- 9 -
13b. 1. INTREKKING RAADSBESLUIT
2. VOTERING CREDIET 6. 210.000,-- VOOR VERBOUWING EN
AANPASSING DEN GAMMELE (55eWIJZBEGR.1980)
De heer RADEMAKERS vraagt welk raadsbesluit ter intrekking wordt voor
gedragen
De VOORZITTER antwoordt, dat er geen raadsbesluit tot afbraak van de
Gummarusschool blijkt te bestaan, althans niet is te vinden. Mocht er naar
de mening van de raad toch een dergelijk besluit zijn dan wordt het door
aanneming van het voorstel geacht te zijn ingetrokken.
De heer VAN SCHILT denkt, dat het besluit destijds is genomen tijdens
de discussie naar aanleiding van een punt onder de rondvraag.
De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
14. RONDVRAAG
A. Schriftelijk
1. demping bermsloten Eerste Boutweg, Kruisland
De VOORZITTER citeert de volgende door de fractie Kruisland '78
ingezonden brief:
"Verschillende malen zijn wij benaderd door bewoners van de le Boutweg
in Kruisland met het verzoek om de bermsloten voor de woningen te
dempen.
Op Verzoek van wethouder C.Ooms zijn wij met de 2 Kruislandse raads
leden de situatie ter plaatse wezen bekijken.
Wij zijn van mening met de bewoners dat de stukjes sloot tussen de
opritten een moeilijk te onderhouden zaak is. Vit onderhoud zal met
de hand dienen te geschieden en zal in de loop der tijd met hoge
uurlonen een kostbare zaak zijn. Wij zijn dan ook van mening dat het
economisch gezien aan te bevelen is deze korte slootjes te dempen.
De situatie is zowel bij wethouder Ooms als bij dir.openbare werken
bekend.
Wij verzoeken daarom stappen te ondernemen om aan o.i. bovengenoemde
redelijke verlangens tegemoet te komen.
De VOORZITTER verwijst in eerste instantie naar het toch bewust
genomen raadsbesluit tot het opknappen van de Eerste Boutweg. B&W
zien het niet als normaal om de sloten door riolering te vervangen,
omdat zij alleen dienen voor de opvang van regenwater. Wel worden deze
opgeknapt en opgeschoond, hetgeen mach inaa 1 kan gebeuren.
De heer RADEMAKERS meent, dat er wel redenen zijn om tot demping
over te gaan. Immers in de Molenstraat en de Molenweg is dat ook ge
beurd en de situatie daar is goed vergelijkbaar. De Kruislandse raads
leden zijn op verzoek van wethouder Ooms ter plaatse gaan kijken en
allen zijn het er over eens, dat de verlangens van de bewoners onder
steuning verdienen. Hij denkt aan de verkeersveiligheid en het onder
houd, dat ook in de Molenstraat en Molenweg grote problemen opleverde.
Ook het feit de bermen op sommige plaatsen maar 30 a 40 cm breed zijn
speelt mee. Het is toch eigenaardig, dat binnen één groot project er in
een gedeelte wèl en een ander gedeelte niet sloten worden gedempt. Met
name geldt dat voor de Molenweg en de Eerste Boutweg, waar de situatie
nagenoeg hetzelfde is. Hij acht het niet rechtvaardig en reëel om met
verschillende maten te meten. Daarom heeft zijn fractie het verzoek
ondersteund. Er is inmiddels een begroting opgesteld en hij raadt aan
om het nu meteen goed te doen zodat in de toekomst geen problemen ont
staan.
De VOORZITTER meent, dat door wijziging van de plannen voor de
Molenweg de raad destijds een precedent heeft geschapen, waarmee hij
nu wordt geconfronteerd. Hij vreest, dat hij toegeven er op meer plaatsen
in het buitengebied dezelfde situatie gaat ontstaan.