-5- Zeker, we moeten ervoor zorgen, dat niet vanaf boven een soort eenheidsworst wordt gemaakt, terwille van eenvoudiger en efficiënter besturen of terwille van wat dan ook, maar aan de andere kant dienen we ons af te vragen of alles nu zo moet bliezen als het nu is, of kunnen we er misschien voor zorgen dat burger en bestuur wat dichter bij elkaar komen (decentralisatie)? Ook na een eventuele bestuurlijke herindeling zullen er grote verschillen moeten kunnen blijven bestaan, Eindhoven kent immers andere problemen als bijvoorbeeld Steenbergen. Moet Brabant dat toch verdeeld worden? Op grond van het voorgaande zou je zeggen ja, maar dan zal toch eerst de Rijksoverheid moeten aantonen, dat het noodzakelijk is, omdat de huidige bestuurlijke struktuur niet meer voldoet, of op korte termijn niet meer zal voldoen aan de eisen die daaraan gesteld moeten worden ten behoeve van de burger. Wat is er in de afgelopen 20 jaar al gebeurd? In 1950 is de Wet Gemeenschappelijke Regelingen verschenen, op basis waarvan met name de gewestelijke samenwerking van de gemeenten is ont wikkeld, of althans zich had moeten ontwikkelen. Verder heeft de rijksoverheid vanaf 1969 met enige regelmaat voorstel len met betrekking tot de bestuurlijke herindeling gepubliceerd. Verwacht mocht worden, dat de rijksoverheid voorstellen zou doen, welke een goede juridische en bestuurlijke begeleiding van de gewestvorming zouden kunnen gaan inhouden en waarmee voorkomen zou kunnen worden dat de gewesten zouden kunnen uitgroeien tot een geldverslindende 4e bestuurslaag. Deze voorstellen kwamen echter niet, integendeel er heeft wildgroei plaatsgevonden, met als topper de agglomeratie Eindhoven, die eerst werd gevormd waarna in alle haast een wetje door de Kamer moest om e.e.a. een officiële status te geven. Konsept-ontwerp van de Wet reorganisatie binnenlands bestuur Dan wordt in 1975 het konsept-ontwerp gepubliceerd, welke ontwerp- wet, zij het op onderdelen aangepast door het huidige kabinet, is overge nomen De konsekwentie van e.e.a. is ondermeer, datBrabant in 2,3 of 4 nieuwe regionale bestuurseenheden zou worden verdeeld. Mogelijk ontkomen we niet aan een verdeling van onze huidige provin cie, maar vooraf zal de rijksoverheid ons dan moeten aantonen, dat de te nemen beslissingen in het belang zijn van de individuele burger, met ande re woorden er zal dan duidelijk sprake moeten zijn van het toebedelen van taken van de rijksoverheid aan de lagere bestuursn i veau's De gemeentelijke bestuursstruktuur zal niet mogen worden aangetast, maar zal daarentegen moeten worden versterkt. Tot besluit De mens is door zijn onzelfgenoegzaamheid natuurnoodzakelijk voor bestemd tot leven in gemeenschap met anderen. Hij heeft het recht zelf te bepalen bij welke gemeenschap hij zich zal aansl ui ten -6-

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1979 | | pagina 44