- 4 - 2.5 Het VCP van de gemeente Steenbergen Op het moment zijn voorbereidingen in gang om te komen tot een VCP voor de koi van Steenbergen. Als daar daadwerkelijke maatregelen uit voortvloeien zal er bij de wijziging van bebording en bewegwijzering instemming van de provincie nodig zijn, terwijl er tevens mogelijke aanpassingen van bestaande aan sluitingen zullen worden vereist. We vragen daarvoor nu reeds steun en mede werking van de provinciale overheid. 2.6 Slot Wij hebben enkele zaken naar voren gebracht die ons als raad vrij zwaar op de maag liggen, we hopen uw eetlust er niet mee te hebben bedorven." verkeers circulatieplan algemeen noordelijke omleiding Kruisland Kruispunt Kruisland Kruispunt Rondweg-Afge- slechtedijk De heer VAN DER HARTEN zal, zoals met de voorzitter is afgesproken, elke spreker na diens betoog direct antwoorden, althans zal daarop in gaan. Eerst wil hij echter het gemeentebestuur hartelijk dank zeggen vooi de wijze waarop zijn vrouw, hij en de chef kabinet zijn ontvangen. Hij betreurt het, dat b&w en de raad hebben moeten wachten. Een hevige sneeuwstorm vanmiddag was er mede verantwoordelijk voor, dat hij na de afgesproken tijd arriveerde. Het vrachtverkeer op de Maasroute en de inderdaad moeilijke verkeerssituatie in de binnenstad zorgden voor de rest. Hij sluit zich dan ook graag aan bij hetgeen de heer van Eek over het verkeerscirculatieplan opmerkte. Hij kan zich de zorgen over dit punt goed voorstellen en heeft met grote interesse de informatie in de bespreking met b&w aangehoord. Zelfs de voorzitter van gedeputeerde staten en provinciale staten kan niet tot in detail op de hoogte zijn. Dat zou ook niet goed zijn. De bedoeling van een werkbezoek is oriëntatie en luisteren, en dat bij wijze van boodschappen mee naar Den Bosch nemen en daar in de molen stoppen. Hopenlijk draait die molen niet langzaam en krijgen de besproken zaken wat meer aandacht dan anders het geval zou zijn ge weest. Daarbij is toch van belang, dat hij als voorzitter redelijk georienteerd is, als er besluiten moeten worden genomen, die een be paalde gemeente betreffen. Het is gezien de ligging en de grootte van de gemeente Steenbergen dat het verkeer veel aandacht eist. Het is hem duidelijk geworden, dat Steenbergen nogal met wegenproblemen kampt. Uit zijn notities blijkt, dat de provinciale technici de noor delijke omleiding van Kruisland toch wel een wat hogere urgentie toekennen, met name i.v.m. de structuur en de toekomstige ontwikkeling. Het kruispunt in Kruisland lijkt hem aan aanpak toe. Feit is dat er een verschil van opvatting is, de gemeente met een aantal instanties en de P.W.S. Hij heeft de indruk, dat in deze zaak entamering van bestuurlijk overleg goed zou zijn. De opstelling van P.W.S. zou moge lijk ook te maken kunnen hebben met het kostenaspect. Hem is bekend, dat de gemeente binnenkort antwoord ontvangt en wellicht kan in vervolg hierop een gesprek worden georganiseerd, waarbij wellicht nog eens extra gekeken kan worden naar de opvattingen van A.N.W.B.Veilig Ver keer Nederland, rijkspolitie, de gemeentelijke verkeerscommissie en de plaatselijke bevolking. Erkend moet worden, dat dit toch heel wat betekent. Het kruispunt Afgeslechtedijk - rondweg is zo'n verschijnsel, dat als wonderlijk kan worden gekenmerkt. Met de grootste deskundigheid en bezorgdheid zijn allerlei voorzieningei getroffen en toch blijkt, dat het een zorgwekkend kruispunt is. Vaak blijken er te weinig referentiepunten te zijn, want een grote open ruimte kan nadelig werkendoor te weinig houvast. En dit vaak in tegen stelling tot veel slechtere en minder overzichtelijke situaties. Dit is een psychologisch probleem, dat niet door verkeerslichten of borden is op te lossen, omdat die dikwijls desoriënterend kunnen werken.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1981 | | pagina 25