- 2 - gebruikelijke gebed 1. OPENING De VOORZITTER opent om 17-^0 uur de vergadering met het en heet alle aanwezigen van harte welkom, in het bijzonder de mensen die, ondanks het ongewone uur, op de publieke tribune hebben plaats genomen en niet in de laatste plaats de vertegenwoordigers van de pers. Een apart welkom wil hij richten tot de commissaris der koningin en de chef kabinet, die de gehele middag aan Steenbergen hebben willen besteden. De raad biedt hij excuses aan voor het verlate aanvangsuur, dat te wijten is aan de slechte weersomstandigheden. Spreker geeft vervolgens een overzicht van het gevolgde programma en de gespreksonderwerpen. Bsw hebben de comm i ssar i suitgenodigd om t.z.t. de nieuw en verbouw van het gemeentehuis te openen. Memoreren wil hij ook, dat de commisssaris kennis genomen heeft van de ver keerssituatie op het kruispunt Markt - Brugweg in Kruisland. Op advies van de commissaris zullen b&w met de betreffende gedeputeerde in contact treden. 2. BESPREKING TRACE ZOOMWEG EN ANDERE VERKEERSPROBLEMEN De heer VAN ECK spreekt als volgt: Mijnheer de commissaris, Bij deze gelegenheid zouden wij enkele punten naar voren willen brengen be treffende verbeteringen aan bestaande situaties aan kruispunten en wegen, die in beheer bij de provincie, op Steenbergs grondgebied liggen. Alsmede de aan dacht vragen voor in de toekomst mogelijk uit te voeren werken op wegenbouw kundig gebiedwaarvoor de medewerking van het provinciaal bestuur onontbeerlijk zal zijn 2.1 De noordelijke omleiding Kruisland Nu binnenkort de zuidelijke omleiding rond Oud Gastel in de S7 zal worden uitgevoerd, rijst de vraag of het niet voor de hand ligt daarop aansluitend het kleine stukje vanaf Gasteis Veer tot aan de Langeweg te Kruisland even eens spoedig aan te pakken. De dorpskom van Kruisland wordt door Veilig Verkeer Nederland als zeer gevaar lijk aangemerkt en men acht ingrijpende aanpassing zeer noodzakelijk. Bovendien maakt het doorgaand verkeer veelvuldig gebruik van een tweetal sluipwegen met alle gevaren van dien. Bij het doortrekken van de weg vanaf de brug Gasteis Veer naar de Langeweg te Kruisland, zouden die problemen kunnen worden ondervangen. Provinciale Waterstaat heeft al een idee hoe deze nieuwe verbinding gesitueerd zou kunnen worden en de gemeente heeft al voorbereidingen getroffen voor op neming in de struktuur- en bestemmingsplannen. 2.2 Het kruispunt Markt - Brugweg te Kruisland Van de voorzitter heb ik zo juist gehoord, dat u zich ter plaatse op de hoogte hebt gesteld. U hebt dan gezien dat dit kruispunt dringend om maatregelen vraagt. Tot nog toe is er maar één resultaat, n.l. "uitstel". Het hele ge beuren begint zo zoetjes aan aan "heet hangijzer" te worden. Ondanks adviezen van de ANWB, Veilig Verkeer Nederland, de Rijkspolitie, de gemeentelijke Verkeerscommissie en de ervaringen van de plaatselijke bevolkinc blijft Provinciale Waterstaat vasthouden aan de handhaving van een voorsor- teervak, wat amper die naam mag hebben, omdat een 1 inksafs 1 aande vrachtwagen de doorgang voor het rechtdoorgaand verkeer onmogelijk maakt. Ook het argument dat er gevreesd moet worden voor "kop-staart botsingen" gaat naar onze mening niet op in de gewenste situatie. Bij de door ons voorgestane oplossing wordt er een uitzichtwinst geboekt van 9 meter vanaf de Markt, wat zeer de moeite waard is omdat dat een verbetering van 1/3 is ten opzichte van de huidige situatie. De argumenten voor de door ons gedachte verbetering zijn ruimschoots bëkend en we vragen ons af of er door Provinciale Waterstaat wel voldoende zwaar wordt getild aan de adviserende instanties en de plaatselijke ervaring. 2.3 Het kruispunt Afges 1echtedijk in de provinciale omleidingsweg S9 Ondanks eerder aangebrachte wijzigingen blijft men dit kruispunt als gevaar lijk ervaren. Ook het in het kader van de gemeentelijke VCP ingestelde schoolonderzoek heeft uitgewezen, dat men er "als de dood voor is".

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1981 | | pagina 23