Wij menen, dat deze wellicht niet volledige lijst, toch wel
een aardig beeld geeft van hetgeen dit jaar is verzet. Alle com
plimenten voor het college en de ambtelijke diensten.
Het zou irreëel zijn de verwachting te hebben, dat alle wen
sen binnen het jaar in vervulling gaan. Zelfs al zijn er toezeg
gingen gedaan, we kunnen ons voorstellen, dat er gezien de veel
heid van taken prioriteiten moeten worden gesteld.
In de hierna volgende beschouwingen komen we hierop terug.
FINANCIËN
De financiële positie van de gemeente is duidelijk verslech
terd en alleen met kunstgrepen kon een sluitende begroting wor
den tot stand gebracht.
Graag zien wij van uw college op een rijtje gezet de v6órs
en tlgens van het aanspreken van de reserves, die de gemeente
in de loop der jaren heeft "gekweekt".
Dat er ook van de lagere overheden matiging wordt verwacht
is een logische en redelijke zaak. Wij menen, dat het wenselijk is
om waakzaam te zijn ook t.a.v. als vanzelfsprekend aangenomen
werken, die wellicht niet zo dringend zyn als in goede tijden
steeds is aangenomen. Slechts als voorbeeld noemen wij dan onder
houdswerken aan straten en wegen, die wellicht temporisering toe
laten en meer gericht op herstel kunnen zijn. Ook de uitbreiding
en vervanging van straatverlichting kan mogelijk wat critischer
worden benaderd. Zo zullen uw college wel meer punten bekend z\jn
waar enige terughoudendheid mogelijk is.
1n dit verband kan men zich ook afvragen of de middelen, die vry
komen door het afzien van een overdekt zwembad, wel grotende0"1 s
aan de sport moeten worden besteed.Een nadere afweging lijkt ons
gewenst
QNDERWIJS-VOLKSHUISVESTING-SUBSIDIERING
1 onderwijs
Ook wij zijn naar diverse informaties er van doordrongen geraakt,
dat, althans voorlopig, HAVO-ONDERWIJS voor Steenbergen geen haal
bare zaak is. Wij betreuren dat zeer.
Gezien echter de landelijke discussie over de nadelei^ran de
grootschaligheid van het voortgezet onderwijs en mogelijke maatrege
len ter bestrijding van de werkloosheid in deze sector, vragen wy
uw college attent te blijven en de claim op HAVO-onderwijs overeind
te houden.
Het systeen van de vaststelling van het bedrag per leerling is
een wettelijk gegeven, dat echter tot onbillijkheden is gaan lei
den. De gelijkheid slaat om in ongelijkheid, omdat de scholen, die
met leerlingenvermindering worden geconfronteerd in financiële
moeilijkheden raken, terwijl de zich nog uitbreidende scholen ex
tra geldelijke ruimte krijgen.
Wij vragen ons af of er geen reden is om naar een andere systema
tiek uit te zien en een aantal factoren te laten meespelen. Wij den
ken dan aan o.a.s
1een basisbedrag peyLeerling
2. toestand gebouw (bouwjaar o.a.)
3. aantal leerlingen/lokalen
4. loskoppelen van energiekosten van werkelijke onderwijskosten.
Wy geven u in overweging u tot de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten te wenden met het verzoek na te gaan of het zin heeft
naar deze problematiek een onderzoek in te stellen.