- 5 - fietspad Kruisland - Welberg - Steenbergen Zoomweg Philipsdam De Stichting Wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid is, mede in opdracht van de provincie, met een diepgaand onderzoek bezig. De conclusies daarvan moeten bijdragen tot het oplossen van problemen als zich hier voordoen. Hij zal overigens deze zaak opnieuw bespreken. De aanleg van een fietspad Kruisland - Welberg - Steenbergen komt op het eerste gezicht niet direct in aanmerking voor subsidiering in het kader van het fietspadenplan. Dit heeft immers de recreatie ten doel en bovendien heeft het te maken met urgentiebepaling. Hij dacht, dat het genoemde fietspad niet zozeer recreatieve doeleinden heeft. Een en ander zou ook bij een gesprek met de betreffende gede puteerde aan de orde kunnen komen. Over de Zoomweg hoeft hij geen betoog te houden.Deze kwestie is ook de raad van Steenbergen volledig bekend. Hij betreurt, dat deze problematiek een zeer slepende is, terwijl uit een oogpunt van infra-structuurwerkgelegenheid enz. een veel snellere en betere besluitvorming had moeten plaatsvinden. Tegen het oorspronkelijke tracé is overigens wel terecht geopponeerd maar het houdt wel in, dat de problemen dan weer van voren af aan beginnen. De nieuwe tracé studie is aan de gang en waarschijnlijk zal dit jaar de nieuwe nota verschijnen. Eén ding is zeker: de aanleg van de Zoomweg is aan zienlijk vertraagd en er zullen nog vele jaren nodig zijn voor de voorbereidingen De problemen rond de Philipsdamkunnenop verschillende wijze benaderd worden. Tegenover de stelling van de heer van Eek zou ge steld kunnen worden, dat aanpassing van de wegen aan te verwachten verkeerstoename zekerheid geeft van gebruik. Door dit niet te doen zal dit in ieder geval minder verkeersdruk tot gevolg hebben. Overigens moet het mogelijk zijn om maatregelen te treffen, die de door Steen bergen voorziene fatale gevolgen voorkomen. Hij is het er welhardgrondig mee eens, dat deze problematiek nu al de volle aandacht moet hebben. Hij neemt dan ook aan, dat deze kwestie is ingebracht bij de discussie over de ruimtelijke hoofd structuur. In ieder geval kan dit eventueel alsnog gebeuren tijdens de vaststellingsprocedure van het streekplan. Spreker heeft er kennis van genomen, dat de gemeente dringend ondersteuning vraagt bij haar keuze voor het westelijk tracé van de Zoomweg. Hij zal dit doorgeven en hij neemt met de heer van Eek aan, dat éénstemmig-heid van het allerhoogste belang kan zijn. 3. PROBLEMATIEK OP PLANOLOGISCH GEBIED De heer VAN RIESSEN spreek als volgt: "Een van de voor onze gemeente kenmerkende problematieken is de zorg voor de kleine kernen met name Kruisland (2500 inwoners), Welberg (1A00) en De Heen (600) De stijging van de gemiddelde leeftijd en de alom optredende schaalvergroting bedreigen in die kleine dorpen de basisvoorzieningen en daarmee de leefbaarheid. Het is ons uiteraard bekend, dat ook het provinciaal bestuur de kleine-kernen- problematiek als belangrijk beschouwd, maar wij hebben wel eens het gevoel, dat die problematiek teveel genormeerd wordt benaderd alsof "de" kleine kern een alom gelijk verschijnsel is. Wij zijn tot deze mening gekomen in de tijd, dat de druk op de kleine kernen hevig was, dus enkele jaren geleden, ledereen die het maar even kon betalen wilde"buiten"gaan wonen, dus in een dorp, waar men een plezierig leefklimaat ver onderstelde. Begrijpelijk, dat met het daartoe beschikbare instrumentarium een dam werd opgeworpenals het niet door de gemeente gebeurde dan door gedeputeerde staten middels het aan het college opgedragen toezicht. Maar onze indruk is, dat men daarbij gekomen is tot algemene regels, zonder er o.ivoldoende rekening mee te houden, dat er ook kleine kernen zijn en waren, waar die druk van buitenaf beslist niet bestond. Kernen dus met een minder aan trekkelijk woonmilieu, waar het omgekeerde het geval was: wie het even kon betalen vertrok en de broodnodige vestiging was geblokkeerd en bleef zodoende achterwege. Dit gevoegd bij de eerdergenoemde schaalvergroting betekende in die gevallen aantasting van de primaire voorzieningen en dus van het leefklimaat.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1981 | | pagina 26