- 8 - Wij denken dan met name aan de afdeling culturele zaken ter provinciale griffie, die op dit gebied reeds over de nodige ervaring beschikt. Waarom is van deze know-how niet geprofiteerd 3. candidaatstel1ing De CDA.-fractie stelt als candidaat voor het lidmaatschap van deze commissie: mevr. van Nispen-Aarden. Zij heeft haar sporen op het terrein van welzijn ruimschoots verdiend en deze sector behoort voor het grootste deel tot haar takenpakket binnen onze fractie." De VOORZITTER verklaart, dat B&W niet de provinciale griffie hebben inge schakeld, maar gebruik hebben gemaakt van V.NG-documentatie. Hij meent, dat het resultaat hetzelfde zou zijn geweest. De heer BATEN zegt, dat zijn fractie een acht personen tellende commissie voldoende vindt en vreest, dat een grotere commissie minder werk zaam is. De V.V.D. steunt de suggestie van B&W om in de commissie vier raads leden, inclusief de wethouder af te vaardigen. Zij pleit er voor om de vier andere candidaten niet alleen uit de leefbaarheidsgroepen te putten, maar uit een wat breder verband, uiteraard wel in overleg met die groepen. De heer RADEMAKERS merkt op, dat ook zijn fractie vier raadsleden aangewezen wil zien, vooral ook omdat de raad een door de bevolking gekozen lichaam is. De aanwijzing van de vier andere leden kan z.i. het best ge schieden op voordracht van BsW. De VOORZITTER antwoordt, dat hij grote moeite heeft met de P.v.d.A.- suggestie om de niet-raads1 eden in de commissie te benoemen na een open sollicitatie. Hij vreest onvoldoende respons en ziet meer in een gerichte werving. Daarom hebben B&W ook de werkgroepen genoemd. B&W gaan akkoord als de raad prijs stelt op een wat bredere opzet bij het aanzoeken van candi daten De uitbreiding van de commissie heeft aan de ene kant de moeilijkheid van wat moeilijker werken; aan de andere kant is er dan meer mogelijkheid om alle werkvormen vertegenwoordigd te hebben Overigens vindt hij, persoonlijk, dat er eigenlijk helemaal geen raads leden in de commissie moeten zitten. Vier raadsleden uit een groep van vijftien acht hij bovendien wat aan de hoge kant en anderzijds kunnen niet alle politieke stromingen daarin een plaats vinden. De door de heer van Riessen en Baten genoemde specialistische kennis kan hij niet goed plaatsen. De criteria daarvoor lijken hem moeilijk aan te geven Om B&W de gelegenheid te geven de voorstellen te rangschikken schorst hij de vergadering om 19.56 uur. De VOORZITTER heropent om 20.06 uur de vergadering. Hij deelt mee, dat B&W met de door de fracties gedane voorstellen geen moeite hebben, behalve waar voor de wethouder van sociale zaken geen plaats in de commissie wordt voorzien. De wethouder behoeft niet persé voorzitter te worden,maar het is wel van belang, dat er naast de ambtelijk secretaris toch een link is tussen de commissie en B&W. Hij geeft het volgende overzicht van de ingediende voorstellen: 1. P.v.d.A. 3 raadsleden, inc1.wethouder 9 burgers, niet-raads1 eden 12 1 eden 2. C.D.A. 4 raadsleden, incl. wethouder 7 burgers, werving zo ruim mogelijk, ook leefbaarheidsgroepen inschakelen 11 1 eden 3. V.V.D. 4 raadsleden, incl.wethouder 4 burgers, werving zo ruim mogelijk 8 leden

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1980 | | pagina 57