-k-
En als dan geconstateerd moet worden, dat in de provinciale nota Ruimte
lijke hoofdstruktuur deze stelling wordt vertaald in natuurlijke aanwas
- x dan is dit angst gewettigd.
Voor een gemeente kan het weinig vertrouwen geven als men ziet, dat
de nota ruimtelijke hoofdstruktuur, dat nog slechts een ambtelijk dis
cussiestuk is, in de praktijk al volop gehanteerd wordt. Als voorbeeld
wijst hij op het negatief advies, dat de P.P.C. over het Triangelpark
heeft uitgebracht en waarin uitgebreid verwezen wordt naar die nota, een
nota waarover nog geen enkel bestuursorgaan zich heeft uitgesproken, laat
staan heeft beslist.
Hij zou de ongerustheid, die de werkgroep in haar brief uitspreekt,
willen onderstrepen en stelt voor om het voorstel van BSW dienovereen
komstig te wijzigen.
Mevr. VAN NISPEN-AARDEN verklaart, dat het CDA zich afvraagt of de
gemeente zich niet te berustend opstelt. Aangetoond is, dat door actie
voeren beleid kan worden gewijzigd. Het CDA denkt ook aan de vestiging van
enkele milieu-vriendelijke bedrijven en het voortgaan met woningbouw. Het
is verheugend, dat het grootste deel van de nieuwe zestien woningen door
jonge gezinnen zullen worden betrokken.
De heer VAN ECl^wijst er op, dat juist door acties van inwoners van
o.a. De Heen de overeden tot de conclusie zijn gekomen, dat het beleid moest
worden veranderd. De Heen zit met de erfenis van achterstand in woningbouw.
Zijn fractie pleit voor de uitbreiding van de aktiviteiten en hij begrijpt
de ongerustheid van de mensen, als men het voor De Heen vernietigende PON-
rapport schoollokalen ziet. In het leefbaarheidsrapport is als een van de
verhuisredenen vermeld het sluiten van de lagere school in de toekomst.
De gemeente moet er alles aan doen de leefbaarheid \an De Heen andere ker
nen in stand te houden.
Zijn fractie stelt dan ook voor in het voorstel te schrappen: "door
rekening te houden met de beperkingen, die door het provinciaal- en regerings
beleid worden opgelegd," en wat de werkgroep voorstelt over te nemen. Met
het eerste gedeelte van de 3e alinea van het voorstel is hij het wel eens.
De heer BATEN verklaart, dat zijn fractie zich volledig achter de visie
van de werkgroep schaart. Zij betreurt het te moeten constateren, dat er on
rust is door de conclusies van het PON-rapport inzake het kleuter- en lager
onderwijs. Gehoopt wordt, dat die vrees onnodig zal blijken te zijn en de
VVD wil zich graag inzetten voor initiatieven, die de leefbaarheid van De
Heen ondersteunen en waar mogelijk dergelijke initiatieven ondernemen.
De heer RADEMAKERS merkt op, dat wat de werkgroep aan de 3e alinea in
het voorstel toegevoegd wil zien reeds vermeld staat in de 1e alinea van
bladz. 2 van het voorstel. Hij onderstreept graag de verklaringen van de
vorige sprekers en hoopt, dat die haalbaar zullen zijn. Goede argumenten
zijn daarbij onontbeerlijk en dan blijkt vaak, dat er meer realiseerbaar is
dan aanvankelijk werd gedacht. Het is geen goede zaak om bij de eerste nega
tieve reactie het hoofd in de schoot te leggen. Bewezen is, dat het vaak
ook anders kan.
De VOORZITTER erkent, dat de 1e alinea van de tweede bladzijde van het
voorstel hetzelfde verwoort als de werkgroep in haar brief doet. Persoonlijk
heeft hij enige moeite om geen rekening te houden met hetgeen, wat op provin
ciaal of regeringsniveau wordt opgeworpen. Anderzijds is b.v. in de kwestie
De Heen aangetoond, dat door actie een beleid kan worden omgebogen. Uiteraard
kent een beleidsombuiging haar grenzen.
De meerderheid van het college heeft geen bezwaar en geen moeite met hetgeen
de werkgroep voorstelt en dat door alle fracties wordt gesteund.
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het
voorstel met dien verstande, dat de door de werqroep leefbaarheid De Heen voor
gestelde wijziging wordt overgenomen. 3
"5"