- 6 -
Omdat op dit moment niet duidelijk is of er werkelijk reden is om de
tarieven te verhogen stelt zijn fractie voor de tussentijdse verhoging niet
door te voeren zolang de gegevens over 1980 nog niet bekend zijn.
Dat kan over het eerste half jaar of over geheel 1980.
Het argument, dat de nieuwe afvalstoffenwet de verhoging noodzakelijk zou
maken, gaat niet op, want die wet geldt nog niet. Op een dergelijke basis ver
hogen komt zijn fractie voorbarig voor.
De VOORZITTER merkt op, dat het dekkingspercentage over 1979 op 66,6% is
berekend. Hij meent, dat het niet juist is om het ophalen van plastic zakken
in de discussie te betrekken. Het gaat nu om containerverhuur en storttarieven
Overigen vrezen BsW, dat ook al is het nieuwe ophaa1 systeem voordeliger er in
1981 toch tariefsverhoging zal moeten plaatsvinden om het dekkingspercentage
op pe i1 te houden
Spreker vindt, dat dit percentage best 80 kan bedragen.
De heer VAN ECK wijst er op, dat er in het voorstel wordt gesproken over
de exploitatiekostenberekening 1979 van de reinigingsdienst. Daarin is ook de
ophaling van huisvuil begrepen, zodat dit onderdeel wel degelijk meespeelt.
De VOORZITTER meent, dat dit niet wil zeggen, dat, nu blijkt, dat de
container- en storttarieven te laag blijken te zijn, niet alvast voor dit facet
optrekking redelijk is.
De heer VAN ECK herhaalt, dat het negatief saldo van de reinigingsdienst
voor de gemeente 25% is, zodat het dekkingspercentage wordt gehaald. Hij ziet
dan de noodzaak van een verhoging niet in, ook niet van een onderdeel.
De VOORZITTER merkt op, dat uit de cijfers duidelijk blijkt, dat er op
de containerhuur en storttarieven groter verlies wordt geleden. Het zou on
zakelijk zijn daarop niet tijdig in te spelen.
De heer VAN ECK blijft erbij, dat er gekeken moet worden naar de exploi
tatie van de reinigingsdienst in haar totaal. Het ene onderdeel kan wat duur
der uitkomen dan het ander, maar dat is nog geen reden om tussentijds met een
bijstelling te komen. Het totaalbeeld geeft daartoe geen aanleiding en zeker
niet voor de nu voorgestelde forse verhoging van ongeveer 25
Het past bovendien niet in het streven van de overheid om de verhogingen zo
laag mogelijke te houden.
De VOORZITTER stelt daartegenover, dat de hogere overheid ook t.a.v. de
gemeente matigt. Het is de taak van de raad de gemeentehuishouding draaiende
te houden.
De heer RADEMAKERS vindt het reëel aan te nemen, dat de kosten zullen
stijgen en daaruit de consequentie te trekken door tussentijds te verhogen.
Het dekkingspercentage van 66,6 is een duidelijke waarschuwing. Hij steunt
het voorstel van BSW.
Wethouder HOENDERVANGERS merkt op, dat als de raad niet tot tariefsver
hoging besluit volgend jaar moeilijkheden met het ministerie zullen ontstaan,
omdat er dan zeker van een forse verhoging sprake zal zijn. De thans voorge
stelde verhoging draagt bij tot geleidelijke aanpassing.
De heer VAN ECK vraagt schorsing.
De VOORZITTER schorst om 19-45 uur de vergadering.
de VOORZITTER heropent de vergadering om 19-^8 uur.
De heer VAN ECK deelt mee, dat zijn fractie alsnog met het voorstel ak
koord gaat, maar bij de begrotingsbehandeling de post reiniginsdienst kritisch
zal bezien.
De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
11. VOTERING CREDIET VOOR VERBETERING BOOMDIJK (49e wijz.begroting 1980)
Opmering CIE FINANCIEN:
"Uitvoering wordt over dit punt van gedachten gewisseld. Uiteindelijk wordt al
leen t.a.v. het Boomdijk het voorstel van B&E gevolgd, met de beperking, dat
niet dit jaar nog aanbesteed zal worden, maar dat het crediet gevoegd zal
worden bij het crediet voor 1981 en dat eerst dan aanbesteding zal plaats heb-
ben. M
De urgentie wil de COMMISSIE nog staande de raadsvergadering bepalen