De Grontmij heeft inmiddels suggesties gedaan om de bewoners van de B.van Loonstraat aan vervangende parkeerruimte te helpen. Een ander probleem is de veiligheid van de fietsers. Als aan deze voorwaarden wordt voldaan dan heeft de P.W.S. inderdaad geen bezwaar. Mevr. ONLAND vindt het vreemd, dat terwijl er in de Kaaistraat wel auto's geparkeerd worden en er geen fietsstraten zijn t.a.v. deze aspecten voor de BvLoonstraat zware eisen worden gesteld. Zij vreest langdurige vertraging en ziet graag, dat er naar voorlopige oplossingen wordt gestreefd. De VOORZITTER acht deze vergelijking onjuist. Als men een bestaande situatie onhoudbaar acht dan mag men niet volstaan met verplaatsing van de moeilijkheden. De B.van Loonstraat kent al intensief verkeer en daar komt nogal wat bij. Opstoppingen en gevaarlijke situaties dienen voorkomen te worden B&W zullen, nadat zij met de provincie overlegd hebben en weten wat er gebeuren moet, de raad verslag uitbrengen en hem de keuze laten. Een veilige oplossing zal in ieder geval geld kosten. Het mag toch niet zo zijn, dat men de problemen en gevaren in de binnenstad simpel verlegd naar de BvLoonstraat en haar bewoners. De heer VAN DE KAR ziet niet in, waarom de BvLoonstraat parkeervrij gemaakt moet worden. Z.i. zal het verkeer daar niet zo erg toenemen. Het tjaat er om om het doorgaand verkeer Bergen op Zoom - Dinteloord op de rondweg te houden. De heer VAN ECK gaat er van uit, dat deze zaak buiten het V.C.P. behandeld zal worden. De VOORZITTER beaamt dit, want zo is het de raad toegezegd. Hij wijst e er op, dat ook BsW en de werkgroep V.C.P. van mening zijn, dat er maatregelen moeten worden genomen om de BvLoonstraat niet gevaarlijker te laten worden. 2. werkplaats W.S.W.in Steenbergen (H.v.Elz akker) Opmerking CIE FINANCIEN: "De heer VAN ELZAKKER acht Kruispoort 46 rijp voor afbraak en geeft in overweging de vrijkomende grond te verkopen voor bebouwing met een woning, indien daartegen geen planologische bezwaren bestaan" De heer VAN ELZAKKER heeft zijn suggestie gedaan omdat het pand zeer bouwvallig is en de entree van Steenbergen ontsiert. De VOORZITTER antwoordt, dat de planologische bestemming "weg" is, die zou dus moeten worden gewijzigd. B&W zien het liefst, dat een particulier het pand koopt en het renoveert of vervangt. De heer VAN ELZAKKER waarschuwt er voor, dat het gebouw constructief ondeugdelijk is. Gevaar voor inzakken is zeker niet denkbeeldig. Het pand is geheel versleten. De VOORZITTER zal laten onderzoeken of het pand gevaar oplevert en er wel persé gesloopt moet worden. Wel moet worden bedacht, dat de naast gelegen woningen tegen de bouwval aanleunen. 9. Onderzoek naar aardgas en aardolie (J.van Schilt) Opmerking CIE GEMEENTEWERKEN: "De heer VAN SCHILT vraagt of aan dit onderzoek voor de gemeente nog kosten zijn verbonden. De heer HAGE vraagt aandacht voor het met toestemming betredey van particuliere terreinen en voor een schadevergoedingsregeling" De heer VAN SCHILT voegt hier aan toe de vraag of er aan het onderzoek ook trillingen te pas komen. De VOORZITTER antwoordt, dat het in dit stadium om een seismisch onder zoek gaat. De kosten zijn uiteraard voor rekening van de opdrachtgever. De heer VAN ECK merkt op, dat aan aan seismisch onderzoek wel degelijk trillingen te pas kunnen komen. Leidingen kunnen dus beschadigd worden. Is de aansprakelijkheid voor eventuele schade vastgesteld. Er is een gemeentf die daardoor gedupeerd is. De VOORZITTER neemt aan, dat de concessie van de staat daarin voorziet. De gemeente is nooit partij. B&W zullen bezien of de concessie voldoende waarborgen bevat, dat er geen schade toegebracht kan worden c.q. eventuele schade wordt vergoed. - 4

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1981 | | pagina 68