- 8 - totaal zo'n 30 km, waarvan misschien enkele kilometers zullen afvallen. Bij elkaar een lengte van 100 km. Enkele wegen van de Heense Polder gaan waarschijnlijk over naar onze gemeente. Ik heb dit alles opgesomd om aan te tonen, dat dit onderhoud elk jaar een fiks bedrag van onze begroting zal vragen. Dit is een gegeven. Hier komen we niet onderuit. Door uit te stellen verschuiven we niet alleen het pro bleem, maar we maken het nog groter en de financiële consequenties worden er alleen maar zwaarder door. De besparing op de rente, door een latere uitvoering, zal dit niet goed kunnen maken. Als slot wil ik nog opmerken, dat onze gemeente onevenredig grote lasten t.a.v. de wegen op haar schouders krijgt. Wij stellen voor om stappen te ondernemen de hogere overheden hierop te attenderen en een redelijke financiële bijdrage te vragen." De VOORZITTER merkt op, dat BSW bezig zijn met het opmaken van een Zomernota 1980. Voorts heeft het geen zin de hogere overheid om een bij drage te vragen voor het groot aantal wegen. Daarvoor bestaat geen regeling. De heer HEIJMANS sluit zich aan bij de woorden van de heer Rademakers. De Boomdijk wordt intensief gebruikt. Gezien de slechte staat van de Moer- straatseweg vraagt hij BsW bij de provincie aan te dringen op verbetering. Daardoor wordt ook de Boomdijk ontlast. De heer HAGE verklaart, dat gezien de verkeersfunctie en de slechte staat waarin zij verkeert de Boomdijk vóór de winter moet zijn verbeterd. Uitstel zal tot hogere kosten voor de komende jaren leiden. De V.V.D. geeft B&W graag in overweging ook de komende jaren, zoveel als mogelijk, gelden te reserveren voor werkzaamheden aan wegen, in het voorstel genoemd. Achterstand in onderhoud zal de kosten aanzienlijk verhogen. De heer VAN ELZAKKER deelt mee, dat zijn fractie de wegen heeft bekeken en heeft geconstateerd, dat de staat waarin zij verkeren, wel meevalt. De Boom dijk is inderdaad slecht aan het worden, maar toch nog niet gevaarlijk. Onder verwijzing naar het advies van de financiële commissie stelt hij voor om wel het crediet te voteren, maar de werkzaamheden in 1981 uit te voeren. De hoge rentestand op dit moment geeft daartoe alle aanleiding. De in het voorstel genoemde urgent ielijst ziet hij graag gewijzigd. Zo is de Koeveringsedijk slechter als de Stoofdijk en behoort op de 2e plaats te staan. De heer VAN MEER steunt het voorstel van de heer van Elzakker. Hij con stateert, dat van de 3 km lange Boomdijk een 500 meter echt slecht zijn. Wellicht kunnen die voor de winter provisorisch worden opgeknapt. De rest kan dan in 1981. De heer ADRIAANSEN verklaart dat zijn fractie het voorstel van B&W steunt, in dier voege, dat nu het crediet wordt gevoteerd en uitvoering in 1981 plaats vindt. Wethouder OOMS deelt mee, dat B&W over deze kwestie opnieuw hebben gesproken, mede gezien de op komst zijnde bezuinigingsmaatregelen. B&W zouden graag zien, dat de raad het crediet vastlegt, maar de uitvoering verschuift naar 1981De kans bestaat,dat de gemeente geld moet lenen en dat is gezien de hoge rentestand onaantrekkelijk. Als blijkt, dat in 1981 de financiële positie tegenvalt dan kan het crediet wellicht beter worden gebruikt om vei schillende daarvoor in aanmerking komende wegen provisorisch op te knappen. Hierover zal tijdig met de commissie gemeentewerken of de raad overleg worden gep1eegd De VOORZITTER voegt hieraan toe, dat de verschuiving naar 1981 niet zo veel vertraging betekent, omdat er toch nog enige tijd verstrijkt i.v.m. de benodigde goedkeuring van gedeputeerde staten. Wethouder HOENDERVANGERS wijst er op, dat, gezien de ervaringen met de Westlandse Langeweg, uitvoering van de werkzaamheden in de winter niet aan te bevelen is. Aanvang in het voorjaar is veel beter. De heer RADEMAKERS betreurt het, dat zijn waarschuwing blijkbaar geen effect heeft gesorteerd. Een lagere rente zal de meerdere kosten door uitstel niet goed kunnen maken. De Goorhoekseweg is in november aangelegd en dat is prima gegaan. Het argument van de heer HOENDERVANGERS gaat dus niet op. Boven dien weet niemand of de rente volgend jaar wel lager zal zijn.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1980 | | pagina 69