-li-
Na gereedkoming zal de kwaliteit van het oppervlakte-water in
dit gebied aanzienlijk worden verbeterd.
De heer VAN VOSSEN vraagt of de leiding bij Noord-Oost in de
z.g. "4-meter-strook" van het waterschap kan.
Wethouder EVERAERT is alleen bekend, dat het tracé buiten
Noord-Oost om loopt.
Hij neemt aan, dat tot de voorbereidingen ook het verantwoord vast
stellen van tracé1s behoort. Hij zegt graag toe hiernaar te infor
meren
De heer RADEMAKERS weet, dat voor het oostelijk tracé reeds
een hoorzitting en overleg met betrokkenen heeft plaatsgevonden.
Het volgen van eenzelfde gedragslijn voor de westelijke leiding
lijkt hem eveneens gewenst.
4. STANDPUNTBEPALING t.a.v. REORGANI
SATIE BINNENLANDS BESTUUR
De heer VAN VOSSEN spreekt als volgt:
"Waarom bestuurlijke herindeling en moet dat nu zo nodig?
Om deze vragen te beantwoorden gaan we eerst een flink stuk terug
in de geschiedenis. Zo'n 125 jaar geleden maakte de grote liberaal Thor-
becke een gemeentewet en een provinciewet, waarbij tevens de provincie
grenzen werden vastgesteld. Let wel zo'n 125 jaar geleden. Wetten en
grenzen zijn in de afgelopen 125 jaar vrijwel niet veranderd, maar een
aantal andere zaken zijn wel degelijk veranderd, zoals:
het aantal inwoners steeg van 3 miljoen naar ca. 13 miljoen;
van een dunbevolkte 1andbouwstaat werd Nederland een dichtbevolkte
i ndus tr i es taat
voetganger, paard en trekschuit maakten plaats voor auto, trein en vlieg
tuig;
het nieuws, dat de stadsomroeper of de straatzanger ons bracht en wat
vooral als het van enkele dorpen verder kwam soms dagenlang op zich liet
wachten, krijgen we nu via satelieten vanuit alle delen van de wereld
vrijwel onmiddellijk aangeboden.
Kortom in die afgelopen 125 jaar heeft een ware omwente1ing plaatsge
vonden en het spreekt vanzelf dat deze omwenteling ook grote konsekwenties
heeft gehad voor de bestuurlijke overheden op alle niveau's.
In het algemeen kan worden gesteld, dat deze gigantische veranderingen:
bestuurlijk gezien redelijk zijn opgevangen binnen de bestaande bestuur
lijke strukturen
daarbij de provinciegrenzen ongemoeid zijn gelaten, maar er ontstond daar
waar de draagkracht ging ontbreken wel behoefte aan samenvoeging van diverse
gemeenten
Het resultaat hiervan was echter, dat gemeenten met bijv. 850.000 in
woners en gemeenten met 4.000 inwoners heel gezellig onder dezelfde gemeente
wet opereren, terwijl provincies met 2 miljoen inwoners, dezelfde spelregels
hanteren als provincies met 300.000 inwoners.
Nou en, zult u mogelijk opmerken, ik ben nog geen mens tegengekomen die
gefrustreerd is door deze feiten, het gaat toch allemaal keurig. Moet dit
nu allemaal ineens worden veranderd?
-5-