- 4 -
2.5 Het VCP van de gemeente Steenbergen
Op het moment zijn voorbereidingen in gang om te komen tot een VCP voor de koi
van Steenbergen. Als daar daadwerkelijke maatregelen uit voortvloeien zal er
bij de wijziging van bebording en bewegwijzering instemming van de provincie
nodig zijn, terwijl er tevens mogelijke aanpassingen van bestaande aan
sluitingen zullen worden vereist. We vragen daarvoor nu reeds steun en mede
werking van de provinciale overheid.
2.6 Slot
Wij hebben enkele zaken naar voren gebracht die ons als raad vrij zwaar op
de maag liggen, we hopen uw eetlust er niet mee te hebben bedorven."
verkeers
circulatieplan
algemeen
noordelijke
omleiding
Kruisland
Kruispunt
Kruisland
Kruispunt
Rondweg-Afge-
slechtedijk
De heer VAN DER HARTEN zal, zoals met de voorzitter is afgesproken,
elke spreker na diens betoog direct antwoorden, althans zal daarop in
gaan.
Eerst wil hij echter het gemeentebestuur hartelijk dank zeggen vooi
de wijze waarop zijn vrouw, hij en de chef kabinet zijn ontvangen. Hij
betreurt het, dat b&w en de raad hebben moeten wachten. Een hevige
sneeuwstorm vanmiddag was er mede verantwoordelijk voor, dat hij na de
afgesproken tijd arriveerde. Het vrachtverkeer op de Maasroute en de
inderdaad moeilijke verkeerssituatie in de binnenstad zorgden voor de
rest. Hij sluit zich dan ook graag aan bij hetgeen de heer van Eek
over het verkeerscirculatieplan opmerkte. Hij kan zich de zorgen over
dit punt goed voorstellen en heeft met grote interesse de informatie
in de bespreking met b&w aangehoord.
Zelfs de voorzitter van gedeputeerde staten en provinciale staten
kan niet tot in detail op de hoogte zijn. Dat zou ook niet goed zijn.
De bedoeling van een werkbezoek is oriëntatie en luisteren, en
dat bij wijze van boodschappen mee naar Den Bosch nemen en daar in de
molen stoppen. Hopenlijk draait die molen niet langzaam en krijgen de
besproken zaken wat meer aandacht dan anders het geval zou zijn ge
weest. Daarbij is toch van belang, dat hij als voorzitter redelijk
georienteerd is, als er besluiten moeten worden genomen, die een be
paalde gemeente betreffen.
Het is gezien de ligging en de grootte van de gemeente Steenbergen
dat het verkeer veel aandacht eist. Het is hem duidelijk geworden, dat
Steenbergen nogal met wegenproblemen kampt.
Uit zijn notities blijkt, dat de provinciale technici de noor
delijke omleiding van Kruisland toch wel een wat hogere urgentie
toekennen, met name i.v.m. de structuur en de toekomstige ontwikkeling.
Het kruispunt in Kruisland lijkt hem aan aanpak toe. Feit is dat
er een verschil van opvatting is, de gemeente met een aantal instanties
en de P.W.S. Hij heeft de indruk, dat in deze zaak entamering van
bestuurlijk overleg goed zou zijn. De opstelling van P.W.S. zou moge
lijk ook te maken kunnen hebben met het kostenaspect. Hem is bekend,
dat de gemeente binnenkort antwoord ontvangt en wellicht kan in vervolg
hierop een gesprek worden georganiseerd, waarbij wellicht nog eens
extra gekeken kan worden naar de opvattingen van A.N.W.B.Veilig Ver
keer Nederland, rijkspolitie, de gemeentelijke verkeerscommissie en
de plaatselijke bevolking.
Erkend moet worden, dat dit toch heel wat betekent.
Het kruispunt Afgeslechtedijk - rondweg is zo'n verschijnsel,
dat als wonderlijk kan worden gekenmerkt.
Met de grootste deskundigheid en bezorgdheid zijn allerlei voorzieningei
getroffen en toch blijkt, dat het een zorgwekkend kruispunt is. Vaak
blijken er te weinig referentiepunten te zijn, want een grote open
ruimte kan nadelig werkendoor te weinig houvast. En dit vaak in tegen
stelling tot veel slechtere en minder overzichtelijke situaties. Dit
is een psychologisch probleem, dat niet door verkeerslichten of borden
is op te lossen, omdat die dikwijls desoriënterend kunnen werken.