Wij menen, dat deze wellicht niet volledige lijst, toch wel een aardig beeld geeft van hetgeen dit jaar is verzet. Alle com plimenten voor het college en de ambtelijke diensten. Het zou irreëel zijn de verwachting te hebben, dat alle wen sen binnen het jaar in vervulling gaan. Zelfs al zijn er toezeg gingen gedaan, we kunnen ons voorstellen, dat er gezien de veel heid van taken prioriteiten moeten worden gesteld. In de hierna volgende beschouwingen komen we hierop terug. FINANCIËN De financiële positie van de gemeente is duidelijk verslech terd en alleen met kunstgrepen kon een sluitende begroting wor den tot stand gebracht. Graag zien wij van uw college op een rijtje gezet de v6órs en tlgens van het aanspreken van de reserves, die de gemeente in de loop der jaren heeft "gekweekt". Dat er ook van de lagere overheden matiging wordt verwacht is een logische en redelijke zaak. Wij menen, dat het wenselijk is om waakzaam te zijn ook t.a.v. als vanzelfsprekend aangenomen werken, die wellicht niet zo dringend zyn als in goede tijden steeds is aangenomen. Slechts als voorbeeld noemen wij dan onder houdswerken aan straten en wegen, die wellicht temporisering toe laten en meer gericht op herstel kunnen zijn. Ook de uitbreiding en vervanging van straatverlichting kan mogelijk wat critischer worden benaderd. Zo zullen uw college wel meer punten bekend z\jn waar enige terughoudendheid mogelijk is. 1n dit verband kan men zich ook afvragen of de middelen, die vry komen door het afzien van een overdekt zwembad, wel grotende0"1 s aan de sport moeten worden besteed.Een nadere afweging lijkt ons gewenst QNDERWIJS-VOLKSHUISVESTING-SUBSIDIERING 1 onderwijs Ook wij zijn naar diverse informaties er van doordrongen geraakt, dat, althans voorlopig, HAVO-ONDERWIJS voor Steenbergen geen haal bare zaak is. Wij betreuren dat zeer. Gezien echter de landelijke discussie over de nadelei^ran de grootschaligheid van het voortgezet onderwijs en mogelijke maatrege len ter bestrijding van de werkloosheid in deze sector, vragen wy uw college attent te blijven en de claim op HAVO-onderwijs overeind te houden. Het systeen van de vaststelling van het bedrag per leerling is een wettelijk gegeven, dat echter tot onbillijkheden is gaan lei den. De gelijkheid slaat om in ongelijkheid, omdat de scholen, die met leerlingenvermindering worden geconfronteerd in financiële moeilijkheden raken, terwijl de zich nog uitbreidende scholen ex tra geldelijke ruimte krijgen. Wij vragen ons af of er geen reden is om naar een andere systema tiek uit te zien en een aantal factoren te laten meespelen. Wij den ken dan aan o.a.s 1een basisbedrag peyLeerling 2. toestand gebouw (bouwjaar o.a.) 3. aantal leerlingen/lokalen 4. loskoppelen van energiekosten van werkelijke onderwijskosten. Wy geven u in overweging u tot de Vereniging van Nederlandse Gemeenten te wenden met het verzoek na te gaan of het zin heeft naar deze problematiek een onderzoek in te stellen.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1980 | | pagina 178