- 2 -
- In het verleden is door ons reeds bij raadsleden geinformeerd naar behoeften
aan vakliteratuur. Die behoefte bleek toen beperkt te zijn.
Wij zijn bereid u op dat punt opnieuw suggesties te doen. Daartoe kan ook
behoren het beschikbaarstel1 en van een periodiek literatuuroverzicht van voor
raadsleden van belangzijnde publicaties.
- Als door verzuim raadsagendadossiers niet compleet zijn, dan betreuren wij
dat. Wij zullen dat trachten te voorkomen. Overigens kan zulks in overleg met de
secretaris meestal snel worden verholpen.
- Wij zijn bereid een regeling voor te bereiden, die het mogelijk maakt, dat
ook bij bepaalde commissievergaderingen het publiek gelegenheid krijgt iets
te zeggen of te vragen. /is de vraag.
Of het gehele inspraakgebeuren nu moet worden vastgelegd in een verordening
Openbaarheid is een prachtig juridisch begrip, dat zelfs in een verordening
kan worden vastgelegd. Maar van die openbaarheid komt, ondanks dwingende
regels in verordeningen, niets terecht als geen openheid wordt betracht.
En die openheid laat zich niet regelen; het is een geestesgesteldheid.
Vandaar liever onze toezegging dat wij, waar mogelijk, zoveel mogelijk
openheid zullen betrachten, dan dat wij ons nu zouden verplichten met een
verordening te komen.
De raad heeft het recht óók t.a.v. deze materie in bepaalde gevallen voorstellen
vooraf te doen c.q. ons ter verantwoording te roepen indien naar zijn oordeel
die openheid niet voldoende is betracht.
2. Commissies van advies (PW 2)
Aanvulling op de kortst mogelijke termijn van in commissies ontstane vakatures
vinden wij vanzelfsprekend en u mag daar dan ook op rekenen.
Dit neemt niet weg, dat het soms toch wel enige tijd kan duren, vooraleer
voor bepaalde gekwalificeerde plaatsen een geschikt iemand is gevonden.
Wij vragen daarvoor uw begrip.
Of in alle gevallen, waarin raadsleden in commissies zitten, plaatsvervangers
kunnen of moeten worden benoemd hangt af van de betreffende verordeningen.
Als de raad in het algemeen aanwijzing van plaatsvervangende leden gewenst
vindt willen wij bij toekomstige herziening van die verordening daar wel rekening
mee houden;
Uiteraard is het mogelijk - op ons voorstel, want het betreft een adviescommissie
aan ons college - niet-raads1 eden van de Verkeers- commissie deel te laten uit
maken. De geldende verordening behoeft dan wel wijziging.
Overigens vragen wij ons af of het mogelijk is een qua aantal leden
werkbare commissie te behouden als alle daarvoor in aanmerking komende
groeperingen daarin vertegenwoordigd moeten zijn. Want dat zijn er vele, zoals
1eefbaarheidsgroepenstand- en vakorganisaties, oudercomité 1svrouwen
verenigingen e.d.
De intentie van de suggestie onderschrijven wij wel en ons lijkt een meer
practische oplossing mogelijk.
Op de eerste plaats kunnen bij de behandeling van structurele zaken de
betrokken groeperingen voor het bijwonen van de vergadering worden uitgenodigd.
Voorts hebben wij er geen enkel bezwaar tegen, dat de verkeerscommissie be
langhebbenden in haar vergadering ontvangt, hetzij op of naar aanleiding van
hun verzoek, hetzij op eigen initiatief. In het verleden is dit reeds een keer
gebeurd en dat werkte inderdaad verhelderend.
Het door deskundigen deelnemen aan vergaderingen kan nu al volgens de verordening
op ons voorstel met toestemming van de raad. In de praktijk werkt dit echter
soepel, zoals gebleken is bij het overleg over het kruispunt Afges1echtedijk
waaraan tegelijk ANWB, VVN, RP en PWS deelnamen.
De verkeerscommissie vergadert in het openbaar.
De voorzitter pleegt het publiek na afloop van de vergadering gelegenheid te
geven opmerkingen te maken of vragen te stellen.
(Hij is er zich van bewust dat hij daarmede vooruitloopt op nog te nemen
bes 1u i ten)