- 6 - Van deze laatste ontwikkeling hebben we nu in onze gemeente twee voorbeelden, n.l. Welberg en De Heen. Het is jammer, dat deze ontwikkeling niet eerder is onderkend, een ontwikkeling dus afwijkend van het normale patroon, om daarvoor bij het provinciaal bestuur voor de betreffende gemeentebesturen meer vrijheid van handen te bepleiten, afgestemd op de specifieke situatie in die kernen. De druk op de kleine kern is duidelijk weggeëbd, zodat het wegnemen van belem meringen waarschijnlijk geen effect meer zal hebben, maar we zullen het moeten zoeken in specifiek stimulerende maatregelen. Allereerst dient dit o.ite ge beuren op het terrein van de woningbouw. Zoëven stelde ik al, dat we hier het verschijnsel tegenkwamen, dat wie het maar even kon betalen uit die genoemde kleine kernen wegtrok. Het aantal inwoners met lage inkomens is zodoende relatief groter geworden. Dit betekent dat alleen sociale woningbouw de problemen voor de kleine kernen op het gebied der volkshuisvesting kan oplossen. Als deze woningen ten koste moeten gaan van de woningwetcontingenten voor de kern Steenbergen blijven er voor dit centrum te weinig over. Het zou daarom gewenst zijn, dat b.v. elke drie jaar een extra-contingent woning wetwoningen 35) beschikbaar gesteld zou worden voor de kernen De Heen, Welberg en Kruisland. Alleen op die manier kunnen de basisvoorzieningen - enkele winkels, school en openbaar vervoer - veilig gesteld worden. Ter onderbouwing van dit verzoek zouden wij nog eens willen herinneren aan een toezegging, die de gedeputeerde ir. J.Siepman bij de ingebruikneming van 10 bejaardenwoningen in De Heen deed, nl. dat hij eraan mee zou willen werken om extra woonvoorzieningen op De Heen tot stand te brengen om daardoor afwijkingen in de leeftijdsopbouw van dat kerkdorp weg te werken. In De Heen zijn er ver houdingsgewijs duidelijk minder inwoners in de leeftijdsgroep 25-45 jaar dan in de gemeente Steenbergen en de provincie Noord-Brabant. Dat betekent dus relatief weinig jonge gezinnen, dus weinig kinderen, dus leeglopen van de school. Dit is meer ter illustratie van hetgeen wij bedoel en:onderken van de meer algemene regels afwijkende situaties en geef de betreffende gemeentebesturen het vertrouwen en uw hulp om, binnen de aanwezige kaders, oplossingen na te streven. Als een zeer belangrijk onderdeel van de leefbaarheid wordt de basis- en kleuter school ervaren. Nadat wij, zij het met zware financiële offers, de opgeheven kleuterschool te De Heen enkele jaren hebben laten voortbestaan op kosten van de gemeente, is in goed samenspel tussen alle daarbij betrokken instanties die kleuterschool kunnen "herleven" vooruitlopend op de tegen 1983 voorziene inte gratie van basis- en kleuteronderwijs. Een voorbeeld hoe, misschien een beetje improviserend maar wel effectief, door het niet te veel vasthouden aan gestelde normen, iets goeds bereikt kan worden. De school problemenzoals we die in De Heen meemaakten, dreigen nu ook in Wel berg. Wij hopen, dat door het ook daar wat kunnen opvoeren van de sociale woningbouw een wat remmende invloed kan worden uitgeoefend op het ook daar relatief zeer sterk dalend aantal leerlingen. De gemeente heeft zich voor de kleine kernen veel offers getroost en is bereid dat ook in de toekomst te doen. Om het beleid op dat terrein te ondersteunen is voor De Heen een 1eefbaarheidsonderzoek ingesteld, terwijl de raad voor een zelfde onderzoek te Kruisland en Welberg in totaal 110.000,-- toestond. Wij staan nog achter dat besluit, maar vragen ons toch af of een dergelijk onderzoek binnen het kader van het ook in het nieuwe Streekplan West-Brabant voorgestelde dorpenplan, niet tot de taak van de provincie behoort. Uw antwoord op deze vraag verwachten wij nu niet van u maar misschien kunt u dat eens laten onderzoeken. Niet direkt maar toch wel zijdeling op deze problematiek betrekking hebbend, is de kwestie van de voorgestelde indeling van de kern Steenbergen in groeiklasse 4. Wij zijn daar erkentelijk voor en hopen, dat de bereidheid om te bouwen weer zodanig toe zal nemen, dat het aantal woningencorresponderend met deze klasse, ook gehaald kan worden. De indeling in groeiklasse 4 betekent meer woningbouw in Steenbergen, vooral ook voor de opvang van inwoners van de kleinere kernen in de regio. De inkomens positie van deze mensen en overigens van de Steenbergse bevolking in het algemeen, vraagt om meer gesubsidieerde woningen, vooral in de premiehuursector.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1981 | | pagina 27