- 2 - - In het verleden is door ons reeds bij raadsleden geinformeerd naar behoeften aan vakliteratuur. Die behoefte bleek toen beperkt te zijn. Wij zijn bereid u op dat punt opnieuw suggesties te doen. Daartoe kan ook behoren het beschikbaarstel1 en van een periodiek literatuuroverzicht van voor raadsleden van belangzijnde publicaties. - Als door verzuim raadsagendadossiers niet compleet zijn, dan betreuren wij dat. Wij zullen dat trachten te voorkomen. Overigens kan zulks in overleg met de secretaris meestal snel worden verholpen. - Wij zijn bereid een regeling voor te bereiden, die het mogelijk maakt, dat ook bij bepaalde commissievergaderingen het publiek gelegenheid krijgt iets te zeggen of te vragen. /is de vraag. Of het gehele inspraakgebeuren nu moet worden vastgelegd in een verordening Openbaarheid is een prachtig juridisch begrip, dat zelfs in een verordening kan worden vastgelegd. Maar van die openbaarheid komt, ondanks dwingende regels in verordeningen, niets terecht als geen openheid wordt betracht. En die openheid laat zich niet regelen; het is een geestesgesteldheid. Vandaar liever onze toezegging dat wij, waar mogelijk, zoveel mogelijk openheid zullen betrachten, dan dat wij ons nu zouden verplichten met een verordening te komen. De raad heeft het recht óók t.a.v. deze materie in bepaalde gevallen voorstellen vooraf te doen c.q. ons ter verantwoording te roepen indien naar zijn oordeel die openheid niet voldoende is betracht. 2. Commissies van advies (PW 2) Aanvulling op de kortst mogelijke termijn van in commissies ontstane vakatures vinden wij vanzelfsprekend en u mag daar dan ook op rekenen. Dit neemt niet weg, dat het soms toch wel enige tijd kan duren, vooraleer voor bepaalde gekwalificeerde plaatsen een geschikt iemand is gevonden. Wij vragen daarvoor uw begrip. Of in alle gevallen, waarin raadsleden in commissies zitten, plaatsvervangers kunnen of moeten worden benoemd hangt af van de betreffende verordeningen. Als de raad in het algemeen aanwijzing van plaatsvervangende leden gewenst vindt willen wij bij toekomstige herziening van die verordening daar wel rekening mee houden; Uiteraard is het mogelijk - op ons voorstel, want het betreft een adviescommissie aan ons college - niet-raads1 eden van de Verkeers- commissie deel te laten uit maken. De geldende verordening behoeft dan wel wijziging. Overigens vragen wij ons af of het mogelijk is een qua aantal leden werkbare commissie te behouden als alle daarvoor in aanmerking komende groeperingen daarin vertegenwoordigd moeten zijn. Want dat zijn er vele, zoals 1eefbaarheidsgroepenstand- en vakorganisaties, oudercomité 1svrouwen verenigingen e.d. De intentie van de suggestie onderschrijven wij wel en ons lijkt een meer practische oplossing mogelijk. Op de eerste plaats kunnen bij de behandeling van structurele zaken de betrokken groeperingen voor het bijwonen van de vergadering worden uitgenodigd. Voorts hebben wij er geen enkel bezwaar tegen, dat de verkeerscommissie be langhebbenden in haar vergadering ontvangt, hetzij op of naar aanleiding van hun verzoek, hetzij op eigen initiatief. In het verleden is dit reeds een keer gebeurd en dat werkte inderdaad verhelderend. Het door deskundigen deelnemen aan vergaderingen kan nu al volgens de verordening op ons voorstel met toestemming van de raad. In de praktijk werkt dit echter soepel, zoals gebleken is bij het overleg over het kruispunt Afges1echtedijk waaraan tegelijk ANWB, VVN, RP en PWS deelnamen. De verkeerscommissie vergadert in het openbaar. De voorzitter pleegt het publiek na afloop van de vergadering gelegenheid te geven opmerkingen te maken of vragen te stellen. (Hij is er zich van bewust dat hij daarmede vooruitloopt op nog te nemen bes 1u i ten)

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1979 | | pagina 237