- 7 -
Opmerking CIE GEMEENTEWERKEN:
"Naar aanleiding van de toelichting door de VOORZITTER signaleert de heer
VAN ECK dat deze nu niet de cijfers van het financiële rapport accepteert
en bij een andere taak de financiële onderbouw niet aanvalt. De VOORZITTER
en de heer CORNEL stellen, dat bij bezuinigingen op het wegenonderhoud de
gemeente t.z.t. de rekening gepresenteerd krijgt.
De heer OOMS deelt nog mede, dat de chef Financiën opdracht heeft
gekregen een nota uit te brengen omtrent de financiële toestand van de ge
meente.
De heer VAN ECK vraagt zich af of de gedachte uitvoering wel kan worden
toegepast. Dit o.a. omdat de "fundering" zou bestaan uit kinderkoppen.
De heer HEIJMANS beaamt, dat de kinderkoppen niet zijn omgedraaid. De VOOR
ZITTER breekt deze discussie af, omdat de technische uitvoering z.i. aan de
technici moeten worden overgelaten.
GECONCLUDEERD wordt wel, dat in de vergelijking met andere gemeenten
de gemeente Steenbergen onevenredig wordt belast met uitgaven t.b.v. wegen-
onderhoud en dat het gewenst is, dat daarom een aanvullende uitkering komt
uit een of andere bron. Mevr. ONLAND- VAN HAAREN stelt nog vernomen te hebben,
dat met name de burgers de Franseweg en de Moerstraatsewegbeide provinciale
wegen, zeer slecht vinden. Wellicht is dit mede de oorzaak, dat de Boomdijk
meer intensief wordt bereden en stuk gereden. Zij vraagt zich dan ook af of
niet bij Gedeputeerde Staten moet worden aangedrongen op verbetering van de
genoemde provinciale wegen. De heer CORNEL antwoordt hierop, dat onlangs
door G.S. een crediet is gevoteerd voor verbetering van de Franseweg.
CONCLUSIE: De P.v.d.Aj fractie komt er donderdag op terug; de rest van de
commissie is akkoord."
De heer RADEMAKERS spreekt alsvolgt:
"Op de eerste plaats wil ik vaststellen dat wij met het voorstel van B&W
accoord kunnen gaan. Dit is het crediet van 386.000,-- beschikbaar stellen
en dit jaar uitvoeren.
In dit agendapunt staat vermeld dat voldoende dekkingsmiddelen beschikbaar
zijn, door het uitvoeren van enig ander kapitaalwerk dat niet uitgevoerd
wordt. Ik neem aan dat B&W zich ook gebogen hebben over de financiële conse
quenties en tot bovenstaand advies is gekomen.
Bij de betreffende stukken was ook een overzicht gevoegd van de financiële
tegenvallers, welke ons te verwachten staan. Gaarne hadden we gezien, dat er
ook een overzicht was geweest van financiële meevallers of meer financiële
ruimten, die er op dit moment ook zijn, zoals bovengenoemde ruimte, ontstaan
door het niet uitvoeren van geplande kapitaa1swerken
Gezien de negatieve uitlatingen t.a.v. dit agendapunt in de commissieverga
deringen wil ik toch wel een paar opmerkingen maken.
Ten eerste: de urgentie.
Door dienst gemeentewerken is dit bekeken,in aanmerking genomen de toestand
van het betreffende wegdek en het al of niet intensieve gebruik van betreffende
weg. Ik geloof, dat we bij deze dienst over kundige en ervaren mensen be
schikken met jarenlange ervaring. Zij hebben hun zienswijze en advies gegeven.
Als een raadslid er meer van weet dan mag hij zich melden. Voor mij is een
goed houvast een advies van onze eigen technische dienst.
Op de tweede plaats zijn er nog al stemmen opgegaan om de verbetering naar
een volgend jaar te verschuiven. Dit zou m.i. een zeer slechte zaak zijn.
Ten eerste betekent een jaar uitstel, dus de winter over het huidige wegdek,
vooral bij een slechte winter, hogere kosten voor verbetering.
Ten tweede betekent uitstel hogere kosten aan materiaal, dit jaar gestegen
met 17 En het einde van deze stijging is nog niet in zicht.
Verder betekent een verschuiving naar later, dat we het wegenprobleem steeds
groter gaan maken. De voorgestelde wegen zouden in 3 jaar verbeterd moeten
worden. Daarna komen de volgende, want de gemeente heeft er nog meer dan de
genoemde. In totaal 70 km.
Een principe-besluit is genomen om de quartaire wegen van Cruys1andspo1ders
over te nemen. Daar is een ton of 7 a 8 voor nodig. Daarna in 198A zal een
groot gedeelte van de polderwegen bij de gemeente in onderhoud komen,