- 8 -
Wij denken dan met name aan de afdeling culturele zaken ter provinciale
griffie, die op dit gebied reeds over de nodige ervaring beschikt.
Waarom is van deze know-how niet geprofiteerd
3. candidaatstel1ing
De CDA.-fractie stelt als candidaat voor het lidmaatschap van deze
commissie: mevr. van Nispen-Aarden.
Zij heeft haar sporen op het terrein van welzijn ruimschoots verdiend
en deze sector behoort voor het grootste deel tot haar takenpakket
binnen onze fractie."
De VOORZITTER verklaart, dat B&W niet de provinciale griffie hebben inge
schakeld, maar gebruik hebben gemaakt van V.NG-documentatie. Hij meent,
dat het resultaat hetzelfde zou zijn geweest.
De heer BATEN zegt, dat zijn fractie een acht personen tellende
commissie voldoende vindt en vreest, dat een grotere commissie minder werk
zaam is. De V.V.D. steunt de suggestie van B&W om in de commissie vier raads
leden, inclusief de wethouder af te vaardigen. Zij pleit er voor om de vier
andere candidaten niet alleen uit de leefbaarheidsgroepen te putten, maar uit
een wat breder verband, uiteraard wel in overleg met die groepen.
De heer RADEMAKERS merkt op, dat ook zijn fractie vier raadsleden
aangewezen wil zien, vooral ook omdat de raad een door de bevolking gekozen
lichaam is. De aanwijzing van de vier andere leden kan z.i. het best ge
schieden op voordracht van BsW.
De VOORZITTER antwoordt, dat hij grote moeite heeft met de P.v.d.A.-
suggestie om de niet-raads1 eden in de commissie te benoemen na een open
sollicitatie. Hij vreest onvoldoende respons en ziet meer in een gerichte
werving. Daarom hebben B&W ook de werkgroepen genoemd. B&W gaan akkoord
als de raad prijs stelt op een wat bredere opzet bij het aanzoeken van candi
daten
De uitbreiding van de commissie heeft aan de ene kant de moeilijkheid van
wat moeilijker werken; aan de andere kant is er dan meer mogelijkheid
om alle werkvormen vertegenwoordigd te hebben
Overigens vindt hij, persoonlijk, dat er eigenlijk helemaal geen raads
leden in de commissie moeten zitten. Vier raadsleden uit een groep van
vijftien acht hij bovendien wat aan de hoge kant en anderzijds kunnen niet
alle politieke stromingen daarin een plaats vinden.
De door de heer van Riessen en Baten genoemde specialistische kennis
kan hij niet goed plaatsen. De criteria daarvoor lijken hem moeilijk aan te
geven
Om B&W de gelegenheid te geven de voorstellen te rangschikken schorst
hij de vergadering om 19.56 uur.
De VOORZITTER heropent om 20.06 uur de vergadering.
Hij deelt mee, dat B&W met de door de fracties gedane voorstellen geen
moeite hebben, behalve waar voor de wethouder van sociale zaken geen plaats
in de commissie wordt voorzien. De wethouder behoeft niet persé voorzitter
te worden,maar het is wel van belang, dat er naast de ambtelijk secretaris
toch een link is tussen de commissie en B&W.
Hij geeft het volgende overzicht van de ingediende voorstellen:
1. P.v.d.A. 3 raadsleden, inc1.wethouder
9 burgers, niet-raads1 eden
12
1 eden
2. C.D.A.
4
raadsleden, incl. wethouder
7
burgers, werving zo ruim mogelijk, ook
leefbaarheidsgroepen inschakelen
11
1 eden
3. V.V.D.
4
raadsleden, incl.wethouder
4
burgers, werving zo ruim mogelijk
8 leden