-12-
Het probleem bij de busverbinding met Roosendaal is ook het passagiers
aanbod. Steenbergen ligt nu eenmaal aan de rand van het verzorgingsgebied,
waardoor er minder van doorgaande verbindingen kan worden geprofiteerd. De bus
verbinding met de geografisch meest voor de hand liggende grote stad, Bergen
op Zoom, is redelijk en vandaar uit zijn de mogelijkheden goed.
Voor de verbinding met Roosendaal spreken twee belangrijke elementen:
1. het ziekenhuis, dattoch al moeilijk bereikbaar is;
2. de aansluiting op de treinverbinding met de randstad.
Wij laten niet na om bij elke gelegenheid deze kwestie aan de orde te stellen,
maar stuiten telkens opnieuw op het bekende probleem: de gigant ische bedragen,
die met het openbaar vervoer zijn gemoeid en waarvoor de middelen uit 's rijks
kas moeten komen.
De portefeuille-houder van gemeentewerken heeft inzake zijn streven om het
fietspad langs de Kap.Kockstraat uit het totaal plan te lichten (vergade
ring 12 juli jl.) na overleg met gemeentewerken ons college voorgesteld dit
streven te staken, omdat hij een ad-hoc-oplossing niet wenselijk vond.
Wij hebben daarmede ingestemd, temeer omdat in de raadsvergadering van ja
nuari a.s. waarschijnlijk een totaal plan en een crediet-voorstel kan worden
voorgelegd
Inderdaad heeft de gemeente Steenbergen grote belangen bij de Zoomweg en de
tracé-keuze daarvoor. Hierover is herhaaldelijk in de raad, het college en de
diverse bestuurs- en ambtelijke commissies over gesproken.
Inmiddels is bekend geworden, dat, op provinciale aandrang, naast de opneming
van de huidige rondweg andare mogelijkheden even uitvoerig en op gelijk niveau
worden onderzocht. De rondweg wordt in de studie betrokken al is het alleen
maar om de voor- en nadelen van alle alternatieven op een rijtje te hebben.
Na ambtelijk overleg is bereikt, dat de R.W.S.Noord-Brabant in januari/februari
een nota ter verificatie aan de belanghebbende gemeenten zal zenden. Deze zal
een beschrijvend overzicht geven van de diverse varianten en voorzien zijn van
tekeningen. Wij juichen deze toezegging toe, omdat daaruit een duidelijke bereid
heid tot overleg blijkt. Wij zullen U op de hoogte houden.
De speeltuin Robbedoes ligt inderdaad niet op de meest geschikte plaats en in
ieder geval aan de verkeerde kant van de provinciale weg. Opgemerkt moet worden,
dat de speeltuin is gesticht op intitiatief vanuit de burgerij.
In het kader van het globaal plan van het P.O.N. zal het creëren van speelruim
ten voor de kinderen nader moeten worden bezien en planologisch ingepast.
De plannen voor een buurtbusverbinding Wouwse P1a?age-Wouw-Moerstraten-Welberg-
Steenbergen zijn inderdaad definitief geworden. Op de halteplaats Wouw komt er een
aansluiting op de lijndienst naar Bergen op Zoom en Roosendaal, terwijl in Steen
bergen aansluiting op alle richtingen wordt verkregen. De verbinding is dus ook
interessant voor de verbinding Steenbergen/Welberg - Roosendaal, die via de
buurtbus veel directer wordt.
De dienstregeling is bijna gereed en wordt aan gedeputeerde staten voorgelegd.
Op 8 januari a.s. is er een inspraakvondwaarbij wij ons voorstellen, dat de
werkgroep leefbaarheid Welberg daar acte de presence zal geven.
De busdienst start in Wouwse Plantage om 7-35 uur en k°mt om 8.15 uur in Steen
bergen aan. De wachttijd in Steenbergen is 10 minutenzodat opneming van De Heen
alleen daarom al onmogelijk is. I.v.m. de aansluiting op de lijndiensten is er
niet meer ruimte. De buurtbus wordt een twee-uursdienst en rijdt niet op zondag.
De laatste bus vertrekt uit Steenbergen om 16.26 uur. Deze gegevens gelden, behou
dens wijzigingen aan te brengen door de provincie, de verkeersinspectie en naar
aanleiding van de inspraakavond. Aan de hand van de ervaringen kunnen in een
later stadium altijd nog aanpassingen plaatsvinden, zoals b.v. een latere dienst.
-13"