26 XI. VOLKSHUISVESTING EN WONINGBOUW Onze gemeente, zoals zo veel andere, kent nog steeds een groot aantal woningzoekenden. Het blijkt een hardnekkig probleem. Vorig jaar spraken wij over de "kale vlakte" in Noord-Oost. Dank zij, onder meer de inspanningen van de wethouder van volkshuisves ting Hoendervangers, komt daar nu duidelijk verandering in. Er worden, of er zullen worden gebouwd, 3S woningwetwoningen, 79 huurwo ningen door "Progress", 50 huurwoningen door het Schilderspensioenfonds en 14 premie A koopwoningen; op Welberg 7 woningen en in Kruisland 8 woningwetwoningen plus 8 woningen voor één en twee persoons huishoudens. Voor 1983 staan nu reeds 46 woningwetwoningen op het programma. Een nadeel zijn de hoge huren, die door de hoge bouwkosten ontstaan. Het is daarom een noodzaak dat het systeem van huursubsidie niet wordt aangetast. Er zal ook in de toekomst voldoende aandacht moeten worden geschonken aan woningbouw in dekleine kernen, zodat er snel op de behoefte kan worden ingespeeld. Door het duidelijk wijzigende behoeftenpatroon wat het soort woning be treft dat men wil zal de mogelijkheid tot snelle aanpassing van de bouw plannen nodig zijn. Er vragen steeds meer jongeren om zelfstandige huisvesting terwijl ook de grootte van de huishoudens het zinvol maakt zich af te vragen of het nog wel nuttig is door te gaan met het bouwen van grote eensgezinswoningen. Ook de betaalbaarheid is zeer belangrijk en we denken dat er twee vliegen in één klap kunnen worden gevangen n,l. redelijker huren en daardoor minder beroep op huursubsidies. Het is inmiddels bekend dat de vooroorlogse woningen aan de Dintelóordseweg op de nominatie te staan om te worden gesloopt. We zouden het op prijs stellen dat ter plaatse vervangende woningbouw wordt gepleegd zodat de bewoners, in staat zullen zijn daar te blijven wonen, wanneer ze dat zouden wensen Tenslotte willen we graag vernemen hoe de toewijzing door middel van het puntensysteem heeft gewerkt. We achten de proefperiode nu voldoende en zouden een definitieve versie willen zien, die klaar en duidelijk wordt toegepast. Bij afwijking zal degene die belast is met de toewijzing een duidelijke motivatie dienen te overleggen. XII. OPENBARE WERKEN Over de bij de aanbiedingsbrief gevoegde Investeringsstaat 1982 zullen we ons niet eerder uit kunnen spreken dan na de antwoorden van het college op de door ons voorgestelde mogelijkheden tot bezuinigen. Wel kunnen we stellen dat met name de aanpassingen van de gemeenschaps- huizen op Welberg en De Heen hoog op ons lijstje staan. We stellen ons op het standpunt dat op zo kort mogelijke termijn moet worden gekomen tot de bouw van een tribune bij de sporthal, terwijl ook een multi-functionele vloer een oplossing kan bieden voor het steeds te rugkerende gebrek aan een ruimte voor grote evenementen, zoals carnaval enz. We menen daar een redelijke oplossing te kunnen bieden die relatief weinig bergruimte vraagt, gemakkelijk te leggen en te verwijderen is en eenvoudig te onderhouden. Voor de realisering van tribune en vloer achten wij de reserve voor het drie-in-één plan het aangewezen middel.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1981 | | pagina 171