-3k-
Dit is slechts 20,-- minder.
Voor de invoering van de onroerendgoedbelasting was de rioolbel asting ƒ.20,—
per aangesloten woning. Dit vertegenwoordigt een schattingsbedrag van
12 x 10,-- dus 12 x ƒ.3 .000 ,-- is 36.000, Dit was het juiste ver
schil geweest. Nu is er maar voor 6.000,-- rekening mee gehouden.
De niet aangeslotenen zijn extra belast met ƒ.100,-- per woning.
Wij vinden dit een onevenredige belasting. Te meer nog omdat op deze dienst
een te kort is van 180.000,-- wat wij toch met z'n allen al helpen betalen.
Het wel of niet aangesloten zijn op de riolering is een individuele zaak.
De aangeslotene heeft er de voordelen van de niet-aanges1otene totaal niet.
Wij vinden dat in deze zaak degene moet betalen, die er profijt van heeft.
Wij stellen daarom voor om de schatting te herzien of rioolcontributie
in te voeren.
Werkgroepen
De invloed van werkgroepen, mijnheer de voorzitter, doen ons meer en meer
denken aan een directe contactvorming tussen inwoners en college.
Steeds weer wordt het gemeentebestuur geconfronteerd met problemen,^
welke onder onze inwoners leven, die niet zozeer een beleid-, maar een eigentijdse
generatieverschijning zijn.
Wij vinden het jammer dat vele groeperingen, welke zich bezig houden
met welzijn, leefbaarheid en milieu, zich teveel georienteerd hebben én zijn
op de gemeentelijke politiek. Dat men zich steeds probeertin te zetten voor de
bevolking of zo'n groot mogelijke groep inwoners juichen wij toe.
Van zeer grote waarde voor een beleidsvisie achten wij de inbreng een
goed werkende 1eefbaarheidsgroep onder de bevolking. Wij zien een doeltreffende
werking pas dan, wanneer een werkgroep met opdrachten van het bestuurlijk orgaan
der gemeente aan het werk wofdt gezet. In deze geest zou een leefbaarheids
groep een zeer grote inbreng kunnen hebben voor het komende dorpen-onderzoek.
Wij zien, mijnheer de voorzitter, in een goede en in een door van boven
af gesteunde werkgroep, een informatiegroep ter beschikking zijn voor de
bestuurlijkheid der gemeente. Hun bevindingen en dagelijkse contacten in de
woon- en leefgemeenschappen zijn van recentere waarden dan een totaalplan welk
minimaal een jaar achterloopt.
Verkeersvei1i gheid
Bij het nog steeds toenemend verkeer blijft dit onderdeel onze aandacht
vragen.Het weren van zwaar vrachtverkeer uit onze Steenbergse winkelstraten
is nog steeds een vrome wens. Wij stellen toch voor om in een volgend jaar
bepaalde omleidingen te realiseren. Ook in ons kerkdorp zijn er nog een paar
gevaarlijke punten.
Allereerst het u bekende kruispunt Brugweg-Markt. Al jaren zitten we^
hierop te hameren en voorstellen te doen doch het resultaat is noppens (niets).
We weten mijnheer de voorzitter dat u met het col 1ege uw best hiervoor
doet en het zal u ook pijn doen dat deze situatie een eindeloze zaak wordt.
In 1980 zal het toch een keer moeten gebeuren hoe dan ook. Ook het plan
betreffende het doortrekken van de eerste Boutweg, door onze fractie voorgesteld
is een verbetering voor de veiligheid van de bewoners van het westelijk
gedeelte.
Wat de veiligheid voor de kinderen betreft moeten we ook eens gaan denken om
de speeltuin "De Robbedoes" op een andere plaats te creëren. Daar waar de
kinderen zijn n.l. in de nieuwe wijken.
Landbouw
Onze gemeente is een gebied waar de landbouw een voorname plaats inneemt.
Het is zaak om een beleid te voeren gericht op welvaart en welzijn van de
bewoners in het buitengebied. Enkele ingrijpende veranderingen staan hen te
wachten. Reeds enkele jaren zijn wij bezig een bestemmingsplan buitengebied
op te stellen. Dit zal als basis moeten hebben welvaart en welzijn te bevor
deren van de betreffende bewoners. Wij willen, dat bij de inspraak goed naar
deze groepering geluisterd zal worden en hun belangen zoveel mogelijk worden
behartigd. Zij leven en werken daar in dat buitengebied en zij moeten er hun
inkomen verwerven.