v :9nr n tad js tt-i> jtw rti v ttoggtfl s.rO i "t OK;a9- o i ow Ijltj: few ns - rrx v(0 O is ti-' 901 V OS O, IÏ ï99 "c>?' TOOVKHirf fcl* .ffsirforw iai -om if 7 ft9*#lv 9T>,9lIor> wu -33- De invoering van een investeringssubsidieverordening voor sportaccommodaties blijkt nog steeds bij uw college bezwaren op te roepen. Wij kunnen dat maar moeilijk begrijpen. Zowel de vorige sportraad als de huidige sport commissie hebben bij her haling en met degelijke argumenten bepleit, dat de 1/3-rege- ling zowel voor de gemeente (drempel, garanties, geen onder houd) als voor de vereniging (zelfwerkzaamheid, "eigen home") haast alleen maar voordelen biedt. Beide "partijen" vinden in een dergelijke basisregeling zekerheid, objectiviteit, gelijk heid en garantie. Als men ziet, welke variaties tot nu toe t.a.v. financie ringsbij dragen zijn toegepast, dan vragen wij ons af wat nog lan ger belet snel een algemene regeling in te voeren. De op handen zijnde wijziging van de structuur van het beheer van de sportparkcantine kan dan meteen aan deze verordening worden getoetst. In feite is t.a.v. S.C.Kruisland een dergelijke regeling toegepast. Wij dachten, dat deze test-case alleen te vreden gezichten heeft opgeleverd en dat aan beide "zijden". Overigens hebben burgemeester en wethouders ons vorig jaar documentatie toegezegd, waaraan nog geen gevolg is gegeven. We zijn nu aangeland bij een "vervlogen droom": een OVERDEKT ZWEMBADIn de loop der jaren tekenden dit "drama" zich steeds duidelijker af en vorig jaar concludeerden wij al, dat de enige kans nog intergemeentelijke aanpak was. Wij ondersteunen uw conclusie, dat wij voorlopig van een over dekt zwembad moeten afzien en de reservering een andere bestem ming moeten geven. Omdat in het verleden nogal actie is gevoerd voor een overdekt zwembad en ook de raad lang van mening is geweest, dat een dergelij ke voorziening er moest komen»lijkt het ons goed de bevolking dui delijk te maken waarom het niet kan, In dit kader zou ook kunnen worden gepubliceerd wat de kosten zijn van het alleen verwarmen van het bad en het afdekken van de bassins. Wellicht kan dan ook mel ding worden gemaakt van de ervaringen met verwarmde baden elders. In de perspublicatie zouden zowel de investeringskosten als de exploitatiekosten kunnen worden voorgerekend. Ten aanzien van de alternatieven, omschreven op bladzijde 2 van de concept-investeringsstaat, plaatsen wij toch wel enige vraagtekens. We vinden n.l., dat wijziging van een bestemmings reserve "niveau" moet houden en niet mag opgaan in projecten, die meer het karakter van bijzonder onderhoud en verbetering hebben. Wij doelen hierbij op de posten: 23. afrastering tennispark Steenbergen 17.000, 24. voorzieningen tennispark Kruisland 6.500, 25. afrastering sportpark Steenbergen 50.000,(1e fase Verwijzend naar onze opmerking onder de rubriek "financien" vragen wij ons af of deze uitgaven nu wel zo "noodzakelijk" zijn. Wellicht kan ook, waar npdig ook met een reparatie worden vol staan. By een tennisbaan behoeft o.i. echt geen "rondlopend" voetpad, waarom overigens Krego niet heeft gevraagd en waarover de sportcommissie niet heeft geadviseerd. De posten 26 (uitbreiding sportpark, 1e fase) van 80.000,= en 30 (trapveldje Welberg) van 25.000,= zouden o.i. moeten worden betrokken in het door ons gevraagde onderzoek naar de wenselijkheid en haalbaarheid van een eigen sportaccommodatie in Welberg en zou wellicht kunnen dienen als eerste aanzet, waarover wy reeds spraken. Wij hebben geen bezwaar tegen de bestemming van 40.000,= voor de bouw van een berging aan de sporthal, maar zien dit graag gekoppeld aan het resultaat van het onderzoek van en de beslissing over de tribune, Naar wy vernemen kan hierover in september 1981 worden beslist, Wy willen hierby opmerken, dat het functioneren van het gemeenschapshuis 't Cromwiel zeer ernstig wordt belemmerd door het ontbreken van een tribune en deze situatie steeds meer verergert.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1980 | | pagina 182