-10- we door het streekplan toch ook weer niet zodanig beknot dat, als hij nu leefde, Hamlet de tragische woorden "to be of not to be" over Steen bergen zou uitspreken. Wij zijn bereid om met lotgenoten in het gewest over deze problematiek voeling te houden maar zien niet in, dat dit in een of andere gestruktureerde vorm zou moeten gebeuren. Dat nu ook de planologische "witte vlek" Welberg ingevuld gaat worden, stemt ons tot vreugde. Zonder ons te willen vastleggen op toezeggingen t.a.v. het aantal te bouwen woningen, menen wij dat ook voor dit kerkdorp ernaar gestreefd moet worden, dat geboren en getogenen in hun dorp moeten kunnen blijven wonen. Daarnaast zijn we nieuwsgierig naar de particuliere animo, nu na geruime tijd op Welberg weer bouwrijpe grond ter beschikking komt. Het plan tot bouwrijpmaken zullen we op de rol zetten. 14. Brandweer (PW4/CDA4) Een eerdere proefneming van de brandweer in het Westland met een z.g. diep- bron heeft voorzichtig aangetoond, dat onder bepaalde voorwaarden de zekerheid van een behoorlijke watervoorziening op bepaalde plaatsen kan worden veilig- gesteld In dit verband is reeds door de commandant brandweer te kennen gegeven, dat hij graag meer inzicht zou hebben in de soort, aantal, capaciteit en ligging van de diepbronnen in de gebiSen waar de watervoorziening t.b.v. de brandweer via de waterleiding te wensen overlaat. Wij beraden ons over de wijze waarop deze inventarisatie kan plaatsvinden. De huidige akkommodatie voor de brandweer verkeert in een erbarmelijke toe stand. Alszodanig moet de bouw van een nieuwe brandweergarage als zeer urgent worden beschouwd. Reeds vanaf 1970 is deze post op de investeringsstaat verschoven naar volgende jaren. Verschuiving thans achten wij niet langer verantwoord. Het plan is in vergevorderd stadium en in 1980 mag de credietaanvraag worden verwacht. Redelijkerwijs mag worden aangenomen, dat met de bouw eind 1980 een aanvang zal worden gemaakt. De enige mogelijkheid die zou kunnen bestaan is, dat door invloed van derden (vordering bouw vervangend contingent woningen door SRW) enige vertraging zou kunnen ontstaan. Het is daarom, dat wij uiterlijk tot 1 januari 1981 met uitstel van de bouw van de garage kunnen instemmen. 15. Verkeer en Vervoer (PW10/CDA4-5/Kr3/VVD2) verkeersvei1i ghei d Dat dit facet van de gemeentelijke zorg bijzondere aandacht van raad en colle ge heeft moge blijken uit de opdracht om een verkeerscirculatieplan op te stellen, in eerste instantie voor de kern Steenbergen. Dat daarin naast o.a. de verkeersveiligheid in de woonwijk ook de wering van het doorgaand vrachtverkeer in de binnenstad zeer belangrijke aspecten zijn behoeft geen betoog. Vooruitlopend op het V.C.P. komt er in januari een Knelpuntennota uit, waarin de grootste problemen worden aangepakt. De ontlasting van de binnenstad van het doorgaand verkeer behoort daar ook toe. Het heeft weinig zin nu te gaan zeggen wat wel mag en wat niet kan. De Knel puntennota en het V.C.P- zetten alle mogelijkheden en onmogelijkheden van alle (beperkte) alternatieven op een rijtje. Eerst daarna kan er werkelijke afweging en besluitvorming plaatsvinden. Het VCP zal veel aandacht besteden aan de verkeers veiligheid in de woonwijk en moet dat ook wel, want het is een van dè redenen om een VCP op te stellen. -11-

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1979 | | pagina 245