- 32 - Alleen door de post t.o.v. 1981 5-000,-- lager te stellen wordt er bezui n i gd. bPost 82.10, bezuinigd wordt 50.000,-- op externe adviseurs t.o.v. 1981 nadat eerst wederom de post met 50.000 ,-- is verhoogd. Ook hier geldt dat bij een korting t.o.v. 1981 bezuinigd kan worden, doch wij hebben er behoefte aan voorts ter discussie te stellen of het wel noodzakelijk is alle kosten voor externe adviseurs te continueren. Indien het VCP wordt afgemaakt en, vanwege de grote vraag of en zo ja waar de Zoomweg komt, grotendeels in de ijskast verdwijnt vragen wij ons af of het wel zinvol is t.z.t. een duur en verouderd rapport als niet relevante informatie ter zijde te moeten leggen Het lijkt ons daarom beter de rapportage onmiddellijk te stoppen en als gemeenteraad te trachten een klein aantal knelpunten, die er ook al waren vóór de aanvang van het VCP, op te lossen. Indien wij de inhoud van het structuurplan bezien, dan kunnen wij ook alleen maar constateren, dat datgene waarover men spreekt wordt bevestigd en verder dient de rapportage als vulling voor het archief. De opmerking van het college, dat voortaan alleen nog gerichte opdrachten zullen worden verstrekt geeft op zich al te denken over het verleden. Indien dan bovendien niet daadwerkelijk wordt bezuinigd is er voor ons voldoende aanleiding u te verzoeken een opgave van de kosten voor externe adviseurs 1982 te verstrekken, zodat wij kunnen beoordelen wat daarvan kan worden geschrapt, zodat van werkelijke bezuiniging sprake zal zijn. c.post 84.00, autokosten personeel. Het wordt eentonig, doch ook hier is de gesuggereerde besparing van 5-000 ,-- misleidend, indien t.o.v. 1981 de kosten verhoogd zijn met 12.000,--. Wij stellen daarom voor de kosten op dezelfde hoogte vast te stellen dan in 1981, daardoor zullen er vanwege de gestegen kilometerkostprijs minder kilometers gereden worden.hetgeen tegelijkertijd een bijdrage is aan verhoogde efficiency. Uw gewijzigde regeling ontbreekt verder bij de voorstellen. d. dat de excursie voor de raadsleden is afgeschaft was begrijpelijk en wij hebben daarin zelf mee kunnen beslissen. Dat de excursie of het uitstapje van het personeel zonder meer wordt ge schrapt past o.i. niet bij een moderne werkgever, hetgeen toch bij de politieke achtergrond van dit college mag worden verondersteld. Duidelijk is dat er een aantal ambtenaren zijn,die er niet op zitten te springen, doch nadat ook het kerstpakket al is afgenomen als "zachte" arbeidsvoor waarde, lijkt het ons beter voor de onderlinge samenwerking en het weder zijds begrip, indien het college deze maatregel na overleg met de betrokkenen had geconcludeerd. Betere motivatie leidt tot verhoogde efficiency en ons lijkt dat op zich al een besparing. e. over meevallers durven wij niet te praten, daar de grond om dit in geld uit te drukken momenteel ontbreekt, doch in relatie tot de gevraagde kwar taalnota's lijkt het ons toch zinvol in acht te nemen: 1. de minder ongunstige exploitatie van het zwembad indien de te pri jzen suggestie van de sportcommissie wordt overgenomen; 2. de financiële mogelijkheden in 1982 die ontstaan nadat het sociaal cultu reel plan wordt vastgesteld in afwijking tot het bekende volume; 3. de straatve rli chti nq zou gedurende de zomertijd of een variant daarop volgens het nachttarief berekend kunnen worden; k. de opbrengsten van de algemene begraafplaats te toucheren; 5. het proces tegen de Staat af te wachten i.v.m. de te restitueren voor schotten uit de verfi jningsuitkering slechte bodem en in te spelen op een eventueel gunstigere rentevoet. Al met al zaken, 1 i jkt ons,die de aandacht van het college zeker verdienen en het rechtvaardigen u te verzoeken nu e.e.a. bij te sturen en u met klem te verzoeken de marsroute voor 19 82 grotendeels op basis van de kwartaal nota1s te bepalen.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1981 | | pagina 177