-36- Uit onze en andere beschouwingen blijkt dat er nogal wat te doen is voor uw col 1ege. Wij hopen niet alleen dat de zaken op korte termijn zullen worden behartigd. Een beleidsvisie op lagere termijn behoort ook tot uw taak, wij wensen u daarbij veel wijsheid en sterkte toe." De VOORZITTER vraagt een nadere toelichting op hetgeen over de werkgroepen is gezegd. Hij vreest,dat BSW anders niet in staat zijn een goed antwoord te geven De heer VAN DE KAR verklaart, dat zijn fractie de werkgroepen graag in- schakeld wil zien bij concrete zaken en dat vooraf. Als voorbeeld wijst hij op de kwestie Eerste Boutweg, waarbij van de kennis en betrokkenheid van de mensen uit de plaats zelf kan worden geprofiteerd. De bedoeling van de vraagstelling is om de werkgroepen bepaalde opdrachten te geven voor onderzoek en adviezen, zoals b.v. verkeersveiligheid van schoolgaande kinderen, verkeersknelpunten, speeltuinen, gebruik gymnastiekzaal Siemburg e.d. De VOORZITER acht de 1eefbaarheidsgroepen een groot goed, maar wijst er op, dat zij,als zijnde niet gekozen, niet representatief voor de bevolking zijn. Institutionele inschakeling betekent het creëren van een verlengstuk van de gemeenteraad. De heer VAN DE KAR vindt dit feitelijk heel goed. De komende leegstand van schoollokalen b.v. kan door een werkgroep goed worden gevolgd en men kan daarop tijdig inspelen. Een dorp mag blij zijn met een groep mensen die zich hiervoor in willen zetten. De VOORZITTER beoordeelt dergelijke activiteiten zeer positief. Het initia tief dient bij die werkgroepen of andere groepen te liggen, die zich dan tot de gemeente wenden met hun signaleringen en/of suggesties. De fractie Kruisland'78 suggereert echter regulering vanuit de gemeente. Dat nu kan niet, want de bevolking heeft haar vertegenwoordigers in de raad gekozen. Als het gaat om accommodaties van gebouwen dan kan veel beter het betrokken bestuur zich tot het gemeentebestuur wenden. De heer van de kar hecht steeds grotere waarde aan de werkgroepen, omdat zij tot nu toe al veel knelpunten hebben aangekaart en dat met voorstellen. Bij het komende 1eefbaarheidsonderzoek ziet hij voor de werkgroepen een grote taak weggelegd. Zij weten wat er in het dorp leeft, waar de mensen problemen mee hebben en waaraan behoefte is. De groepen zijn op velerlei terrein actief en geïnteresseerd. De VOORZITTER zegt toe, dat B&W bij de repliek op deze kwestie zullen terugkomen 5. PARTIJ VOOR VRIJHEID EN DEMOCRATIE De heer VAN VOSSEN spreekt als volgt: "Deze keer is het voor onze fractie moeilijk om in het kader van de algemene beschouwingen ook even terug te blikken op het afgelopen jaar, waarin de V.V.D. heer entree maakte binnen de gemeenteraad van Steenbergen. Na een bewogen jaar, waarin colleges kwamen en gingen, hebben wij nu vastgesteld, dat in betrekkelijke rust politiek binnen deze raad bedreven kan worden en indien wij een bijdrage geleverd hebben aan het verdwijnen van de binnengeslopen gezapigheid en het bevorderen van het in rust discussieren m.b.t. het verschil van en met respect voor eikaars overtuiging, dan zien wij met tevredenheid terug op dit afgelopen jaar. Dat wil niet zeggen dat onze fractie zielsgelukkig is met al datgene wat er in het afgelopen jaar wel en niet tot stand is gekomen, maar Aken en Keulen zijn ook niet op een dag gebouwd en wij zullen ons inzetten t.a.v. de dingen die nog komen gaan, waarbij de belangen van het individu in het actuele gebeuren door ons zullen worden verdedigd en een lans zal worden gebroken voor hen die door omstandigheden hun eigen kansen onvoldoende zelf kunnen verdedigen. Investeringsstaat en begroting In het woud van plannen en cijfers zijn er drie zaken die wij op dit moment een extra accent willen geven. 1. het gemeentehuis 2. overdekt zwembad 3ontsluiting binnenstad

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1979 | | pagina 211