- 10 -
- De parkeerplaats zal ook dienen voor het ABN-personeel en de ABN-cliëntele
en dit terwijl de A.B.N. er weinig tegenover stelt.
In een toelichting stelt de heer CORNEL, dat hoewel de situatie niet
gelukkig moet worden geacht, de parkeervoorziening toch wel een welkome aan
vulling is.
CONCLUSIE: Met uitzondering van de heer HEIJMANS wordt dit voorstel niet door
de commissie gesteund. Zij geven B&W in overweging om dit voorstel niet tot
uitvoering te brengen, doch een meer geordend parkeren op de Kade te be
vorderen."
De heer VAN RIESSEN spreekt alsvolgt:
"Zoals uit de adviezen van beide commissies blijkt zijn er vraagtekens ge
plaatst bij dit voorstel.
Onze fractie komt tot de volgende punten:
- het gaat om uitbreiding van ongeveer 15 parkeerplaatsen. Er wordt wel ge
sproken over 21, maar er zijn er thans al 6 a 7
Is dan een investering van 6.000,per parkeerplaats redelijk?
- er is slechts één rijbaan voor tweerichtingsverkeer beschikbaar en gezien
het aantal parkeerplaatsen, die niet direct in het zicht liggen, lijkt ons
dat voor 21 plaatsen onvoldoende.
- de in- en uitrit ligt precies in een bocht en bij een kruispunt en wij
vrezen een gevaarlijke situatie, vooral ook omdat de aan- en afvoer door
het smalle toegangswegje stagnatie zal opleveren.
- het wordt een officieel parkeerterrein, zodat o.i. de totale accommodatie
toch aan redelijke voorwaarden moet voldoen;
- past dit parkeerterrein in het aankomend verkeerscirculatieplan
wij kunnen ons niet voorstellen, dat verkeersdeskundigen een dergelijke
situatie zullen accepteren.
Op grond van het bovenstaande en beseffende, dat er behoefte is aan parkeer
gelegenheid direct aan het stadscentrum stelt de CDA-fractie het volgende voor:
1. inrichting van het terrein aan de Kade tot parkeerterrein.
Volgens onze informatie zijn er ongeveer 30 35 plaatsen te creëren.
2. inbreng van parkeermogelijkheden in het verkeerscirculatieplan en daaraan
gekoppeld onderzoek naar de mogelijkheden om ter plaatse een groter parkeei
terrein aan te leggen, dat ook kan uitwegen op b.v. de Fabrieksdijk en een
bredere uitrit op de Kaaistraat kan krijgen. De toekomstige functie van de
Kaaistraat is in dat kader dan ook bekend.
De C.D.A.-fractie meent dat door bovenstaande suggesties wordt tegemoet gekomen
aan de ontvangen brief van het K.N.O.V. èn het C.I.M.K.rapport. En dat zowel
op korte als lange termijn."
De heer HEIJMANS is blij, dat het voorstel er is. Al vier jaar loopt
deze kwestie. Hij is verbaasd over het voorstel van het C.D.A.. Hij vraagt
zich daarbij af of de Kade veel veiliger zal zijn. Hij houdt onverkort vast
aan het voorstel van B&W. Wellicht komt t.z.t. het achterliggende terrein ook
besch i kbaar
De heer VAN ECK zegt, dat de PvdA de uitrit, verkeertechnisch gezien,
gevaarlijk vindt. De continuïteit is niet verzekerd omdat de A.B.N. mogelijk
nog eens uitbreidt. Een aantal parkeerplaatsen wordt door eigen personeel ge
bruikt en plaatsing achter een gebouw is een ongelukkige keuze. Ook zijn fractie
ziet meer voordelen in inrichting van de Kade als parkeerterrein. Het uitzicht
is daar in ieder geval beter. Gezien de lage bezettingsgraad van het parkeei
terrein aan de Westdam ziet hij de voorgestelde investering liever niet.
De heer VAN DE KAR ziet graag rapportage over de mogelijkheden, die het
kade-terrein biedt.
Voor de heer HAGE telt de wens van de middenstand zwaar, al onderschrijft
hij de bedenkingen van het C.D.A.. Hij ziet een betere oplossing in ordening
op de Kade en eventueel een terrein achter het ABN-gebouw, dat ontsluiting
geeft op de Fabrieksdijk.
De heer VAN MEER steunt het voorstel van het C.D.A.
De VOORZITTER wijst er op, dat de gemeente al vóór het Verkeerscirculatie
plan met het A.B.N. in onderhandeling was. Een en ander vloeide voort uit de
aanbevelingen van het CI.M.K.-rapportDe uitrit is weliswaar smal, maar de
breedte is tot vier meter te verbreden.