-k- En als dan geconstateerd moet worden, dat in de provinciale nota Ruimte lijke hoofdstruktuur deze stelling wordt vertaald in natuurlijke aanwas - x dan is dit angst gewettigd. Voor een gemeente kan het weinig vertrouwen geven als men ziet, dat de nota ruimtelijke hoofdstruktuur, dat nog slechts een ambtelijk dis cussiestuk is, in de praktijk al volop gehanteerd wordt. Als voorbeeld wijst hij op het negatief advies, dat de P.P.C. over het Triangelpark heeft uitgebracht en waarin uitgebreid verwezen wordt naar die nota, een nota waarover nog geen enkel bestuursorgaan zich heeft uitgesproken, laat staan heeft beslist. Hij zou de ongerustheid, die de werkgroep in haar brief uitspreekt, willen onderstrepen en stelt voor om het voorstel van BSW dienovereen komstig te wijzigen. Mevr. VAN NISPEN-AARDEN verklaart, dat het CDA zich afvraagt of de gemeente zich niet te berustend opstelt. Aangetoond is, dat door actie voeren beleid kan worden gewijzigd. Het CDA denkt ook aan de vestiging van enkele milieu-vriendelijke bedrijven en het voortgaan met woningbouw. Het is verheugend, dat het grootste deel van de nieuwe zestien woningen door jonge gezinnen zullen worden betrokken. De heer VAN ECl^wijst er op, dat juist door acties van inwoners van o.a. De Heen de overeden tot de conclusie zijn gekomen, dat het beleid moest worden veranderd. De Heen zit met de erfenis van achterstand in woningbouw. Zijn fractie pleit voor de uitbreiding van de aktiviteiten en hij begrijpt de ongerustheid van de mensen, als men het voor De Heen vernietigende PON- rapport schoollokalen ziet. In het leefbaarheidsrapport is als een van de verhuisredenen vermeld het sluiten van de lagere school in de toekomst. De gemeente moet er alles aan doen de leefbaarheid \an De Heen andere ker nen in stand te houden. Zijn fractie stelt dan ook voor in het voorstel te schrappen: "door rekening te houden met de beperkingen, die door het provinciaal- en regerings beleid worden opgelegd," en wat de werkgroep voorstelt over te nemen. Met het eerste gedeelte van de 3e alinea van het voorstel is hij het wel eens. De heer BATEN verklaart, dat zijn fractie zich volledig achter de visie van de werkgroep schaart. Zij betreurt het te moeten constateren, dat er on rust is door de conclusies van het PON-rapport inzake het kleuter- en lager onderwijs. Gehoopt wordt, dat die vrees onnodig zal blijken te zijn en de VVD wil zich graag inzetten voor initiatieven, die de leefbaarheid van De Heen ondersteunen en waar mogelijk dergelijke initiatieven ondernemen. De heer RADEMAKERS merkt op, dat wat de werkgroep aan de 3e alinea in het voorstel toegevoegd wil zien reeds vermeld staat in de 1e alinea van bladz. 2 van het voorstel. Hij onderstreept graag de verklaringen van de vorige sprekers en hoopt, dat die haalbaar zullen zijn. Goede argumenten zijn daarbij onontbeerlijk en dan blijkt vaak, dat er meer realiseerbaar is dan aanvankelijk werd gedacht. Het is geen goede zaak om bij de eerste nega tieve reactie het hoofd in de schoot te leggen. Bewezen is, dat het vaak ook anders kan. De VOORZITTER erkent, dat de 1e alinea van de tweede bladzijde van het voorstel hetzelfde verwoort als de werkgroep in haar brief doet. Persoonlijk heeft hij enige moeite om geen rekening te houden met hetgeen, wat op provin ciaal of regeringsniveau wordt opgeworpen. Anderzijds is b.v. in de kwestie De Heen aangetoond, dat door actie een beleid kan worden omgebogen. Uiteraard kent een beleidsombuiging haar grenzen. De meerderheid van het college heeft geen bezwaar en geen moeite met hetgeen de werkgroep voorstelt en dat door alle fracties wordt gesteund. De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel met dien verstande, dat de door de werqroep leefbaarheid De Heen voor gestelde wijziging wordt overgenomen. 3 "5"

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1979 | | pagina 92