-3k- Dit is slechts 20,-- minder. Voor de invoering van de onroerendgoedbelasting was de rioolbel asting ƒ.20,— per aangesloten woning. Dit vertegenwoordigt een schattingsbedrag van 12 x 10,-- dus 12 x ƒ.3 .000 ,-- is 36.000, Dit was het juiste ver schil geweest. Nu is er maar voor 6.000,-- rekening mee gehouden. De niet aangeslotenen zijn extra belast met ƒ.100,-- per woning. Wij vinden dit een onevenredige belasting. Te meer nog omdat op deze dienst een te kort is van 180.000,-- wat wij toch met z'n allen al helpen betalen. Het wel of niet aangesloten zijn op de riolering is een individuele zaak. De aangeslotene heeft er de voordelen van de niet-aanges1otene totaal niet. Wij vinden dat in deze zaak degene moet betalen, die er profijt van heeft. Wij stellen daarom voor om de schatting te herzien of rioolcontributie in te voeren. Werkgroepen De invloed van werkgroepen, mijnheer de voorzitter, doen ons meer en meer denken aan een directe contactvorming tussen inwoners en college. Steeds weer wordt het gemeentebestuur geconfronteerd met problemen,^ welke onder onze inwoners leven, die niet zozeer een beleid-, maar een eigentijdse generatieverschijning zijn. Wij vinden het jammer dat vele groeperingen, welke zich bezig houden met welzijn, leefbaarheid en milieu, zich teveel georienteerd hebben én zijn op de gemeentelijke politiek. Dat men zich steeds probeertin te zetten voor de bevolking of zo'n groot mogelijke groep inwoners juichen wij toe. Van zeer grote waarde voor een beleidsvisie achten wij de inbreng een goed werkende 1eefbaarheidsgroep onder de bevolking. Wij zien een doeltreffende werking pas dan, wanneer een werkgroep met opdrachten van het bestuurlijk orgaan der gemeente aan het werk wofdt gezet. In deze geest zou een leefbaarheids groep een zeer grote inbreng kunnen hebben voor het komende dorpen-onderzoek. Wij zien, mijnheer de voorzitter, in een goede en in een door van boven af gesteunde werkgroep, een informatiegroep ter beschikking zijn voor de bestuurlijkheid der gemeente. Hun bevindingen en dagelijkse contacten in de woon- en leefgemeenschappen zijn van recentere waarden dan een totaalplan welk minimaal een jaar achterloopt. Verkeersvei1i gheid Bij het nog steeds toenemend verkeer blijft dit onderdeel onze aandacht vragen.Het weren van zwaar vrachtverkeer uit onze Steenbergse winkelstraten is nog steeds een vrome wens. Wij stellen toch voor om in een volgend jaar bepaalde omleidingen te realiseren. Ook in ons kerkdorp zijn er nog een paar gevaarlijke punten. Allereerst het u bekende kruispunt Brugweg-Markt. Al jaren zitten we^ hierop te hameren en voorstellen te doen doch het resultaat is noppens (niets). We weten mijnheer de voorzitter dat u met het col 1ege uw best hiervoor doet en het zal u ook pijn doen dat deze situatie een eindeloze zaak wordt. In 1980 zal het toch een keer moeten gebeuren hoe dan ook. Ook het plan betreffende het doortrekken van de eerste Boutweg, door onze fractie voorgesteld is een verbetering voor de veiligheid van de bewoners van het westelijk gedeelte. Wat de veiligheid voor de kinderen betreft moeten we ook eens gaan denken om de speeltuin "De Robbedoes" op een andere plaats te creëren. Daar waar de kinderen zijn n.l. in de nieuwe wijken. Landbouw Onze gemeente is een gebied waar de landbouw een voorname plaats inneemt. Het is zaak om een beleid te voeren gericht op welvaart en welzijn van de bewoners in het buitengebied. Enkele ingrijpende veranderingen staan hen te wachten. Reeds enkele jaren zijn wij bezig een bestemmingsplan buitengebied op te stellen. Dit zal als basis moeten hebben welvaart en welzijn te bevor deren van de betreffende bewoners. Wij willen, dat bij de inspraak goed naar deze groepering geluisterd zal worden en hun belangen zoveel mogelijk worden behartigd. Zij leven en werken daar in dat buitengebied en zij moeten er hun inkomen verwerven.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1979 | | pagina 209