- 10 - - De parkeerplaats zal ook dienen voor het ABN-personeel en de ABN-cliëntele en dit terwijl de A.B.N. er weinig tegenover stelt. In een toelichting stelt de heer CORNEL, dat hoewel de situatie niet gelukkig moet worden geacht, de parkeervoorziening toch wel een welkome aan vulling is. CONCLUSIE: Met uitzondering van de heer HEIJMANS wordt dit voorstel niet door de commissie gesteund. Zij geven B&W in overweging om dit voorstel niet tot uitvoering te brengen, doch een meer geordend parkeren op de Kade te be vorderen." De heer VAN RIESSEN spreekt alsvolgt: "Zoals uit de adviezen van beide commissies blijkt zijn er vraagtekens ge plaatst bij dit voorstel. Onze fractie komt tot de volgende punten: - het gaat om uitbreiding van ongeveer 15 parkeerplaatsen. Er wordt wel ge sproken over 21, maar er zijn er thans al 6 a 7 Is dan een investering van 6.000,per parkeerplaats redelijk? - er is slechts één rijbaan voor tweerichtingsverkeer beschikbaar en gezien het aantal parkeerplaatsen, die niet direct in het zicht liggen, lijkt ons dat voor 21 plaatsen onvoldoende. - de in- en uitrit ligt precies in een bocht en bij een kruispunt en wij vrezen een gevaarlijke situatie, vooral ook omdat de aan- en afvoer door het smalle toegangswegje stagnatie zal opleveren. - het wordt een officieel parkeerterrein, zodat o.i. de totale accommodatie toch aan redelijke voorwaarden moet voldoen; - past dit parkeerterrein in het aankomend verkeerscirculatieplan wij kunnen ons niet voorstellen, dat verkeersdeskundigen een dergelijke situatie zullen accepteren. Op grond van het bovenstaande en beseffende, dat er behoefte is aan parkeer gelegenheid direct aan het stadscentrum stelt de CDA-fractie het volgende voor: 1. inrichting van het terrein aan de Kade tot parkeerterrein. Volgens onze informatie zijn er ongeveer 30 35 plaatsen te creëren. 2. inbreng van parkeermogelijkheden in het verkeerscirculatieplan en daaraan gekoppeld onderzoek naar de mogelijkheden om ter plaatse een groter parkeei terrein aan te leggen, dat ook kan uitwegen op b.v. de Fabrieksdijk en een bredere uitrit op de Kaaistraat kan krijgen. De toekomstige functie van de Kaaistraat is in dat kader dan ook bekend. De C.D.A.-fractie meent dat door bovenstaande suggesties wordt tegemoet gekomen aan de ontvangen brief van het K.N.O.V. èn het C.I.M.K.rapport. En dat zowel op korte als lange termijn." De heer HEIJMANS is blij, dat het voorstel er is. Al vier jaar loopt deze kwestie. Hij is verbaasd over het voorstel van het C.D.A.. Hij vraagt zich daarbij af of de Kade veel veiliger zal zijn. Hij houdt onverkort vast aan het voorstel van B&W. Wellicht komt t.z.t. het achterliggende terrein ook besch i kbaar De heer VAN ECK zegt, dat de PvdA de uitrit, verkeertechnisch gezien, gevaarlijk vindt. De continuïteit is niet verzekerd omdat de A.B.N. mogelijk nog eens uitbreidt. Een aantal parkeerplaatsen wordt door eigen personeel ge bruikt en plaatsing achter een gebouw is een ongelukkige keuze. Ook zijn fractie ziet meer voordelen in inrichting van de Kade als parkeerterrein. Het uitzicht is daar in ieder geval beter. Gezien de lage bezettingsgraad van het parkeei terrein aan de Westdam ziet hij de voorgestelde investering liever niet. De heer VAN DE KAR ziet graag rapportage over de mogelijkheden, die het kade-terrein biedt. Voor de heer HAGE telt de wens van de middenstand zwaar, al onderschrijft hij de bedenkingen van het C.D.A.. Hij ziet een betere oplossing in ordening op de Kade en eventueel een terrein achter het ABN-gebouw, dat ontsluiting geeft op de Fabrieksdijk. De heer VAN MEER steunt het voorstel van het C.D.A. De VOORZITTER wijst er op, dat de gemeente al vóór het Verkeerscirculatie plan met het A.B.N. in onderhandeling was. Een en ander vloeide voort uit de aanbevelingen van het CI.M.K.-rapportDe uitrit is weliswaar smal, maar de breedte is tot vier meter te verbreden.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1980 | | pagina 71