
vertier, reparatie en bouw te constateren valt, is toch een standvastige houding tot het
in stand houden van het hele haventerrein op zijn plaats en we vinden het dan ook terecht,
wanneer er een beleid wordt gevoerd, dat tot instandhouding, ontslibbing en aanpassing
kan leiden. Ten stelligste raden wij u - in verband met onze begrotingspositie - aan
hierover een kontakt te beleggen met Provinciale- en Rijkswaterstaat.
(IV.11) 5. Brandmeldingsysteem in Kruisland investering'84
Met betrekking tot het brandmeldingssvsteem in Kruisland, hebben wij in de
juni vergadering een voorstel tot stil-alarm gedaan. Op mijn verzoek is er een begroting
gemaakt en door u werd verteld, dat de vaste kosten, 3.500,per jaar, te hoog waren.
Daarom is door u een alternatief voorgesteld en aangenomen.
Nu blijkt mijnheer de voorzitter, op de investeringsstaat 1986, onder nr. 1, in
voering stil-alarm 16.500,-- met een jaarlijkse last van 2.060, Wanneer de vaste
kosten over drie jaar 2.060,zullen bedragen, zijn wij dan met een kluitje in het
riet gestuurd, of wordt bij zulke verzoeken met de natte vinger gerekend
(IV.l) 6. Mortuarium investering'84
Gezien er meerdere gelegenheden in onze gemeente aanwezig zijn tot het opbaren
van overledenen, lijkt het voor een particulier niet aantrekkelijk om tot oprichting en
exploitatie van een mortuarium over te gaan.
Om deze en andere redenen stellen wij dan ook voor om een herindeling van de inves
teringsstaat toe te passen met de urgentie voor de bouw van een mortuarium
- 1 -