v :9nr n tad js tt-i> jtw rti v ttoggtfl
s.rO i "t OK;a9- o i ow Ijltj: few ns - rrx
v(0 O is ti-' 901 V OS O, IÏ
ï99 "c>?' TOOVKHirf fcl* .ffsirforw iai -om if
7 ft9*#lv 9T>,9lIor> wu
-33-
De invoering van een investeringssubsidieverordening voor
sportaccommodaties blijkt nog steeds bij uw college bezwaren
op te roepen. Wij kunnen dat maar moeilijk begrijpen. Zowel de
vorige sportraad als de huidige sport commissie hebben bij her
haling en met degelijke argumenten bepleit, dat de 1/3-rege-
ling zowel voor de gemeente (drempel, garanties, geen onder
houd) als voor de vereniging (zelfwerkzaamheid, "eigen home")
haast alleen maar voordelen biedt. Beide "partijen" vinden in
een dergelijke basisregeling zekerheid, objectiviteit, gelijk
heid en garantie.
Als men ziet, welke variaties tot nu toe t.a.v. financie
ringsbij dragen zijn toegepast, dan vragen wij ons af wat nog lan
ger belet snel een algemene regeling in te voeren.
De op handen zijnde wijziging van de structuur van het beheer
van de sportparkcantine kan dan meteen aan deze verordening
worden getoetst. In feite is t.a.v. S.C.Kruisland een dergelijke
regeling toegepast. Wij dachten, dat deze test-case alleen te
vreden gezichten heeft opgeleverd en dat aan beide "zijden".
Overigens hebben burgemeester en wethouders ons vorig jaar
documentatie toegezegd, waaraan nog geen gevolg is gegeven.
We zijn nu aangeland bij een "vervlogen droom": een OVERDEKT
ZWEMBADIn de loop der jaren tekenden dit "drama" zich steeds
duidelijker af en vorig jaar concludeerden wij al, dat de enige
kans nog intergemeentelijke aanpak was.
Wij ondersteunen uw conclusie, dat wij voorlopig van een over
dekt zwembad moeten afzien en de reservering een andere bestem
ming moeten geven.
Omdat in het verleden nogal actie is gevoerd voor een overdekt
zwembad en ook de raad lang van mening is geweest, dat een dergelij
ke voorziening er moest komen»lijkt het ons goed de bevolking dui
delijk te maken waarom het niet kan, In dit kader zou ook kunnen
worden gepubliceerd wat de kosten zijn van het alleen verwarmen van
het bad en het afdekken van de bassins. Wellicht kan dan ook mel
ding worden gemaakt van de ervaringen met verwarmde baden elders.
In de perspublicatie zouden zowel de investeringskosten als de
exploitatiekosten kunnen worden voorgerekend.
Ten aanzien van de alternatieven, omschreven op bladzijde 2
van de concept-investeringsstaat, plaatsen wij toch wel enige
vraagtekens. We vinden n.l., dat wijziging van een bestemmings
reserve "niveau" moet houden en niet mag opgaan in projecten,
die meer het karakter van bijzonder onderhoud en verbetering
hebben. Wij doelen hierbij op de posten:
23. afrastering tennispark Steenbergen 17.000,
24. voorzieningen tennispark Kruisland 6.500,
25. afrastering sportpark Steenbergen 50.000,(1e fase
Verwijzend naar onze opmerking onder de rubriek "financien"
vragen wij ons af of deze uitgaven nu wel zo "noodzakelijk" zijn.
Wellicht kan ook, waar npdig ook met een reparatie worden vol
staan. By een tennisbaan behoeft o.i. echt geen "rondlopend"
voetpad, waarom overigens Krego niet heeft gevraagd en waarover
de sportcommissie niet heeft geadviseerd.
De posten 26 (uitbreiding sportpark, 1e fase) van 80.000,=
en 30 (trapveldje Welberg) van 25.000,= zouden o.i. moeten
worden betrokken in het door ons gevraagde onderzoek naar de
wenselijkheid en haalbaarheid van een eigen sportaccommodatie
in Welberg en zou wellicht kunnen dienen als eerste aanzet,
waarover wy reeds spraken.
Wij hebben geen bezwaar tegen de bestemming van 40.000,=
voor de bouw van een berging aan de sporthal, maar zien dit
graag gekoppeld aan het resultaat van het onderzoek van en de
beslissing over de tribune, Naar wy vernemen kan hierover in
september 1981 worden beslist, Wy willen hierby opmerken, dat
het functioneren van het gemeenschapshuis 't Cromwiel zeer
ernstig wordt belemmerd door het ontbreken van een tribune en
deze situatie steeds meer verergert.