-5-
Zeker, we moeten ervoor zorgen, dat niet vanaf boven een soort
eenheidsworst wordt gemaakt, terwille van eenvoudiger en efficiënter
besturen of terwille van wat dan ook, maar aan de andere kant dienen
we ons af te vragen of alles nu zo moet bliezen als het nu is, of
kunnen we er misschien voor zorgen dat burger en bestuur wat dichter
bij elkaar komen (decentralisatie)?
Ook na een eventuele bestuurlijke herindeling zullen er grote
verschillen moeten kunnen blijven bestaan, Eindhoven kent immers andere
problemen als bijvoorbeeld Steenbergen.
Moet Brabant dat toch verdeeld worden?
Op grond van het voorgaande zou je zeggen ja, maar dan zal toch
eerst de Rijksoverheid moeten aantonen, dat het noodzakelijk is, omdat
de huidige bestuurlijke struktuur niet meer voldoet, of op korte termijn
niet meer zal voldoen aan de eisen die daaraan gesteld moeten worden ten
behoeve van de burger.
Wat is er in de afgelopen 20 jaar al gebeurd?
In 1950 is de Wet Gemeenschappelijke Regelingen verschenen, op basis
waarvan met name de gewestelijke samenwerking van de gemeenten is ont
wikkeld, of althans zich had moeten ontwikkelen.
Verder heeft de rijksoverheid vanaf 1969 met enige regelmaat voorstel
len met betrekking tot de bestuurlijke herindeling gepubliceerd. Verwacht
mocht worden, dat de rijksoverheid voorstellen zou doen, welke een goede
juridische en bestuurlijke begeleiding van de gewestvorming zouden kunnen
gaan inhouden en waarmee voorkomen zou kunnen worden dat de gewesten zouden
kunnen uitgroeien tot een geldverslindende 4e bestuurslaag.
Deze voorstellen kwamen echter niet, integendeel er heeft wildgroei
plaatsgevonden, met als topper de agglomeratie Eindhoven, die eerst werd
gevormd waarna in alle haast een wetje door de Kamer moest om e.e.a. een
officiële status te geven.
Konsept-ontwerp van de Wet reorganisatie binnenlands bestuur
Dan wordt in 1975 het konsept-ontwerp gepubliceerd, welke ontwerp-
wet, zij het op onderdelen aangepast door het huidige kabinet, is overge
nomen
De konsekwentie van e.e.a. is ondermeer, datBrabant in 2,3 of 4
nieuwe regionale bestuurseenheden zou worden verdeeld.
Mogelijk ontkomen we niet aan een verdeling van onze huidige provin
cie, maar vooraf zal de rijksoverheid ons dan moeten aantonen, dat de te
nemen beslissingen in het belang zijn van de individuele burger, met ande
re woorden er zal dan duidelijk sprake moeten zijn van het toebedelen van
taken van de rijksoverheid aan de lagere bestuursn i veau's
De gemeentelijke bestuursstruktuur zal niet mogen worden aangetast,
maar zal daarentegen moeten worden versterkt.
Tot besluit
De mens is door zijn onzelfgenoegzaamheid natuurnoodzakelijk voor
bestemd tot leven in gemeenschap met anderen.
Hij heeft het recht zelf te bepalen bij welke gemeenschap hij zich
zal aansl ui ten
-6-