i, - De VOORZITTER antwoordt, dat BenW dit hebben getracht te be rei ken en door een overeenkomst willen vastleggen. 100 X zekerheid is uiteraard niet te geven, maar persoonlijk ziet hij geen moeilijkheden. De heer VAN DE KAR vindt het pand te vitaal in het bouwplan om enig risico te nemen. Directe sloop betekent, dat er zeker geen hindernis zal bestaan. Hij vreest voor precedenten, zoals b.v. indien er na aankoop van de andere panden zich urgente huisvestingsgeva11 en zullen aandienen. De VOORZITTER antwoordt, dat eerst met afbraak wordt begonnen als alle benodigde panden zijn aangekocht. Van het scheppen van een precedent is geen sprake. Dit is een duidelijk geval. Hij wil met nadruk verklaren dat als de raad niet tot verhuur bereid is b&w zich daarbij zullen neerleg gen. Het college heeft gemeend goed te handelen door leegstand te voorkomen en iemand te helpen, die slechts tijdelijk vervangende woonruimte zoekt. Zodra alle woningen in gemeente-bezit zijn wordt direct tot sloop over gegaan. Overigens is er nog slechts sprake van goedkeuring op het crediet, maar verder is er nog slechts een schetsplan. De eerstvolgende stap is het bijeenroepen van de begeleidingscommissie en die komt volgende week bij elkaa r De heer RADEMAKERS verklaart, dat de commissie gemeentewerken, wetende wat er nog allemaal moet gebeuren, geen bezwaar heeft tegen de voorgestelde verhuur De heer VAN DE KAR zou graag zien, dat ook andere leden van de finan ciële commissie zich uitspreken. Hij stelt voor om met de voorgestelde ver huur akkoord te gaan en daaraan de voorwaarde te verbinden, dat verdere ver huur van deze en de andere woningen niet zal plaatsvinden. Hij blijft be vreesd voor vertraging. De VOORZITTER ziet de zin hiervan niet in. Dat kan altijd nog. Men weet nooit welke omstandigheden zich mogelijk nog kunnen voordoen. De heer VAN ECK wijst er op, dat het nog lang niet zover is, dat met de bouw kan worden begonnen. Directe sloop van één pand heeft geen enkele zin. De heer ADR 1AANSEN verklaart, dat gezien de nadere mededelingen van B&W, zijn fractie met de tijdelijke verhuur akkoord gaat. De heer VAN ELZAKKER en de heer HAGE delen mee, dat hun fractie alsnog met de verhuur akkoord gaan. De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming in te stemmen met het voor nemen van B&W tot tijdelijke verhuur van de woning. 4. BEPALING STANDPUNT T.A.V. GEWESTELIJKE TAAK OP HET TERREIN VAN DE RUIMTELIJKE ORDENING De heer van RIESSEN spreekt als volgt: "De CDA.-fractie onderschrijft de mening van B&W, dat de tijd nog niet rijp is om in gewestelijk verband een allesomvattend structuurplan op te zetten. Los van de practische en financiële problemen lijkt ons dit bovendien nog niet haalbaar, omdat het gewestelijk denken nog onvoldoende gestalte heeft ge kregen. Wel vragen wij ons af of het geen goede zaak zou zijn als er wat meer afstemming van eikaars structuurplannen te bereiken is.Wij denken dan op de eerste plaats aan contacten tussen de stedebouwkundigen van de diverse gemeenten. We hebben de indruk, dat op het terrein van de ruimtelijke ordening elke gemeente op eigen houtje opereert en gezien het grensover schrijdend belang is dit toch een onlogische figuur. Wij zouden graag zien, dat het college het streekgewest uitnodigt om in deze coördinerend op te treden. Het verheugt ons, dat het streekgewest een steeds actievere rol gaat spelen en op velerlei terrein contacten tussen de gemeenten legt". De VOORZITTER merkt op, dat de gemeenten wettelijk gehouden zijn overleg te plegen met buurgemeenten. Dat gebeurt zodra hetstructuurplan zo ver in ont wikkeld, dat het rijp is voor de overlegprocedure. Contacten tussen de stede bouwkundigen in een vroeger stadium lijkt hem moeilijk en kostbaar. Het v°°r geschreven overleg met andere gemeenten geeft voldoende gelegenheid tot bij sturing en onderlinge afstemming. De heer RADEMAKERS wijst er op, dat de gemeente niet te gemakkelijk bevoegdheden moet overdragen, opdat geen uitholling van gemeentelijke taken plaats vindt.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1980 | | pagina 65