-12- Het probleem bij de busverbinding met Roosendaal is ook het passagiers aanbod. Steenbergen ligt nu eenmaal aan de rand van het verzorgingsgebied, waardoor er minder van doorgaande verbindingen kan worden geprofiteerd. De bus verbinding met de geografisch meest voor de hand liggende grote stad, Bergen op Zoom, is redelijk en vandaar uit zijn de mogelijkheden goed. Voor de verbinding met Roosendaal spreken twee belangrijke elementen: 1. het ziekenhuis, dattoch al moeilijk bereikbaar is; 2. de aansluiting op de treinverbinding met de randstad. Wij laten niet na om bij elke gelegenheid deze kwestie aan de orde te stellen, maar stuiten telkens opnieuw op het bekende probleem: de gigant ische bedragen, die met het openbaar vervoer zijn gemoeid en waarvoor de middelen uit 's rijks kas moeten komen. De portefeuille-houder van gemeentewerken heeft inzake zijn streven om het fietspad langs de Kap.Kockstraat uit het totaal plan te lichten (vergade ring 12 juli jl.) na overleg met gemeentewerken ons college voorgesteld dit streven te staken, omdat hij een ad-hoc-oplossing niet wenselijk vond. Wij hebben daarmede ingestemd, temeer omdat in de raadsvergadering van ja nuari a.s. waarschijnlijk een totaal plan en een crediet-voorstel kan worden voorgelegd Inderdaad heeft de gemeente Steenbergen grote belangen bij de Zoomweg en de tracé-keuze daarvoor. Hierover is herhaaldelijk in de raad, het college en de diverse bestuurs- en ambtelijke commissies over gesproken. Inmiddels is bekend geworden, dat, op provinciale aandrang, naast de opneming van de huidige rondweg andare mogelijkheden even uitvoerig en op gelijk niveau worden onderzocht. De rondweg wordt in de studie betrokken al is het alleen maar om de voor- en nadelen van alle alternatieven op een rijtje te hebben. Na ambtelijk overleg is bereikt, dat de R.W.S.Noord-Brabant in januari/februari een nota ter verificatie aan de belanghebbende gemeenten zal zenden. Deze zal een beschrijvend overzicht geven van de diverse varianten en voorzien zijn van tekeningen. Wij juichen deze toezegging toe, omdat daaruit een duidelijke bereid heid tot overleg blijkt. Wij zullen U op de hoogte houden. De speeltuin Robbedoes ligt inderdaad niet op de meest geschikte plaats en in ieder geval aan de verkeerde kant van de provinciale weg. Opgemerkt moet worden, dat de speeltuin is gesticht op intitiatief vanuit de burgerij. In het kader van het globaal plan van het P.O.N. zal het creëren van speelruim ten voor de kinderen nader moeten worden bezien en planologisch ingepast. De plannen voor een buurtbusverbinding Wouwse P1a?age-Wouw-Moerstraten-Welberg- Steenbergen zijn inderdaad definitief geworden. Op de halteplaats Wouw komt er een aansluiting op de lijndienst naar Bergen op Zoom en Roosendaal, terwijl in Steen bergen aansluiting op alle richtingen wordt verkregen. De verbinding is dus ook interessant voor de verbinding Steenbergen/Welberg - Roosendaal, die via de buurtbus veel directer wordt. De dienstregeling is bijna gereed en wordt aan gedeputeerde staten voorgelegd. Op 8 januari a.s. is er een inspraakvondwaarbij wij ons voorstellen, dat de werkgroep leefbaarheid Welberg daar acte de presence zal geven. De busdienst start in Wouwse Plantage om 7-35 uur en k°mt om 8.15 uur in Steen bergen aan. De wachttijd in Steenbergen is 10 minutenzodat opneming van De Heen alleen daarom al onmogelijk is. I.v.m. de aansluiting op de lijndiensten is er niet meer ruimte. De buurtbus wordt een twee-uursdienst en rijdt niet op zondag. De laatste bus vertrekt uit Steenbergen om 16.26 uur. Deze gegevens gelden, behou dens wijzigingen aan te brengen door de provincie, de verkeersinspectie en naar aanleiding van de inspraakavond. Aan de hand van de ervaringen kunnen in een later stadium altijd nog aanpassingen plaatsvinden, zoals b.v. een latere dienst. -13"

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1979 | | pagina 247