- 8 - - De Wet verontreiniging oppervlaktewater verbiedt het zonder vergunning lozen van afvalstoffen, verontreinigende of schadelijke stoffen in oppervlaktewateren. Deze vergunning is niet nodig voor aangeslotenen op b.v. de gemeentelijke riolering, maar dan moet wel voldaan worden aan de voorschriften van de beheerder van het oppervlaktewater: Hoogheemraadschap West-Brabant. Een en ander heeft tot gevolg, dat enerzijds het hoogheemraadschap een "aans1uitverordening" vaststelt (eisen aan de gemeente) en anderzijds de gemeente een 1ozingsverordening" (eisen aan de aangeslotenen op de riolering) De gemeente moet dus eerst weten, welke bepalingen de aans1uitverordening bevat om de voorwaarden daarvan in haar 1ozingsverordening te verwerken. Inmiddels is op advies van de afdeling Noord-Brabant van VNG geen instemming betuigd met het ontwerp-aans1uitingsverordeningomdat is gebleken, dat de gemeentelijke rol in het waterkwaliteitsbeheer onvoldoende aandacht heeft gekregen c.q. daarover geen overleg met de gemeenten heeft plaats gevonden. Men zou dus kunnen spreken van een éénzijdige benadering. De VNG voert thans overleg met de Unie van Waterschappen en het resultaat daarvan willen wij afwachten. Overigens is deze materie niet ongeregeld, want de bouwverordening geeft voldoende mogelijkheden om t.a.v. de afvoer van afvalwater regulerend op te t reden - Zoals u bekend wordt in Steenbergen gestort middels de zgn gecontroleerde stortmethode in ophoging. In het kader van de verleende hinderwetsvergunning mag geen chemisch afval worden gestort. Uiteraard trachten wij te voorkomen dat chemisch afval wordt gestort. Des alniettemin menen wij u erop te moeten wijzen dat een en ander gebonden is aan een aantal beperkingen. Immers, bij het samenstellen van de Chemische Afvalstoffenwet heeft de wetgever geen kans gezien een sluitende definitie op te stellen. Men werkt dan ook met zgn chemische stoffenlijsten, welke telkens worden aangevuld. Dit is echter nog pure theorie. Praktisch gesproken kan noch de aanbieder van vuil noch de verwerker nagaan op welke wijze er zich chemische afvalstoffen tussen b.v. huisvuil, grof huisvuil etc, bevinden. Alleen het aanbod van specifieke partijen laat zich kontroleren. Desalniettemin blijven wij met de ons tendienste staande mogelijkheden op onze hoede. 12. Volkshuisvesting pw 8-9 CDA 3 Kr 1-2) De opmerkingen, die gemaakt zijn t.a.v. specifieke woningbouw, b.v. voor a 11 eens taandenk1eine gezinnen en bejaarden, onderschrijven wij. In de te ontwikkelen bouwprogramma's zullen wij er onzerzijds naar streven, dat met deze ontwikkeling rekening wordt gehouden. Het "in voorraad" bouwen van aangepaste woningen is niet te doen, enerzijds omdat elke aanpassing afgestemd moet worden op het specifieke defekt van de bewoner, anderzijds omdat de bijdrage van geval tot geval wordt vastgesteld. Om deze redenen geeft het zelfs problemen om, wanneer een aangepaste woning vrij komt, daarvoor een geschikte nieuwe candidaat te vinden. Een goed stedebouwkundig beleid vergt een strukturele aanpak. Het scheppen van incidentele bebouwingsmogelijkheden past niet in een dergelijk beleid. Daarom vinden wij het onjuist om in te gaan op de suggestie om van het voor malige sportveld aan de Burg.van Loonstraat bouwterrein te maken. Bij het komende struktuurplan zal blijken dat dit terrein in een groter geheel zal worden opgenomen De eerste gesprekken over wat er na Noord-OOst moet komen hebben inmiddels plaatsgevonden en wij vinden dat we op die manier, dus in grotere eenheden, te werk moeten gaan. De door het CDA op dit punt bepleite voorbereidende werkzaamheden zijn zodoende gestart. - 9

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1979 | | pagina 243