- 2 -
gebruikelijke gebed
1. OPENING
De VOORZITTER opent om 17-^0 uur de vergadering met het
en heet alle aanwezigen van harte welkom, in het bijzonder de mensen die, ondanks
het ongewone uur, op de publieke tribune hebben plaats genomen en niet in de
laatste plaats de vertegenwoordigers van de pers. Een apart welkom wil hij
richten tot de commissaris der koningin en de chef kabinet, die de gehele middag
aan Steenbergen hebben willen besteden. De raad biedt hij excuses aan voor het
verlate aanvangsuur, dat te wijten is aan de slechte weersomstandigheden.
Spreker geeft vervolgens een overzicht van het gevolgde programma en de
gespreksonderwerpen. Bsw hebben de comm i ssar i suitgenodigd om t.z.t. de nieuw
en verbouw van het gemeentehuis te openen.
Memoreren wil hij ook, dat de commisssaris kennis genomen heeft van de ver
keerssituatie op het kruispunt Markt - Brugweg in Kruisland. Op advies van de
commissaris zullen b&w met de betreffende gedeputeerde in contact treden.
2. BESPREKING TRACE ZOOMWEG EN ANDERE VERKEERSPROBLEMEN
De heer VAN ECK spreekt als volgt:
Mijnheer de commissaris,
Bij deze gelegenheid zouden wij enkele punten naar voren willen brengen be
treffende verbeteringen aan bestaande situaties aan kruispunten en wegen, die
in beheer bij de provincie, op Steenbergs grondgebied liggen. Alsmede de aan
dacht vragen voor in de toekomst mogelijk uit te voeren werken op wegenbouw
kundig gebiedwaarvoor de medewerking van het provinciaal bestuur onontbeerlijk
zal zijn
2.1 De noordelijke omleiding Kruisland
Nu binnenkort de zuidelijke omleiding rond Oud Gastel in de S7 zal worden
uitgevoerd, rijst de vraag of het niet voor de hand ligt daarop aansluitend
het kleine stukje vanaf Gasteis Veer tot aan de Langeweg te Kruisland even
eens spoedig aan te pakken.
De dorpskom van Kruisland wordt door Veilig Verkeer Nederland als zeer gevaar
lijk aangemerkt en men acht ingrijpende aanpassing zeer noodzakelijk.
Bovendien maakt het doorgaand verkeer veelvuldig gebruik van een tweetal
sluipwegen met alle gevaren van dien.
Bij het doortrekken van de weg vanaf de brug Gasteis Veer naar de Langeweg
te Kruisland, zouden die problemen kunnen worden ondervangen.
Provinciale Waterstaat heeft al een idee hoe deze nieuwe verbinding gesitueerd
zou kunnen worden en de gemeente heeft al voorbereidingen getroffen voor op
neming in de struktuur- en bestemmingsplannen.
2.2 Het kruispunt Markt - Brugweg te Kruisland
Van de voorzitter heb ik zo juist gehoord, dat u zich ter plaatse op de hoogte
hebt gesteld. U hebt dan gezien dat dit kruispunt dringend om maatregelen
vraagt. Tot nog toe is er maar één resultaat, n.l. "uitstel". Het hele ge
beuren begint zo zoetjes aan aan "heet hangijzer" te worden.
Ondanks adviezen van de ANWB, Veilig Verkeer Nederland, de Rijkspolitie, de
gemeentelijke Verkeerscommissie en de ervaringen van de plaatselijke bevolkinc
blijft Provinciale Waterstaat vasthouden aan de handhaving van een voorsor-
teervak, wat amper die naam mag hebben, omdat een 1 inksafs 1 aande vrachtwagen
de doorgang voor het rechtdoorgaand verkeer onmogelijk maakt.
Ook het argument dat er gevreesd moet worden voor "kop-staart botsingen"
gaat naar onze mening niet op in de gewenste situatie.
Bij de door ons voorgestane oplossing wordt er een uitzichtwinst geboekt van
9 meter vanaf de Markt, wat zeer de moeite waard is omdat dat een verbetering
van 1/3 is ten opzichte van de huidige situatie.
De argumenten voor de door ons gedachte verbetering zijn ruimschoots bëkend
en we vragen ons af of er door Provinciale Waterstaat wel voldoende zwaar
wordt getild aan de adviserende instanties en de plaatselijke ervaring.
2.3 Het kruispunt Afges 1echtedijk in de provinciale omleidingsweg S9
Ondanks eerder aangebrachte wijzigingen blijft men dit kruispunt als gevaar
lijk ervaren. Ook het in het kader van de gemeentelijke VCP ingestelde
schoolonderzoek heeft uitgewezen, dat men er "als de dood voor is".