- 3 - Het aantal ongevallen mag verminderd zijn maar de situatie blijft een punt van grote zorg. Vanuit de bevolking en de gemeenteraad is meermalen aangedrongen op een ver betering van de beveiliging door middel van verkeerslichten of de aanleg van een fietstunnel. Ook van de zijde van Provinciale Waterstaat wordt ons bij herhaling gezegd, dat bij aanleg nu, dit Kruispunt er heel anders uit zou zie Onze vraag is eigenlijk voor de hand liggend, n.l. "Hoe zou men het nu dan doen en is daar niet naar toe te werken?". Tegen deze achtergrond van het bovenvermelde zou een goede en korte fiets- verbinding tussen Kruisland en Steenbergen een bijdrage kunnen leveren. De gezamenlijke 1eefbaarheidsgroepen in de gemeente hebben deze suggestie inged i end Omdat realisering in het kader van de ruilverkaveling niet mogelijk blijkt zal bedoeld fietspad worden ingebracht in het streekgewestelijk deelplan "Fietspaden" wat een onderdeel is van het basisplan "Openluchtrecreatie". Het is ons bekend dat de provincie een "potje" heeft voor de aanleg van fiets paden en onze vraag is of er voor dit fietspad,) wat naast de al vermelde verkeersfunctie ook een recreatieve rol kan hebben, een beroep op dat "potje" kan worden gedaan. 2.4 De Zoomweg en de verbinding Noord-Brabant - Noordelijk Zeeland. De urgentie en prioriteit van de Zoomweg is voldoende bekend en wordt onder schreven en geëntameerd door de provinciale overheid. Ten aanzien van de tracé-keuze merken we op dat deze raad op 22 februari 1979 het onaanvaardbaar heeft uitgesproken over het deel uit laten maken van de provinciale omleidingsweg S9 van het tracé. Het mag wél verheugend genoemd worden dat de z.g. "noordelijke" gemeenten op één lijn zijn gebracht en de voorkeur geven aan het z.g. "westelijk" tracé A4-B1 (0 BI Dit westelijk tracé fungeert meteen voor een groot gedeelte als noordelijke omleiding in de provinciale verbinding Noord-Brabant - Zeeland via Zijpe, althans voor de richting West - Noord en omgekeerd. Na het gereed komen van de Philipsdam in 1984 wordt een aanzienlijke toename van het recreatieverkeer verwacht en we zijn van mening dat daarop nu al dien te worden geanticipeerd. Daarbij dient eveneens betrokken te worden de wellicht noodzakelijk of ge wenst blijkende aansluiting van de al eerder genoemde S7 op de Zoomweg, waar door ook voor het oost-west verkeer een noordelijke omleiding tot stand komt, terwijl deze aansluiting ook positief werkt voor het verkeer naar het noorden dat niet meer via de Steenbergse kom de Zoomweg bereiken kan. In dit verband valt ons de wat theoretische benadering op van de konsekwen- ties van de Philipsdam in de "Nota ruimtelijke hoofdstruktuur West-BRabant 1980". Op blz. 119 wordt t.a.v. de weg Steenbergen - StRhi1ips1 and opgemerkt dat de weg zal aansluiten op de Philipsdam en dit gevolgen kan hebben voor de belasting van lokale wegen. Daaraan wordt echter doodleuk toegevoegd, dat eventuele aanpassingen niet zodanig zullen worden uitgevoerd dat deze ver binding gaat functioneren als hoofdverbinding tussen Brabant en Zeeland en de opmerking sluit met: "Daartoe zijn voldoende andere mogelijkheden aanwezig". Een blik op de kaart van de nieuwe situatie toont echter overduidelijk aan da de recreanten daar zeker anders over zullen denken, wat verrregaande gevolgen kan hebben voor de nu reeds te zwaar belaste wegen in de kom van Steenbergen De kortste weg tussen 2 punten is nog steeds de rechte lijn. Het is zaak om aan deze problematiek nu ruime aandacht te besteden omdat het "straks" wel licht te 1aat zal zijn. De gemeente Steenbergen zal worden ingedeeld in groeiklasse 4, wat volgens deze raad ook een juiste beslissing is. De aanleg van de Zoomweg en aan sluitingen, zoals boven vermeidkunnen aan de groeiklasse 4 positieve bij dragen leveren, niet om het waar te maken maar de verkeersstructuur te verbeteren. T.a.v. de door de "noordelijke" gemeenten uitgesproken voorkeur voor het "westelijk" tracé vragen wij dringend ondersteuning door Gedepu teerde Staten, Provinciale Staten, de P.P.D. en P.W.S. Éénstemmig heid in deze zou wel eens doorslaggevend kunnen zijn voorde uit eindelijke beslissing.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1981 | | pagina 24