- 7 - Wij hadden meer gedragenheid en betrokkenheid van het college verwacht. Ons is ook bekend, dat het volgens de departementale normen niet mogelijk is, maar het alles waard is om voor deze voor Steenbergen en directe om geving zo belangrijke onderwijsvoorziening, te gaan knokken. De kleuter school in De Heen bewijst, dat, wat ogenschijnlijk niet kan, met veel inzet en overtuiging toch te bewerkstelligen is. Terugloop van leerlingen is een slecht argument, want zo langzamerhand wil iedereen wel van die schoolfa- tr i écen af. Het is daarom, dat wij, burgemeester en wethouders, vorig jaar en thans dringend vragen om mj die werkgroep te formeren. Aan haar strijdvaardig - heid zal het wel eens kunnen aankomen 1 school zwemmen Zolang er geen goede gelegenheid is om in schoolverband zwemonderwij s te geven voelen ook wij wel voor de grondgedachte van de PvdA/WP. Wij zien dan echter meer in een regeling, zoals in Kruisland, maar dan via opneming in het lesrooster en financiering via artikel 101. Dit bete kent dus verhoging van het bedrag per leerling voor dit gericht doel. Eerst zal echter moeten worden nagegaan of de scholen interesse hebben en er voldoende mogelijkheden bestaan. Ook de financiële consequentie zal in aanmerking moeten worden genomen. 12. Volkshuisvesting (1.2/5.3) iTëtT C.D.A. heeft geerTaihtwoord gekregen op haar suggestie om in het leefbaarheidsonderzoek ook een behoeftepeiling voor woningen voor alleen staanden en onvolledige gezinnen op te nemen. T.a.v. de omzetting van koopwoningen in huurwoningen delen wij de pessimistische opstelling van burgemeester en wethouders niet. Onlangs nog werd een geheel complex koopwoningen aan de Van Bredastraat- Franseweg omgezet in huurwoningen en die waren toen in een wip bezet. 13- Steenbergen en het nieuwe streekplan (2.1) Wij hebben toch we) moeite met de kussende reactie op onze oproep ons te gaan wapenen voor de beslissende eindfase van het nieuwe streekplan. Er is wel degelijk sprake van beknotting en degradatie van Steenbergen. Men behoeft daarvoor het geldende en het concept-nieuwe maar even te ver gelijken. Wij achten het antwoord daarom zo gevaarlijk, omdat daarin een onderschatting van de situatie opgeborgen ligt. En dat terwijl de nota "Gooi nooit je oude schoenen weg andere taal spreektl Er zal hard gevochten moeten worden om Steenbergen haar regionale functie te laten behouden. Groeiklasse 3 is een miskenning van de positie van Steen bergen en in strijd met uitgangspunt 5 van de provinciale nota, die de groei afgestemd ziet op de functie en de bestaande struktuur en ontwikkelings mogelijkheden. En dan nemen we maar één voorbeeld en dat is de winkelvoorzie ning, die duidelijk is afgestemd en gericht op boven-lokale aantrekking. Het CIMK-rapport onderschrijft dit en onlangs werd dit gestaafd door enquetes, die aantoonden, dat 40 tot 50% van het winkelend publiek van buiten de ge meente komt. Ook het werkgelegenheidaspect reikt verder dan het plaatselijke. Wij achten het uiterst zinvol om met in dezelfde omstandigheden verke rende gemeenten in de regio contact te zoeken en samen na te gaan, welke argumenten kunnen worden ingebracht. Vandaar onze kreet: "Samen sterk" en ons verzoek met Oudenbosch en Zevenbergen overleg te openen. Wederzijdse inbreng en steun kan alleen maar positief werken. Daarmee wordt ook bereikt een goede "warming up" voor de in mei te houden inspraakronden, want dan komt het er op aan! - 8 -

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1979 | | pagina 221