- 6 -
Van deze laatste ontwikkeling hebben we nu in onze gemeente twee voorbeelden,
n.l. Welberg en De Heen.
Het is jammer, dat deze ontwikkeling niet eerder is onderkend, een ontwikkeling
dus afwijkend van het normale patroon, om daarvoor bij het provinciaal bestuur
voor de betreffende gemeentebesturen meer vrijheid van handen te bepleiten,
afgestemd op de specifieke situatie in die kernen.
De druk op de kleine kern is duidelijk weggeëbd, zodat het wegnemen van belem
meringen waarschijnlijk geen effect meer zal hebben, maar we zullen het moeten
zoeken in specifiek stimulerende maatregelen. Allereerst dient dit o.ite ge
beuren op het terrein van de woningbouw.
Zoëven stelde ik al, dat we hier het verschijnsel tegenkwamen, dat wie het maar
even kon betalen uit die genoemde kleine kernen wegtrok. Het aantal inwoners met
lage inkomens is zodoende relatief groter geworden.
Dit betekent dat alleen sociale woningbouw de problemen voor de kleine kernen
op het gebied der volkshuisvesting kan oplossen. Als deze woningen ten koste
moeten gaan van de woningwetcontingenten voor de kern Steenbergen blijven er
voor dit centrum te weinig over.
Het zou daarom gewenst zijn, dat b.v. elke drie jaar een extra-contingent woning
wetwoningen 35) beschikbaar gesteld zou worden voor de kernen De Heen, Welberg
en Kruisland.
Alleen op die manier kunnen de basisvoorzieningen - enkele winkels, school en
openbaar vervoer - veilig gesteld worden.
Ter onderbouwing van dit verzoek zouden wij nog eens willen herinneren aan een
toezegging, die de gedeputeerde ir. J.Siepman bij de ingebruikneming van 10
bejaardenwoningen in De Heen deed, nl. dat hij eraan mee zou willen werken
om extra woonvoorzieningen op De Heen tot stand te brengen om daardoor afwijkingen
in de leeftijdsopbouw van dat kerkdorp weg te werken. In De Heen zijn er ver
houdingsgewijs duidelijk minder inwoners in de leeftijdsgroep 25-45 jaar dan in
de gemeente Steenbergen en de provincie Noord-Brabant. Dat betekent dus relatief
weinig jonge gezinnen, dus weinig kinderen, dus leeglopen van de school.
Dit is meer ter illustratie van hetgeen wij bedoel en:onderken van de meer
algemene regels afwijkende situaties en geef de betreffende gemeentebesturen het
vertrouwen en uw hulp om, binnen de aanwezige kaders, oplossingen na te streven.
Als een zeer belangrijk onderdeel van de leefbaarheid wordt de basis- en kleuter
school ervaren. Nadat wij, zij het met zware financiële offers, de opgeheven
kleuterschool te De Heen enkele jaren hebben laten voortbestaan op kosten van
de gemeente, is in goed samenspel tussen alle daarbij betrokken instanties die
kleuterschool kunnen "herleven" vooruitlopend op de tegen 1983 voorziene inte
gratie van basis- en kleuteronderwijs. Een voorbeeld hoe, misschien een beetje
improviserend maar wel effectief, door het niet te veel vasthouden aan gestelde
normen, iets goeds bereikt kan worden.
De school problemenzoals we die in De Heen meemaakten, dreigen nu ook in Wel
berg. Wij hopen, dat door het ook daar wat kunnen opvoeren van de sociale
woningbouw een wat remmende invloed kan worden uitgeoefend op het ook daar relatief
zeer sterk dalend aantal leerlingen.
De gemeente heeft zich voor de kleine kernen veel offers getroost en is bereid
dat ook in de toekomst te doen. Om het beleid op dat terrein te ondersteunen
is voor De Heen een 1eefbaarheidsonderzoek ingesteld, terwijl de raad voor een
zelfde onderzoek te Kruisland en Welberg in totaal 110.000,-- toestond. Wij
staan nog achter dat besluit, maar vragen ons toch af of een dergelijk onderzoek
binnen het kader van het ook in het nieuwe Streekplan West-Brabant voorgestelde
dorpenplan, niet tot de taak van de provincie behoort. Uw antwoord op deze vraag
verwachten wij nu niet van u maar misschien kunt u dat eens laten onderzoeken.
Niet direkt maar toch wel zijdeling op deze problematiek betrekking hebbend, is
de kwestie van de voorgestelde indeling van de kern Steenbergen in groeiklasse
4.
Wij zijn daar erkentelijk voor en hopen, dat de bereidheid om te bouwen weer
zodanig toe zal nemen, dat het aantal woningencorresponderend met deze klasse,
ook gehaald kan worden.
De indeling in groeiklasse 4 betekent meer woningbouw in Steenbergen, vooral
ook voor de opvang van inwoners van de kleinere kernen in de regio. De inkomens
positie van deze mensen en overigens van de Steenbergse bevolking in het algemeen,
vraagt om meer gesubsidieerde woningen, vooral in de premiehuursector.