- 8 -
- De Wet verontreiniging oppervlaktewater verbiedt het zonder vergunning
lozen van afvalstoffen, verontreinigende of schadelijke stoffen in
oppervlaktewateren. Deze vergunning is niet nodig voor aangeslotenen op
b.v. de gemeentelijke riolering, maar dan moet wel voldaan worden aan de
voorschriften van de beheerder van het oppervlaktewater: Hoogheemraadschap
West-Brabant.
Een en ander heeft tot gevolg, dat enerzijds het hoogheemraadschap een
"aans1uitverordening" vaststelt (eisen aan de gemeente) en anderzijds
de gemeente een 1ozingsverordening" (eisen aan de aangeslotenen op de
riolering)
De gemeente moet dus eerst weten, welke bepalingen de aans1uitverordening
bevat om de voorwaarden daarvan in haar 1ozingsverordening te verwerken.
Inmiddels is op advies van de afdeling Noord-Brabant van VNG geen instemming
betuigd met het ontwerp-aans1uitingsverordeningomdat is gebleken, dat de
gemeentelijke rol in het waterkwaliteitsbeheer onvoldoende aandacht heeft
gekregen c.q. daarover geen overleg met de gemeenten heeft plaats gevonden.
Men zou dus kunnen spreken van een éénzijdige benadering. De VNG voert
thans overleg met de Unie van Waterschappen en het resultaat daarvan willen
wij afwachten.
Overigens is deze materie niet ongeregeld, want de bouwverordening geeft
voldoende mogelijkheden om t.a.v. de afvoer van afvalwater regulerend op te
t reden
- Zoals u bekend wordt in Steenbergen gestort middels de zgn gecontroleerde
stortmethode in ophoging.
In het kader van de verleende hinderwetsvergunning mag geen chemisch afval
worden gestort.
Uiteraard trachten wij te voorkomen dat chemisch afval wordt gestort. Des
alniettemin menen wij u erop te moeten wijzen dat een en ander gebonden
is aan een aantal beperkingen.
Immers, bij het samenstellen van de Chemische Afvalstoffenwet heeft de
wetgever geen kans gezien een sluitende definitie op te stellen. Men werkt dan
ook met zgn chemische stoffenlijsten, welke telkens worden aangevuld. Dit is
echter nog pure theorie.
Praktisch gesproken kan noch de aanbieder van vuil noch de verwerker nagaan
op welke wijze er zich chemische afvalstoffen tussen b.v. huisvuil, grof
huisvuil etc, bevinden.
Alleen het aanbod van specifieke partijen laat zich kontroleren.
Desalniettemin blijven wij met de ons tendienste staande mogelijkheden op
onze hoede.
12. Volkshuisvesting pw 8-9 CDA 3 Kr 1-2)
De opmerkingen, die gemaakt zijn t.a.v. specifieke woningbouw, b.v. voor
a 11 eens taandenk1eine gezinnen en bejaarden, onderschrijven wij. In de te
ontwikkelen bouwprogramma's zullen wij er onzerzijds naar streven, dat met
deze ontwikkeling rekening wordt gehouden.
Het "in voorraad" bouwen van aangepaste woningen is niet te doen, enerzijds
omdat elke aanpassing afgestemd moet worden op het specifieke defekt van de
bewoner, anderzijds omdat de bijdrage van geval tot geval wordt vastgesteld.
Om deze redenen geeft het zelfs problemen om, wanneer een aangepaste woning
vrij komt, daarvoor een geschikte nieuwe candidaat te vinden.
Een goed stedebouwkundig beleid vergt een strukturele aanpak. Het scheppen
van incidentele bebouwingsmogelijkheden past niet in een dergelijk beleid.
Daarom vinden wij het onjuist om in te gaan op de suggestie om van het voor
malige sportveld aan de Burg.van Loonstraat bouwterrein te maken. Bij het komende
struktuurplan zal blijken dat dit terrein in een groter geheel zal worden
opgenomen
De eerste gesprekken over wat er na Noord-OOst moet komen hebben inmiddels
plaatsgevonden en wij vinden dat we op die manier, dus in grotere eenheden,
te werk moeten gaan. De door het CDA op dit punt bepleite voorbereidende
werkzaamheden zijn zodoende gestart.
- 9